לא רק פרוטורום: הפרויקטים החדשים שמטרידים את תושבי הגלבוע

תכניות אופציונאליות להקמת טורבינות רוח גדולות ותחנות כוח מבוססות על גז, מטרידות בימים אלה תושבים רבים ברחבי יישובי המועצה האזורית גלבוע. נציגים מהמושבים מולדת ורמת צבי הפגינו אמש נוכחות בישיבת המליאה עם שלטים עליהם נכתב "הגז מרעיל את ביתנו והגלבוע", "לא ניתן ולא נסכים, לא תקום כאן תחנת כוח" ועוד. במועצה מנסים להרגיע את הרוחות ואומרים: "נעשה הכול על מנת להגן על בריאות ובטיחות התושבים"

בשנים האחרונות ניהלו תושבי היישובים בשטח שיפוטה של המועצה האזורית גלבוע, שוחרי איכות הסביבה והטבע, מאבק למניעת הקמת מפעל פרוטורום באזור התעשייה "מבואות הגלבוע". בזמן שהסוגייה ירדה מעט מסדר היום הציבורי והתקשורתי, תופסת את מקומה בימים אלה התכנית להקמת טורבינות רוח גדולות ותחנות כוח מבוססות על גז במספר ישובים בשטחה של המועצה.
על פניו נראה כי מדובר ב"תפוח אדמה לוהט", נושא שמעורבים בו אספקטים רבים – מעבר לכסף, פוליטיקה, וכמובן, חשוב לציין, השלכות סביבותיות שנבחנות ומן הסתם ייבחנו לעומק גם בעתיד.
בתוך סבך האינטרסים המעורבים בתכניות, של בעלי עניין, יזמים ועוד, יידרשו בהנהלת המועצה לתת את הדעת לתכניות.

• "לא ניתן ולא נסכים, לא תקום כאן תחנת כוח"

במסגרת התעצמות המחאה לתכניות, הגיעו אמש נציגים מהמושבים מולדת ורמת צבי לישיבת המליאה בגלבוע לשם הפגנת נוכחות והגברת המודעות לנושא. הנציגים, כולל ילדים ובני נוער נשאו שלטים עליהם נכתב: "הגז מרעיל את ביתנו הגלבוע", "לא ניתן ולא נסכים, לא תקום כאן תחנת כוח", "הגז מרעיל את כולנו", ועוד.

טורבינות הרוח בקיבוץ מעלה גלבוע
טורבינות הרוח בקיבוץ מעלה גלבוע. האם בקרוב נראה כאלה באזור רמת צבי ומולדת?

ביטוי לחשש של התושבים ניתן היה לראות השבוע בדיונים בפוסטים ברשת הפייסבוק בהם כתבו הגולשים כי את הנזקים של הטורבינות לא ניתן יהיה לתקן, באם אלה יוקמו בסמוך לישובים, מעבר לפגיעות בריאותיות וירידה בערך הבתים. חלק מהתושבים אף ציינו כי חוזי מכירה וקנייה של בתים הוקפאו ובוטלו בעקבות כוונות ההקמה, "טורבינות אמורות להיות אנרגיה ירוקה, אך לא על חשבון מגורי וחיי תושבים וחיות", כתבו התושבים.

• "אנחנו לא רוצים להיות שפני ניסיון"

אחד מתושבי הגלבוע, אמר היום לעמקניוז: "התוכניות הללו מדירות שינה מתושבים רבים בגלבוע שחוששים רבות מהפגיעה באיכות החיים, באם התוכניות הללו ייצאו לפועל. הטכנולוגיות הללו רק בראשית דרכן בישראל ואנו לא מעוניינים להיות שפני ניסוי של אף אחד. על פי מה שפורסם, יש לפרוייקטים מהסוג הזה השלכות רבות, בריאותיות, סביבתיות, כלכליות, חברתיות ועוד".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תושבת נוספת, פעילת איכות סביבה הוסיפה: "בסיטאוציה הנוכחית אנחנו לא יודעים מי בכלל מייצג אותנו ודואג לנו, בעת שאנו נחשפים לכאורה למפת האינטרסים. כרגע אנחנו יודעים על שישה אתרים בהם אמורות לצוץ 22 טורבינות ולשנות את כל הנוף הפסטוראלי והתוואי באזור רמת צבי, מולדת, בית השיטה וישובים נוספים. אני חושבת שחובתה של המועצה לפקח ולבדוק לעומק את הנושא והתוכניות שעל הפרק, וממה שאני מבינה כרגע הם מצויים רק בשלב של למידה. מצד אחד טורבינות ותחנות כוח שכאלה יכניסו כסף למושבים ויקרצו ללא מעט אנשים, אבל מצד שני ההשלכות על החיים בגלבוע יכולות להיות הרסניות והרות גורל. הגלבוע הוא אזור נפלא לגור בו, וכנראה שהוא מעורר עניין בקרב אותם יזמים. אבל אנחנו לא רוצים פה קווי מתח, עשן וטורבינות בגבהים עצומים. העובדה שאין מספיק ידע על הנושא הזה מטריד רבים מהתושבים וברור לנו שברגע שתוצב טורבינה אחת, הסכר ייפתח לטורבינות נוספות, ואולי גם לתעשיות מזהמות ומפעלים חדשים שאנחנו מעדיפים לוותר עליהם – וזו בלשון המעטה. אם נסתכל קדימה יותר האתרים יכולים להוות גם בעיות באספקטים ביטחוניים, דוגמת מה שקורה במיכלי האמוניה בחיפה. בסופו של יום לפרוייקטים שכאלה עלולות להיות משמעויות על כל הציביון וכל תחומי החיים בגלבוע ועל כך אנו מתריעים".


"המלצות הוועדה יאפשרו למועצה לעמוד בעוז אל מול תכניות העלולות להשפיע משמעותית את נוף חיינו"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במועצה האזורית גלבוע מנסים בימים אלה להרגיע את הרוחות ולהתמודד עם הנושאים – תוך כדי דיאלוג עם המתנגדים לתוכניות, אולם גם הם יודעים כי הנושא מורכב ונפיץ, גם אם לא יודו בכך.
בהודעה רשמית של המועצה נכתב: "מליאת המועצה קיבלה ביום רביעי החלטה להסמיך את וועדת איכות הסביבה (בניהולו של שחר תמיר, חבר המליאה), בשיתוף ועדת המשנה לוועדה המקומית, להוביל לגיבוש המלצות כוללת ומחייבת, שעל פיה תפעל המועצה- וזאת בהינתן המצב בו מקדמת ממשלת ישראל הקמתן של תחנות כוח מבוססות על הגז, וכן טורבינות רוח גדולות, בסמוך ליישובי הגלבוע. המועצה והעומד בראשה, יעשו הכול על מנת להגן על בריאות ובטיחות התושבים, ולא נתפשר על איכות החיים של תושבינו. שמחנו לפגוש במליאה, רבים מתושבי מולדת. הם התקבלו בחום ואהבה ואנו מודים להם על הרוח גבית שהם מעניקים לנו להמשך התהליך. רק ביחד נוכל לעמוד איתן!


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עוד בלשון ההודעה: "כיאה לנושא כה מהותי ומשמעותי לחיינו תוביל "ועדת תמיר", דיון מעמיק, רציני ומקצועי, ולא פחות מכך- שקוף ומשתף, בו כל אחד ואחת יוכלו לבוא ולומר את דברו. המלצות הוועדה יאפשרו למועצה לעמוד בעוז אל מול תכניות העלולות להשפיע משמעותית את נוף חיינו. המועצה גם פונה ליישובים ומבקשת לעדכן אותנו על כל פנייה של יזמים פרטים המבקשים לקבל הסכמתם, וזאת מתוך הבנה כי לפרויקטים הללו יש השפעות סביבתיות והן אינם יכולות להיעצר בשערי היישוב".
תושבים רבים בגלבוע בירכו על המהלך והקמת הועדה, והוסיפו כי הם מקווים שהועדה תדאג לשמירת איכות החיים שלהם בשטחי המועצה.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

לבקשת משטרת ישראל: הושמד רכב משופר בשווי 140 אלף ש"ח

|