עמק יזרעאל: כנס 'מקום' ע"ש ריכרד קאופמן התקיים זו הפעם ה-19

מאות מתושבות ותושבי העמק והארץ התקבצו בסוף השבוע האחרון בכפר יהושע לקחת חלק בכנס
צילום: שאול רחמים

כנס 'מקום' מתקיים בשותפות בין המכון לאמנות במכללת אורנים, המועצה האזורית עמק יזרעאל, כפר יהושע ובית חנקין, משנתו הראשונה. יום העיון שמתקיים לזכרו של ריכארד קאופמן, אדריכל ומתכנן ערים שתכנן עשרות ישובים, בהם כפר יהושע, נהלל ועוד ישובים רבים בעמק יזרעאל, עסק השנה בהומניזם כעמדת מחאה בחברה הישראלית.
הצייר אלי שמיר מכפר יהושע יזם את ימי העיון לזכרו של קאופמן לפני 19 שנים. המועצה האזורית עמק יזרעאל, המכון לאמנות במכללת אורנים וכפר יהושע, שותפים לארגונו.


את הכנס פתח אלי שמיר ואמר: "החברה הישראלית עוברת ימים מטלטלים. יש קשר הדוק בין אמנות, חופש ביטוי והומניזם. זו הזכות הבסיסית עליה נלחמנו אלפי שנים ועליה אנו מגינים ב- 76 השנים האחרונות."


במהלך הכנס נשאו דברים: פרופ' אריאל הירשפלד, על מופעיו של ההומניזם בשירתם של שלונסקי, גורי, ט.כרמי ועוד, אלי שמיר, על מיתוס עבודת האדמה וניתוצו במכחול ובצבע על בד, ד"ר עדנה גורני, על היבט הפמיניסטי של ההומניזם כפי שמשתקף בשירתן של ליאת קפלן, אבות ישורון ועוד. האמנית ניבי אלרואי חשפה את הקהל לאמנים פלסטיים שחוויית הילדות מעצבת את אמנותם וחתם את הכנס, בהרצאתו המרגשת ד"ר אוהד אופז, מי שעומד בראש מיזם 710 לתיעוד סיפורי ניצולי אירועי טבח השביעי באוקטובר ומלווה אותו על בסיס מחקרו ארוך השנים אודות עדות כאנושיות מבעד למצלמה.


ראשת המועצה – שלומית שיחור רייכמן, ברכה את באות ובאי הכנס ואמרה: "אנחנו בימים מורכבים, אבל הדיון על הומניזם בחברה הישראלית חשוב תמיד וביתר שאת עכשיו. מהשביעי באוקטובר אנחנו בטלטלה, חרדה, חווים אבדות קשות בעמק ובארץ, פצועות ופצועים, חטופים וחטופות. בבסיס הכנס עומד ההומינזם, רצונו החופשי של האדם תוך חשיבה ביקורתית, זוהי עמדה דמוקרטית, שמוקיעה כוחות קיצוניים.


ראשת המועצה שלומית שיחור רייכמן משתתפת בכנס

תודה לאלי שמיר, על הכנס החשוב הזה שמתקיים זו השנה ה-19 ולכל העושות והעושים במלאכה. אתה משמר את הקשר ההדוק בין אמנות, חופש הביטוי והומניזם. שנדע ימים טובים יותר לכולנו, החלמה מהירה לכל הפצועות והפצועים ונקרא מכאן להשבתם.ן הביתה של כל החטופות והחטופים!"
במסגרת יום העיון סיירו המשתתפות והמשתתפים, בתערוכה 'הקול והטקסט', אלי שמיר ותלמידים בגלריית בית חנקין.