מושיטים יד: שחקים למען חקלאי ישראל

צוות ממוקד מטרה וסולידרי, חיבור עמוק ושורשי למטרה והתגייסות מחממת לב של תושבי עפולה והעמקים. רשת שחקים בעפולה הובילה בהצלחה מעוררת השראה את מיזם "שוק עוטף ישראל", במסגרתו נמכרו אלפי סלים של פירות וירקות, מהתוצרת המשובחת של חקלאי עוטף עזה והצפון

עובדי רשת שחקים שהתגייסו למיזם

בשבועות האחרונים אנו עדים להתגייסות חברתית חסרת תקדים של תושבים, ארגונים, גופים, רשויות ותלמידים שנרתמים עבור הלוחמים בחזיתות הצפון והדרום. לצד אלו משאבים רבים מופנים גם לטובת העורף, המפונים וכמובן עבור החקלאים שמסמנים בעת הזו יותר מתמיד את חיבור העם למולדתו. המצב הביטחוני הרגיש בעוטף עזה לאחר המתקפה הרצחנית של החמאס הוביל להשלכות כלכליות הרסניות שעדיין קשה לאמוד בעת הזו, בעיקר נוכח הידיעה כי 75 אחוזים מן הירקות בישראל מגודלים באזור זה ולא בכדי הוא זכה לכינוי "אסם הירקות של המדינה". גם בצפון התמונה לא מזהירה והחקלאים חוששים לעבד את החלקות והמטעים, כשברקע נשמעים מדי יום קולות הפגזים והטילים הרועמים מישראל ומעבר לגבולות בלבנון וסוריה.

• שוק עוטף ישראל בעפולה

כחלק מההתגייסות הלאומית, החליטו גם ברשת שחקים לתרום את חלקם במיזם שכולו הערכה ותמיכה בחקלאים, מתוך הבנה שהם מהווים חלק בלתי נפרד מהחוסן הפיזי והתזונתי של מדינת ישראל.

סל הפירות והירקות
סל הפירות והירקות
"כולנו יחד עבור החקלאים", אמילי זיידל בחלוקה
"כולנו יחד עבור החקלאים", אמילי זיידל בחלוקה

במסגרת זו חיברו ברשת בין חקלאי העוטף והצפון לתושבי עפולה והסביבה במיזם "שוק עוטף ישראל", שמטרתו המרכזית היא תמיכה בחקלאות הישראלית.  "אם חקלאות כאן מולדת כאן", הכריז בשעתו משה סמילנסקי, מראשוני החקלאים בארץ ישראל, ולאורו של משפט זה פעלו ברשת, עם משמעות ציונית עמוקה.
"מאז אותה מתקפה נפשעת של מרצחי החמאס מקבל המשפט הזה משמעות יתרה", אמרה אמילי זיידל, מנהלת בית ויצו ורכזת תחום קהילה. זיידל היא גם זו שיזמה את הרעיון להקים את שוק עוטף ישראל – והובילה אותו יחד עם צוותה ממוקד המטרה.


"בסבב הראשון כל חמש דקות נמכרו עשרה סלים, וההתגייסות הייתה פשוט מדהימה ומרגשת. תוך כמה שעות כבר עמדנו על יותר מ-700 סלים ועצרנו מכיוון שלא יכולנו לעמוד במכירה- מעבר לכמות הזו"


בבסיס היוזמה חיברה הרשת בין חקלאים לתושבים במכירה של סל פירות וירקות במשקל תריסר קילוגרמים, כזה שמכיל את כוכבי הסלט הישראלי: פלפל, מלפפון, עגבניות שרי וגם אבוקדו, גזר, תפוח אדמה, כוסברה, פטרוזיליה, חסה, ברוקולי, פומלית וקלמנטינות. גם המחיר היה נגיש ושווה לכל נפש ועמד על 100 שקלים, ומעבר לרכישה לכול הרוכשים היה ברור שיש פה ערך מוסף.

• 2200 סלי פירות ירקות – סולד אאוט

"אנחנו כתושבי העמק מאוד מחוברים לאדמה ולחקלאות ובעת הזו אנו נחשפים לאינספור מיזמים מחממי לב עבור החקלאים שנפגעו קשות כתוצאה מהמצב  מאז בוצעו הזוועות הבלתי נתפסות בעוטף עזה וישראל נכנסה למלחמה. רצינו להעביר, לחדד ולהדהד מסר לאויבנו, שמי שניסה, מנסה וינסה לפגוע בישראל, בתושביה ובתוצרת שלה לא יצליח", סיפרה זיידל, "חשבתי איך אנחנו יכולים להתגייס עבור אותם חקלאים והחלטתי להוציא לדרך את שוק עוטף ישראל, מיזם סולידרי שמטרתו המרכזית- תמיכה בחקלאות ישראל". זיידל וחבריה לצוות בשחקים השקיעו את כל כולם ביוזמה, אבל לא שיערו שיזכו להתגייסות כל כך מרשימה של תושבי בירת העמק והיישובים סביבה.


"אנחנו כתושבי עפולה והעמק מאוד מחוברים לאדמה ולחקלאות ובעת הזו אנו נחשפים לאינספור מיזמים מחממי לב עבור החקלאים. רצינו להעביר, לחדד ולהדהד מסר לאויבנו, שמי שניסה, מנסה וינסה לפגוע בישראל, בתושביה ובתוצרת שלה לא יצליח"


לאחר שברשת הקימו את האופרציה הראשונית, הם העלו פוסט לרשתות החברתיות, עם לינק למכירה של סל פירות וירקות והתגובות היו לא פחות ממדהימות. התכנון הראשוני בסבב הראשון היה למכור כ-50 סלים מתוצרת החקלאים, אבל כבר אחרי כשעה הבינו בשחקים כי המספרים הולכים להשתנות באופן דרמטי. "בסבב הראשון כל חמש דקות נמכרו עשרה סלים, ההתגייסות הייתה פשוט מדהימה ומרגשת", סיפרה זיידל, "תוך כמה שעות כבר עמדנו על יותר מ-700 סלים ועצרנו מכיוון שלא יכולנו לעמוד במכירה – מעבר לכמות הזו. בסבב השני נמכרו 1500 סלי מזון נוספים בהתגייסות מרשימה".

• "היה ברור לנו שכרשת קהילתית אנחנו חייבים לתרום את חלקנו לחקלאים שמשוועים לעזרה"

אחרי שמשאית פרקה את מאות הסלים בבית ויצו, הגיעו התושבים לבית ויצו ולקחו לביתם את התוצרת הטריה והאיכותית, בגאווה ובתחושה שגם הם תרמו את חלקם למאמץ הלאומי. לצדם עמדו עובדי הרשת הנרגשים שהתנדבו לסייע למיזם והרימו ארגזים ובהם עשרות קילוגרמים של פירות וירקות טריים.

• "החקלאות שלנו מהווה בסיס איתן לקהילה שלנו בכלל ולמדינה בפרט

וכולם רואים שענפי החקלאות בישראל במשבר חריף מאז החלה מלחמת 'חרבות ברזל', כשעובדים זרים עזבו את הארץ, שטחים חקלאיים הוכרזו כשטחי אש, התוצרת לא תמיד יכולה להיקטף וחקלאים רבים עלו על מדי צה"ל בצו 8", הוסיפה זיידל, "הידיעה הזו הובילה אותנו למיזם החשוב הזה והיה ברור לנו שכרשת קהילתית אנחנו חייבים לתרום את חלקנו לחקלאים שמשוועים לעזרה, כמובן יחד עם התושבים המדהימים של עפולה והעמק. עשינו את כל המאמצים בכדי לסייע לכמה שיותר חקלאים, בשיתוף משק כרמלים. אחרי הסבב הראשון כבר הבנו שיש פה משהו גדול ונערכנו לסבב המכירה השני שבו נמכרו כאמור 1500 סלים נוספים ונמסרו בחניית הקונסרבטוריון העירוני. הייתה פה תחושה אמיתית של התגייסות קהילתית ועירונית וגם לנו כרשת הייתה תחושת גאווה, העצמה וסיפוק. כמובן שנבחן גם בעתיד כיצד אנו יכולים להירתם ולהתגייס עבור החברה והקהילה שלנו".