עמק יזרעאל: חניכים ממכינת חנתון ניקו את החוף בחיפה מזפת

במשך יומיים פשטו החניכים על חוף שקמונה – ולא עזבו – עד שנותר נקי מהגושים השחורים

כ-30 חניכים מהמכינה הקדם צבאית חנתון שבעמק יזרעאל, השתתפו השבוע במאמץ הלאומי לניקיון חופי ישראל מזיהום הזפת, ובמשך יומיים פשטו על חוף שקמונה שבחיפה ולא עזבו – עד שנותר נקי מהגושים השחורים.
במהלך העבודה, אספו החניכים מאות קילוגרמים של זפת שרוכזו בעשרות שקיות, שנאספו להפרדה וטיפול ראויים. גד ספקטור, מנהל המכינה הקדם-צבאית בחנתון, מספר כי החניכים התלהבו, שמחו לקחת חלק והפעילות לשמירת הטבע והחופים עבור כלל הציבור, הייתה חשובה ומשמעותית עבורם. "אחד הדגשים שלנו במכינה הוא חינוך לשמירה על הסביבה לטובת עתידנו ולטובת הקהילה. חינוך לעשייה לטובת כלל הציבור מחד ולפיתוח מודעות לנושא בחברה מאידך. אין לנו מקום אחר ואין זמן אחר להתחיל לשמור על כדור הארץ ובעלי החיים בו", הוא אומר.
שי הראש, בן 20, מירושלים, חניך במכינה שלקח חלק בניקיון החופים, מספר כי הרגיש תחושת שליחות לאומית, כיוון ששמירת הסביבה בישראל חשובה הן כערך מוסרי והן כערך יהודי, שכן על האדם הראשון הוטל הציווי לעובדה ולשומרה. "על מקבלי ההחלטות ליישם תכנית מידית ברורה ונחרצת בכל הנוגע למאבק במשבר האקלים ולהעניש ביד קשה את כל מי שמנסה לפגוע במשאבי הטבע של המדינה", הוא מוסיף.
לירון אלקובי, בת 18, מקריית שמונה, גם היא חניכה במכינה הקדם צבאית חנתון, אומרת שהרגישה ש"סוף סוף אנחנו יוצאים מנקודת הדיבורים ועוברים למעשים, מתחילים לפעול כדי לעזור למטרה חשובה ולהשפיע ממשית על הסביבה שלנו. חשוב לשמור על הסביבה בישראל כי זה הוא מקום מגורינו. אנחנו הנפגעים העיקריים מפגיעה בו. אם לא נדאג ונשמור על סביבתנו – אנחנו נסבול מזיהום האוויר, מפגיעה בסביבה, מדילול בעלי החיים ומהשפעות נוספות ורבות מספור. הייתי מצפה ממקבלי ההחלטות להתייחס למצב בדרגת החומרה הראויה לו. לחפש את האשמים, לגבות מהם פיצויים למעשה ובמקביל לדאוג שפעולה כזו לא תעשה שוב", הוסיפה.
במחזור הנוכחי, התשיעי במספר של המכינה הקדם צבאית בחנתון, כמו גם בקודמים, לומדים חניכות וחניכים מכל הארץ – מאילת והערבה בדרום ועד מטולה ונהריה בצפון, מעיירות פיתוח ומתל אביב וירושלים. הנערים והנערות מגיעים ממשפחות מבוססות ומשפחות עם קשיים כלכליים, משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות ומרכיבים פסיפס אנושי ייחודי מאוד בנוף הישראלי. כמו כן, במכינה לומדים מדי שנה חניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, כאשר בשנים קודמות היו חניכים עם שיתוק מוחין, מוגבלות ראייה, עם רקע של מחלות נפש, על הספקטרום האוטיסטי ועוד.