"הכי חשוב מבחינתי? להמשיך ולהישאר קשוב לאזרחים"

ימין ושמאל, התפקידים המשמעותיים, החיבור השורשי לעפולה, הבחירות המקומיות והשינה ב'ספה נפתחת' בלשכתו. ח"כ אופיר כץ מדבר בפתיחות על ה'דלק' שמניע אותו בעבודה הפרלמנטרית, המטרות שהציב לעצמו והשינויים שנראה כבר בקרוב בסוגית הטרור החקלאי. עוד בראיון: החזון שלו בנוגע למערכת הבריאות בפריפריה, ההחמרה לסייעות מתעללות בגני הילדים והקשר המיוחד שנרקם בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו

חובת ההוכחה עליי", ח"כ אופיר כץ

בעוד כחודשיים ימלאו ארבע שנים ליום בו הוצמד לראשונה התואר חבר כנסת לאופיר כץ, נציג הליכוד במחוז גליל ועמקים. ארבע השנים הללו אופיינו בטלטלות פוליטיות אינספור, בנגיף קורונה מאיים אחד ובחברה ישראלית אחת שמשוועת לשקט ויציבות.
כץ, תושב עפולה, רק בן 42, אבל מאחוריו רזומה מרשים. הזירה הפוליטית אינה זרה לו, בעיקר נוכח העובדה כי הוא היה פעיל בתנועת הליכוד משנות נעוריו. תפקידו הראשון היה לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2009. בהמשך שימש כיועץ לשרת התרבות והספורט דאז לימור לבנת, כראש המטה העירוני של גלעד ארדן בתפקידו כשר הפנים, ויועץ וראש המטה של ארדן בתפקידו כשר לביטחון הפנים. לקראת הבחירות לכנסת נבחר כץ לראשונה במקום ה-20 לבית המחוקקים- כנציג מחוז הגליל והעמקים.
בבחירות האחרונות, לאחר עליית הליכוד לשלטון, נמצא כץ בעמדה הרבה יותר דומיננטית ומשפיעה כיושב ראש הקואליציה, יו"ר סיעת הליכוד ויו"ר ועדת הכנסת.
"בימים שלאחר קבלת התוצאות חשנו אווירת חג", מספר ח"כ כץ בראשית הראיון, "שמחנו וחשנו אופטימיים לקראת השינויים שאנו רוצים להוביל בעתיד. זה קרה אחרי שנה וחצי שסבלנו ברמה הלאומית ובחיי היום יום של האזרחים. ראינו את זה בכל תחום. בפן הכלכלי, בביטחון האישי וקידום הפריפריה – נושא שכל כך קרוב לליבי".

• "לשמוע את הקול של האזרח הפשוט"

כץ נשוי לדנה ואב לרוי (14) ואוניל (10). למרות הנסיעות הארוכות והמתישות על קו עפולה – ירושלים הוא נותר מחובר בעבותות לבירת העמק. לוחות הזמנים שלו תובעניים בכל קנה מידה ודורשים ממנו ללון פעמיים או שלוש בשבוע בבירה, ולעיתים הוא אף נאלץ לפתוח את הספה בלשכתו, לנמנם כמה שעות ולהתחיל עוד יום גדוש בפעילות פרלמנטרית.
"אם אני מסיים ועדה באחת לפנות בוקר ויש לי אחת נוספת בתשע בבוקר, לא מתאפשר לי לשוב לעמק" ,הוא מסביר בחיוך: "זה יותר נוח לי וכך אני גם חוסך עלות של מלון".


"כל תסריטי האימה שמנסים להציג בתקשורת מטרתם אחת – להתסיס ולהסית לאלימות. אני באופן אישי סופג ברשתות החברתיות תגובות שכוללות קללות איומות, אכזריות ונוראיות"


חלק ניכר מהזמן של ח"כ כץ מופנה לוועדות הכנסת, הקמות ומינויים של ראשי הועדות, דיונים ועיסוק בעבודת הכנסת. הוא לוקח חלק בישיבה של נשיאות הכנסת, עם יו"ר הכנסת וסגניו ולצד אלו הוא לוקח חלק פעיל בישיבות סיעות הקואליציה. ביומן הפגישות שלו תמצאו גם ישיבה עם חברי סיעת הליכוד, עבודה במליאת הכנסת הנוגעת לחקיקה, פגישות עם חברי הסיעה, ופגישות מול הממשלה, ראשי המפלגות ומזכירות הממשלה.
זה לא מסתיים פה. העבודה כמחוקק מביאה גם לפגישות עם ראשי ועדות, נציגים משפטיים, אזרחים, נציגי גופים וארגונים וכן השתתפות באירועים משמחים וכאלה שפחות – של חברי הסיעה – בכל קצוות הארץ. "זה מה שמיוחד בסיעת הליכוד", מסביר ח"כ כץ, "בגלל הקשר ההדוק הזה עם חבריה, אנחנו כל כך חזקים ועוצמתיים לאורך כל כך הרבה שנים. הערך המוסף של המפגשים הללו הוא ביכולת לשמוע את הקול של האזרח הפשוט, של הציבור, העם. בכל מפגש כזה אני שומע על עוד ועוד צרכים והתמודדויות של התושבים וכל אחד מאיתנו חברי הכנסת פועל לתת מענים. אין לזה אח ורע בפוליטיקה בישראל, וכך אנחנו נותרים מחוברים ולא מנותקים מהבוחרים שלנו".

• "העם בחר והחליט באופן ברור וחד משמעי שהימין צריך להוביל את המדינה"

השיח התקשורתי בחברה הישראלית בימים אלה רווי בתרחישי אימה על קץ הדמוקרטיה, וחלק אף מקצינים ומדברים על מלחמות אחים וקיטוב שרק יעמיק ויוביל לשסעים בלתי ניתנים לאיחוי. ח"כ כץ מן הסתם מודע לקולות, מרגיע ואומר בתשובה שקולה: "אנחנו לא מתכוונים לעצור אף אחד מראשי האופוזיציה ולפגוע בזכויות אזרח. לא עשינו מהלכים כאלה בעבר ובטח שלא נעשה אותם בעתיד.
השיח הזה עולה מהצד השמאלי של המפה בשם אותם אנשים שמדברים על דמוקרטיה וערכיה – אבל מנגד לא מקבלים את ההכרעה הדמוקרטית בבחירות. זה מה שהחליט הציבור בישראל ב-1 לנובמבר 2022 והעם בחר באופן ברור וחד משמעי שהימין צריך להוביל את המדינה ולמשול בישראל. אנחנו נממש את המדיניות שלנו, שהצגנו בפני הבוחרים. כל תסריטי האימה מטרתם אחת – להתסיס ולהסית לאלימות. בינתיים אנחנו לא מעודדים למרי אזרחי ולמלחמת אחים. למה אנחנו בכלל צריכים להעלות את השיח הזה, את המילים הללו?. אני באופן אישי סופג ברשתות החברתיות קללות איומות, אכזריות ונוראיות".

• "יש לי עוד עבודה רבה גם בתקופה הקרובה"

בשנים האחרונות, כמי שצמח בעפולה והעמקים, מקדיש ח"כ כץ חלק ניכר מפעילותו עבור קידום יישובי הפריפריה הצפונית והדרומית, עם התמקדות בנושאים בריאותיים. "אלו נושאים שהעסיקו אותי בעבר ובטח ובטח יעסיקו אותו גם בשנים הקרובות, ממקום של יכולת להשפיע", מדגיש ח"כ כץ: "זה הטייטל מהיום הראשון שלי שנבחרתי לכנסת והוכחתי שעמדתי בהתחייבות הזו. הובלתי שינוי משמעותי בכל הנוגע לשירותים הרפואיים בפריפריה, ויש לי עוד עבודה רבה גם בתקופה הקרובה. זה נוגע להרחבת תקציבים במרכזים הרפואיים בפריפריה, מרכז שיקום ענק שנבנה במרכז הרפואי פוריה ומכון צנתור מוח שפועל באותו ביה"ח ואושר רק לאחר שפעלתי בצורה בלתי מתפשרת.

ח"כ אופיר כץ נואם מעל לדוכן בכנסת. צילום: דוברות הכנסת
ח"כ אופיר כץ נואם מעל לדוכן בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

עד לאחרונה היו נדרשים חולים לנסוע לחיפה. אני לא אשכח שמנהל ביה"ח עדכן אותי בשיחת טלפון שביום אחד נותחו ארבעה מטופלים בהצלחה- בזכות זמן התגובה המהיר והעובדה שהם לא נדרשו לנסוע למרכז רפואי בחיפה. קידמנו גם תקציב לרכישת מכשיר "פט.סיטי" עבור מרכז רפואי העמק בעפולה לגילוי ומעקב מחלת הסרטן. אני אעשה הכל שלא יהיה הבדל בטיפול הרפואי בין תושב עפולה ודימונה לתושב תל אביב והוד השרון. כולם צריכים לקבל בדיוק את אותו טיפול רפואי איכותי".

• "תמו הימים של עבודת שירות למטפלת מתעללת בילדים"

נושא חשוב לא פחות בו התמקד ח"כ בשנים האחרונות הוא ההתעללות בגני הילדים והחמרת הענישה על המתעללות.
"בעבר מטפלות וסייעות היו זוכות לעונשים של עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנסות ועכשיו, לאחר שעבר החוק שקידמתי, העונש הוחמר בצורה דרמטית. תמו הימים של עבודת שירות למטפלת מתעללת בילדים. לצערי זה עדיין קורה בישראל, ואני רוצה להמשיך להיות הכתובת של ההורים מול הפרקליטות, מול בתי המשפט ובדיונים בוועדת הכנסת. במסגרת זה אני מעלה ומקדם חוק שימנע מסייעת או מטפלת שהורשעה לעבוד עם ילדים או קשישים. אני מכיר סייעות מתעללות שסגרו גן בעקבות התעללות וחזרו לטפל בילדים גם לאחר שהורשעו. לא ניתן למפלצות הללו לטפל בילדים שלנו".

• "החגיגות הסתיימו"

ח"כ כץ גם פועל לביטול אזרחותו או תושבתו של פעיל טרור, נושא שעלה בעקבות שחרורו של המחבל כרים יונס: "ראיתי את החגיגות, הלהקות והממתקים בכפר ערה לכבודו של המחבל ואני חושב שזה הפך את הבטן לכל אזרח ישראלי ובמיוחד למשפחת ברומברג שבנם אברהם נרצח על ידו. אני בקשר איתם ועם פורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות וכשהם נחשפו לחגיגות הם חשו את הרצח בפעם השנייה. לראות מחבל מתקבל בגבורה, בחצוצרות ותרועות מבטל כל מסר לדו קיום, בטח לדור הצעיר. האם רוצח או הוא גיבור? איזה חינוך מעבירים לילדים שנכחו שם?. מאחר ולא הייתה חקיקה בזמן בו שוחרר המחבל, האפשרות היחידה הייתה ליצור הסכמה רחבה של חברי כנסת והצלחתי לרתום 106 חברי כנסת. נכון לנקודת הזמן ההיא זה היה החוק היחיד בכנסת. בסוף התהליך, כל מחבל דוגמת יונס לא יזכה להישאר ולחיות פה ומבחינתי צריך ל'הטיס' אותו לעזה או רמאללה. החגיגות הללו הסתיימו".


"אעשה הכל שלא יהיה הבדל בטיפול הרפואי בין תושבי עפולה ודימונה לתושבי תל אביב והוד השרון. כולם צריכים לקבל בדיוק את אותו טיפול רפואי איכותי..אנחנו לא מתכוונים לעצור אף אחד מראשי האופוזיציה ולפגוע בזכויות אזרח. לא עשינו מהלכים כאלה בעבר ובטח שלא נעשה אותם בעתיד. השיח הזה עולה מהצד השמאלי של המפה בשם אותם אנשים שמדברים על דמוקרטיה וערכיה"


מדברים הרבה על משילות, ומלחמה בפרוטקשן ובטרור החקלאי. מתי נראה שינוי?
"אני חושב שכבר בתקציבים הקואליציוניים הבהרנו לאן הרוח נושבת. בכוונת הממשלה לחזק את המשטרה, לקדם שורת חוקים בנושא החמרת הענישה בטרור החקלאי ואני יכול לספר שלכמעט כל חבר כנסת בקואליציה יש חוק או יוזמה שהוא מעוניין לקדם ומהר בהקשרים הללו. המאזן הזה ישתנה הן ברמה החוקית והן ברמת הפעילות והעוצמה של המשטרה באזורים הכפריים והעירוניים. במסגרת זו ייכנסו גם אמצעים חדשים. זה לא יקרה ביום או יומיים, אבל בתום תהליך התמונה תשתנה משמעותית והביטחון האישי ייגבר לאין שיעור. להערכתי נראה שינויים ראשונים כבר בחצי השנה הקרובה".

• "נתניהו? מבחינתי הוא עילוי"

הבחירה בח"כ כץ לתפקיד יו"ר הקואליציה לא מקרית. ההכרות רבת השנים שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והאמון שזה רוחש לו הובילו אותו לכהן בתפקידים החשובים הנוכחיים. מיותר לציין שיו"ר קואליציה הוא תפקיד שדורש אמון ונתניהו לבטח מוצא אותו בהקשר של כץ. "זה לא סוד שהיחסים ביני לבין ראש הממשלה טובים מאוד. אני עובד איתו כבר שנים רבות, משנת 1996. אני חושב שהוא מנהיג יוצא דופן, כזה שלא נראה פה. הוא בשליחות אמיתית עבור ישראל ואזרחיה. אני רואה אותו עובד 24/7 לקדם את המדינה שכל כך חשובה לו. במסגרת זו הוא רואה את האיומים מבחוץ ואני יכול לספר שזה מעסיק אותו רבות- כחלק מהביטחון העתידי ושימור העוצמה של ישראל. אני באופן אישי מעריך רבות את מה שהוא עושה ותורם, מבחינתי הוא עילוי ואני יודע שאני זוכה להערכה שלו. ביטוי לזה היה בשיחה עמו על המינוי שלי כשביקשתי את התפקיד והוא נענה לזה ואמר שזו גם הייתה כוונתו. זה מדבר בעד עצמו- כעת חובת ההוכחה עליי".

עד כמה אתה מעורב בחיי הקהילה עפולה?
"אני מתעקש להישאר מעורב ולכן גם בוחר לגור בעפולה. אני אוהב את העיר ותמיד מחובר אליה. המשפחה שלי גרה פה, המשפחה של אשתי חיה פה והבסיס שלנו הוא כאן".

עד כמה אתה מעורב בפוליטיקה המקומית, בבחירות הקרובות לרשויות?
"כמובן שאני מעורב, בעיקר בעמדה של חבר כנסת שמזוהה עם האזור. כבר הצהרתי שאתמוך בשלמה מליחי בהתמודדות לראשות העיר בסוף השנה. כשהוא יצטרך אותי אהיה שם בשבילו ועבורו".

האם אתה רואה את עצמך מתמודד בעתיד על ראשות העיר עפולה?
"לא. אני מאוד אוהב את הכנסת ואת היכולת להשפיע ברמה הארצית".

תפקיד שמעניין אתך בעתיד?
"כרגע כל מעייני מופנים לשמור על עתיד הקואליציה ולדאוג שהממשלה הזו תסיים את ימיה. ביקשתי תפקיד קשה ומאתגר וכרגע אני מתמקד בו ובטוח שהוא ימלא אותי. מן הסתם ארצה להתקדם גם בעתיד לתפקיד רב השפעה, כמו שר הבריאות. זה גם יגיע. אני לא מאמין בקיצורי דרך".

הרגעים הקטנים המספקים בתפקיד?
"זה קורה לשמחתי לא מעט, בעיקר מפידבקים שאני מקבל מאזרחים בעקבות חקיקה שהובלתי. שיחות מהורים שכולים, או הורים שבנם או בתם סבלו מהתעללות ומחזקים את ידי על החוק שקידמתי – מוכיחים לי שאני בדרך הנכונה ומרגשים אותי. בדיוק בגלל זה בחרתי במסלול הזה. זה גם מעניק לי את ה'דלק' להמשך. מה שהכי חשוב מבחינתי הוא להמשיך ולהישאר קשוב לאזרחים -זה הדבר האמתי".

זמן משפחה?
"בימים האינטנסיביים אלה אני רואה אותם לצערי פחות. אני משתדל להיות עמם בשבת, לשחק כדורגל עם הילדים, ללכת עמם למשחקים של בית"ר ירושלים והם מבינים את זה, בעיקר דנה רעייתי שתומכת. ללא תמיכתה והבנתה – לא הייתי יכול להצליח".