בעמק יזרעאל מציגים: 'שינויים בהרגלי הצריכה'

שיא של חנויות ומחסני יד שנייה ביישובים- חנויות יד שנייה רבות נפתחות בעמק יזרעאל, כחלק מהצורך לצמצם את היקף הצריכה

צוות קח ותן בקיבוץ מרחביה: רותם איידלין, נרי שטורמן, סיגל מן, לימור סבג ומירי טבנקין. צילום: 'קח ותן' מרחביה
בעולם כולו עוסקים בשנים האחרונות במשבר האקלים שהחריף ונוקטים בפעולות שונות ובהעלאת המודעות לצמצום הזיהום אם במחזור פסולת, צמצום השימוש במוצרים חד פעמיים ועידוד המחזור של מוצרים שונים.
מנתוני מחקרים שנעשו על הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי הממוצע עולה בתמונה כי יותר ממחצית הקניות של בגדים היא תוצרת חוץ, בעיקר אונליין, מחברות אופנה מהירה שאחראית למעשה ל- 10% מכלל פליטת גזי חממה בעולם וצורכת 20% מכמות המים בעולם. עוד עולה ממחקרים אלו כי רכישת ביגוד מיד שניה מצמצמת את היקף הצריכה, חוסכת בכסף ומונעת בזבוז משאבים וזיהום אוויר וקרקע.
במוא"ז עמק יזרעאל נענו לאתגר, בתמיכת אגף איכות הסביבה במועצה על ידי עידוד יוזמות יד שניה ובפעילויות של ועדות איכות הסביבה ביישובים, המעודדות שימוש חוזר וצמצום צריכה, החלו לפעול ברחבי המועצה מספר שיא של כ- 20 חנויות ומחסני יד שנייה ביישובים,  רובן מופעלות בהתנדבות על ידי התושבים, והן מציעות ביגוד, כלי בית, במתכונת 'קח ותן' או במחיר סמלי, שמיועד כתרומה לקהילה או לעמותות. ואליהן הצטרפו לאחרונה שלוש חנויות יד שנייה חדשות

• 'קח-תן' בקיבוץ מרחביה

החנות הוקמה כמיזם קהילתי שהוקם בהתנדבות על ידי תושבות הקיבוץ: רותם איידלין, נרי שטורמן, סיגל מן, לימור סבג ומירי טבנקין ומופעל על ידי מתנדבים ומתנדבות מהקיבוץ, הבוטיק הבוטיק מאפשר למסור ולקחת בגדים ללא תשלום.
"לצערי, מעטים חשופים לנתונים העגומים, ותמיד יש נושאים בהולים יותר מאשר שמירה על הסביבה במדינתנו הקטנה", מספרת רותם איידלין מקיבוץ מרחביה, "בשביל שלא נרים ידיים לנגד האבדון הצפוי לכדור הארץ, יזמנו חמש נשים מהקיבוץ את בוטיק 'קח-תן'".
בוטיק 'קח-תן' קיבוץ מרחביה פתוח לקהל בימי שלישי בין 17:00-19:00 ובימי שישי בין 10:00-12:00.

שניונת בגבעת אלה. צילום: שניונת בגבעת אלה
קונים בשניונת בגבעת אלה. צילום: שניונת בגבעת אלה

• 'שניונת' בגבעת אלה

חנות נוספת בעמ' יזרעאל שהוקמה גם היא כמיזם קהילתי, חברתי וסביבתי שיצרו והקימו אנשי גבעת אלה.הצוות המוביל של החנות הוקם טרום הקורונה, בשיתוף יוזמה משפחתית של ירדן ואודליה אלפסי מהיישוב.החנות נבנתה על טהרת המחזור, המדפים, הספסלים והשולחנות נבנו מעצים מממוחזרים וכל הציוד בחנות נתרם על ידי התושבים.
"לקחנו מקלט שהיה די מוזנח והפכנו אותו ב"עשר ידיים גבעת אלה" לחנות יד שנייה לתפארת", מספרת מיטל מיצנר רכזת הקהילה ביישוב, "לצד עזרה שקיבלנו מאגף איכות הסביבה במועצה".
'שניונת' מופעלת על ידי צוות מתנדבות בגילים שונים ומגוונים, מנערות ועד ותיקות שעובדות יחדיו.
החנות פועלת יומיים בשבוע בימי ראשון 17:00-19:00 ובימי שישי 9:00-13:00.

שמלות ממוחזרות ברק שנייה בהושעיה. צילום: ׳רק שניה׳ בהושעיה
שמלות ממוחזרות ברק שנייה בהושעיה. צילום: ׳רק שניה׳ בהושעיה

• ׳רק שניה׳ בהושעיה

חנות יד שנייה שהוקמה ביוזמת ועדת איכות הסביבה ביישוב מתוך הכרה בחשיבות צמצום הצריכה.
צוות החנות הוקם מתוך הקהילה ובני הנוער. המקלט שופץ בכוחות מקומיים ולאחר חודשיים של פעילות החנות כבר כיסתה את עלות השיפוץ!
החנות פתוחה כל יום שלישי בין 17:00-19:00.
אסי אליה מנהל אגף איכות הסביבה במועצה : "בשנים האחרונות עסקנו בהפרדת פסולת, עכשיו הזמן לצרוך פחות ורק מה שבאמת צריך. כך נייצר פחות אשפה, נחסוך שימוש בחומרי גלם ובהוצאות כספיות מיותרות. חנויות היד השנייה ביישובי העמק הן סיפור הצלחה, באחת החנויות נמכרו מעל ל 26,000 פריטים בשש שנים! זה לא טרנד, מדובר בשינוי משמעותי ומתבקש באורחות חיינו. אנו, באגף איכות הסביבה במועצה שמחים לתמוך ולסייע ליוזמות קהילתיות-סביבתיות".
אייל בצר אמר: "המועצה תומכת בצמצום תרבות הצריכה והעלאת המודעות לצריכה ברת קיימא, באמצעות תמיכת אגף איכות הסביבה. מוזמנות ומוזמנים לפרגן לחנויות החדשות וישר כוח לכל המתנדבים/ות הפועלים למען מטרה חשובה זו!"