מפגש הכשרה לצוותי מוגנות וממונות על הטרדה מינית ביישובי המוא"ז עמק יזרעאל

המפגש הוא כחלק מתהליך הכשרה שנתי במסגרת יצירת תרבות מונעת אלימות מינית
צילום: דוברות המועצה

השבוע, התקיים בפאב הקהילתי בקיבוץ יפעת מפגש של ממונות על הטרדה מינית וצוותי המוגנות ביישובים. מפגש זה הינו פרי שיתוף פעולה של המחלקה לשוויון מגדרי והרשות לביטחון קהילתי במועצה.
המפגש התקיים כחלק מתהליך הכשרה שנתי של המחלקה לשוויון מגדרי והרשות לביטחון קהילתי במועצה, בהנחייתה של ליאור גל כהן, שפועלת ליצירת תרבות שמונעת הטרדה מינית, מכשירה ממונות להטרדות מיניות בקהילות ומלווה אותן בתהליך המורכב.


המנחה העמיקה בנושא ברגישות רבה והעשירה את המשתתפות והמשתתפים בידע וכלים מעשיים להתמודדות וטיפול – למה זה קורה ובאילו תנאים? מה ניתן לעשות לפני או חלילה אחרי? מה אומרים החוק ואילו התנהגויות אסורות על פיו? האם ואיך ניתן למנוע? והסבירה על דרכי התמודדות עם אירועי מקרים כאלה ברמת הקהילה.


כדברי המנחה – תרבות מונעת אלימות מינית, היא תרבות מבינה, מודעת ומכבדת, שאינה עושה שימוש במשאבי כוח כדי להעליב, להשפיל ולפגוע על רקע מיני באחר/ת.
במפגש נערכה למידה של הנעשה ביישובים, בהם קיימת ממונה בנושא והחלה הכנת תוכנית לקיום מפגשי הכשרה נוספים במהלך השנה.
תפקיד הממונה וצוותי המוגנות מתבצעים בהתנדבות על-ידי נשים וגברים, שנבחרו לכך על-ידי הנהלת היישוב. מטרת הצוותים לשמש אוזן קשבת, קידום והעלאת מודעות לנושאי מוגנות אישית לתושבות ותושבי היישוב ואף לשמש דמות מקצועית, שתהא כתובת לטיפול באירועים מסוג זה.
הממונות אינן מחליפות את הגורמים המטפלים, אלא מהוות גורם מתווך והן תפעלנה בשעת הצורך בשיתוף פעולה עם המוסדות הרלבנטיים. באירועים בהם מעורבים קטינים ונוער – על הממונות לפעול בהתאם ובכפוף לחוקי המדינה, לרבות חוק הנוער, חוק חסרי ישע.
אוריה ספיר – מנהלת הרשות לביטחון קהילתי במועצה האזורית עמק יזרעאל: "כחלק מקידום המוגנות לתושבי העמק, אנו רואות חשיבות עליונה בקידום הנושא ובהכשרת צוותים אשר יתנו מענה לתושבים.ות ברגישות ובמקצועיות."


שי בן דוד – מנהלת תחום שוויון מגדרי במועצה, הוסיפה: "אחת המטרות שלנו היא להעלות את המודעות ביישובים בהם לא מונתה ממונה על הטרדה מינית."


דליה אייל – מ"מ וסגנית ראשת המועצה, הממונה על מניעת הטרדות מיניות במועצה: "זה נושא משמעותי שצריך לעמוד במרכז תשומת הלב, לממונות תפקיד חשוב בקידום והעלאת המודעות לנושא המוגנות האישית של התושבות והתושבים ביישובים."
שלומית שיחור רייכמן – ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל: "צריך לדבר על הנושא החשוב הזה, בלי חשש ובלי משוא פנים. הערכה רבה לממונות להטרדות מיניות ולצוותי המוגנות שיישובים על עבודתם.ן החשובה ביצירת תרבות שמונעת הטרדה מינית. בכל הזדמנות שבה נוכל לעשות משהו למניעת הטרדה, נניע שינוי!".