אושר קסרי: ״הקב״ה אוהב אותי״

אושר כהן קסרי מעפולה עבר בשלושה עשורים בהם הוא חי טלטלות – שספק אם אדם ממוצע יעבור במשך כל ימות חייו. הסיפור המלא
צילום: אושרי ומאור אוחנה, סטודיו אוחנה

אחרי שלוש שעות במחיצתו של אושר כהן קסרי, נופל האסימון שכל פרק בחייו יכול היה להוות מוקד לסיפור מרגש, מטלטל, כזה הבנוי מחומרים שיכולים להפוך לסרט. דרמה, קומדיה, מתח, אנימציה, תבחרו אתם.

 

• זה התחיל בשני הורים

הוא בן 31, נשוי למזי. בראשית הריאיון הוא מבקש להסביר ששם המשפחה שלו הוא כהן, וקסרי הוא סוג של כינוי שהגיע בירושה עם סבו מעיראק. בני הזוג מגדלים עם המון חום ואהבה שישה ילדים:

יוסף חיים ששון בן ה-6, שנקרא על שם אביו של אושר, ושנפטר לפני 23 שנים. אחריו נולדו משה ואהרון, תאומים בני 5, שהגיחו לעולם לאחר לידה מורכבת, "שם לקחתי על עצמי להתחזק יותר", נזכר אושר:


"אשתי הייתה בין חיים מוות, הבטחתי לעצמי שאם היא תשרוד, אני אהיה ואעשה כל חיי למען הקב"ה. התפללתי והתחננתי שישאיר אותה בחיים ואחרי 24 שעות היא קמה על הרגליים".


התא המשפחתי התרחב לאחר הולדתה של מרים בת ה-3 ובהמשך עם הולדתו של דוד בן השנתיים, שאובחן על הספקטרום האוטיסטי: "היה לנו קשה בהתחלה לעכל את זה", אומר אושר, "גם לי וגם לאשתי. אבל עברנו תהליך ובעזרת האמונה היום אנחנו הרבה יותר חזקים כזוג וכמשפחה. זה לא פשוט, יש לזה השפעות והשלכות – אבל השמחה שיש לנו בבית מפצה על הכל ודוד הוא מתנה גדולה. אנחנו משתדלים לבלות המון יחד, לשיר, לרקוד ולהיות בשמחה". בת הזקונים של אושר ומזי היא שרה הקטנה.

• פרידה מאבא וסבא

אושר הפך במרוצת השנים האחרונות לסלב ברמה הארצית, עם שיק מיוחד, לבוש צבעוני ומראה שלא נתקלים בשגרה בערים פריפריאליות.

גם היום, לאחר שעבר תהליך התחזקות מעמיק, הוא מקפיד על המראה, משדר אסתטיות ולא רואה בזה שום בעיה.

את הילדות הוא העביר אצל סבו דב עליו השלום וסבתא גוטה, לאחר שלאמו היה קשה לגדל אותו בשל בעיות אישיות.


"לסבא שלי היו תשעה ילדים ואני הייתי מעין ילד עשירי לא רשמי", נזכר אושר, "הוא היה מאוד חכם, חריף ודעתן ולימד אותי המון על החיים. תמיד הרעיף עליי חום ואהבה וגם תמך בי חומרית."


אבי נפטר בגיל 9, היה לי איתו קשר הדוק, למרות שהוא לא התגורר בעפולה. גם אבא הקפיד לפנק אותי, קנה לי את המותגים הכי שווים והיה חי את החיים מבלי לחשוב יתר על המידה. הוא נפטר מדום לב בצורה מפתיעה בזמן שישנו יחד ומהזבנג הזה לקיתי בתסמונת טורט שמלווה אותי עד היום".

 

• "הייתי יכול לשחק בברצלונה"

תסמונת טורט היא בעיה נוירולוגית-פסיכיאטרית, המתבטאת בטיקים מוטוריים וקוליים ועוויתות. אחרי שני עשורים לצד התסמונת, נראה שאושר לא עושה ממנה סיפור. "כשהתסמונת התפרצה, הבנתי מיד שמשהו קורה. הייתי בהלם מוחלט מהאובדן של אבי, התחילו לי פרנויות ומגיל 9 עד גיל 11 הייתי מכונס בבועה של עצמי. לא שלטתי בצרכים שלי, לא הלכתי לבית ספר וכול היום שהיתי בבית של סבי וסבתי. לקח לי זמן להתאושש מהאירוע הזה אבל בסוף זה קרה. התגעגעתי לחברים בבית הספר ולמגרש הכדורגל ולאט לאט חזרתי לנהל שגרה של ילד בגיל 11.


"הייתי תלמיד טוב, אהוב ומקובל, ובעיקר הצטיינתי על המגרש. היה לי כישרון יוצא דופן".


בגיל ההתבגרות אושר התחזק יותר ויותר מבחינה חברתית. הוא שאב ביטחון מהצלחותיו על המגרש, בילה עם בנים ובנות ולא התרגש יתר על המידה מהעוויתות שליוו אותו. אחרי שהשתתף בתוכנית הטלוויזיה אלוף הכדורגל וצלח שיפוט מקפיד של אברהם גרנט ואבי נמני, הוא הפך ליעד עבור קבוצות נערים מובילות בישראל ובגיל 15 אף קיבל זימון לנבחרת ישראל, בה הוא התאמן לצד עומר אצילי, אייל גולסה וטאלב טאווטחה: "עשיתי להם בית ספר", אומר אושר ב'צניעות' וחיוך שובה לב, "בשנות הנוער ומאוחר יותר בבוגרים, שיחקתי במספר קבוצות ובהן נתניה, בבית"ר ירושלים, טבריה ובהמשך בעפולה ונוף הגליל. כשאני חושב על היכולת שלי אחורה, אני מבין שהייתי קצת אגואיסט, כמו כוכבים רבים. בדיעבד, אם הייתי ממוקד יותר, הכישרון שלי היה יכול להוביל אותי לברצלונה".

 

• רייטינג בגולסטאר

את מזי רעייתו הוא הכיר בגיל 19 במגרש הכדורגל בנוף הגליל, "התאהבתי בה ואנחנו יחד לעד", הוא אומר ולא בפעם האחרונה בראיון הזה, "מזי היא השותפה שלי לחיים, ותמיד חיזקה אותי ותמכה בי בלי תנאים. זכיתי בה".

את שירותו הצבאי עשה בחיל חימוש כספורטאי פעיל ומשם המשיך ללימודי אופנה. הפה החלקלק שלו, ה'אאוט-פיטים' האותנטיים וכישרון העיצוב שלו, הובילו אותו להתחכך עם מפיקים ואנשים בכירים בתעשייה הטלוויזיה: "הייתי מחובר לצלמים, הפקות וכל מיני קודקודים שהתלהבו משמלות הכלה שעיצבתי ומכל ה'חבילה' שאני מביא איתי", הוא נזכר: "גלגלתי המון כסף וגם אשתי התחילה להתמקצע בתחום- ועם הכסף שהרווחנו קנינו דירה בעפולה".

באחד הימים באותה תקופה, הוא קיבל טלפון מההפקה של גולסטאר, ריאליטי מצליח שזוכה כבר שנים רבות לרייטינג מרשים: "הם נדלקו עליי מיד", מספר אושר:


"המלהקת התקשרה והציגה את עצמה וניתקתי לה את הטלפון חמש פעמים, חשבתי שעובדים עליי. היא התחננה שאתן לה להסביר והיא הזמינה אותי לאודישן שלאחריו הבנתי מיד שאתקבל. לא היה לי שום ניסיון קודם, רק את הפה והאותנטיות שלי".


התוכנית צולמה בתאילנד ואפשרה לאושר להינות גם מכל מה שיש לארץ האקזוטית להציע. הוא התחכך עם אייל גולן שהפך לחבר קרוב שלו, גם בימים אלה, וכן עם דוד רביבו, פליקס חלפון, חמימו מבית שאן, ירון ברלד, אלכס מהיפה והחנון, ואיש הספורט רז זהבי. "זו הייתה ותישאר חוויה שלא אשכח כל חיי. הייתה לי חוויה אדירה ומהנה. טיילנו לכל אורכה ורוחבה של תאילנד, צחקנו, אכלנו ושתינו וגם יצרנו עונה בלתי נשכחת שרבים צופים בה ב'לופים' חוזרים ונישנים. בכל מקום ועד היום עוצרים אותי ומבקשים סלפי ומתעניינים איך היה לשהות ולשחק לצד הכוכבים הללו. וכמובן היה גם שכר יפה ומכובד. אני יכול לספר שבשנים האחרונות הציעו לי שוב לשקול להשתתף באח הגדול ובגול סטאר, אבל סירבתי בנימוס", אומר אושר, "הפכתי להורה, יש לי משפחה ואישה, התחזקתי בעולמות התורה וגם התייעצתי בשאלת רב והבנתי שזה לא מתאים".

"אנשים חושבים שבגלל שהשתתפתי בתוכנית טלוויזיה אני מיליונר, אבל אני ממש לא", אושר קסרי

 

• אתה מתגעגע לעולם הזה?

"אני אוהב את המצלמות וגם היום, אם יציעו לי היום הצעה מיוחדת שלא תהווה בעיה מול אורחות חיי, אשקול בצורה מושכלת. לא הייתי פוסל למשל להשתתף במרוץ למיליון. אבל בסופו של דבר זה כרגע לא על הפרק, ואני בעולמות אחרים לחלוטין".

אושר בגרסה החילונית, בטרם חזר בתשובה

 

• גילה את האושר בבית הכנסת

בשנים האחרונות מנהל אושר אורח חיים חרדי, מהפך של ממש בחייו, למרות שלדבריו תמיד היה מחובר לבורא עולם והיה איש מאמין. אט אט הוא עבר למלתחה חדשה, מוקפדת וממותגת, אבל בצבעים רגועים, החל להתפלל וללמוד שעות ארוכות בבתי כנסת וצלל לעומקה של התורה. "שנה אחרי ההתנסות בגולסטאר כבר הייתי בכולל", אומר אושר, "הייתי צריך כוח ואומץ לעשות את התהליך הזה, אבל הקב"ה עזר לי. תמיד התחברתי לדת היהודית, וזכיתי שגם הרב יכוון אותי בדרך הזו ממקום של רצון וקבלה, ולא בכפייה. בתוך התהליך הזה הוא אפשר לי בתחילת הדרך לבוא לבית הכנסת עם בגדים ורודים ולבוש שהוביל להרמת גבות, אבל הוא היה מספיק חכם להבין שהדרך שלי כבר סלולה לכיוון תורת ישראל".

ככל שהשנים נקפו, אושר הרבה בלמידה, העמקה ואהבת השם. הוא נבחן לרבנות, הפך לשמש כראש כולל, למד כתיבה של סופר סת"ם למרות התסמונת בה הוא לוקה וברשותו גם תעודת שוחט בהשגחה. בעת האחרונה הוא מתמקד בחיבור לבני נוער שלא 'מוצאים את עצמם' ומסתובבים חסרי מעש, שותים אלכוהול ומתנסים בכיוונים בעייתיים.


"אני לא כופה על אף אחד חזרה בתשובה, רק רוצה לכוון ולעזור לאותם צעירים. אני מבין בדיוק מה עובר להם בראש, כי הייתי במקומות האלה."


הם יכולים להגיע ולשחק איתי פלייסטיישן אם צריך, פינג פונג או סנוקר. גם העולם החרדי השתנה היום וצריך לעשות התאמות, בכדי שאותם צעירים יכירו את עולם התורה ואז יקבלו החלטה. כל העשייה שלי היא לשם שמיים.

 

• אושר מודל 2024

לפרנסת המשפחה, אושר מועסק היום כשוחט ובעבודה בתחום הכשרות. "אנשים חושבים שבגלל שהשתתפתי בתוכנית טלוויזיה אני מיליונר, אבל אני ממש לא, אני אדם פשוט, איש משפחה ששמח בחלקו. סבא שלי אמר לי פעם משפט חכם, שאם חושבים על כסף, הוא בורח ממך ולהפך וזה מה שמניע אותי. אני לא מתבייש לומר שלצד התורה שהיא מרכז חיי, אני עדיין אוהב את הנאות החיים, להתלבש יפה, לאכול במסעדות לצד אשתי וגם לעשות גבות, מניקור ופדיקור ולהסיר שערות בלייזר אצל הקומסטיקאית שלי אידית אלגרבלי, שמטפלת בי במקצועיות משנות העשרה של חיי. אני לא מתבייש ולא מסתיר את זה ואין לי שום בעיה לשים צעיף ורוד על הצוואר עם פפיון תואם. זה לגיטימי בעיניי להיות אסתטי ומעודכן. אני גם ממשיך לשחק כדורגל בדיוק כפי שהייתי נער, ומגיע לחדר כושר".

אושר ומזי כהן- קסרי, יחד עם ילדיהם בחג הפורים

• מה תרצה לעשות כשתהיה גדול?

ראשית, לבנות מדרשיה לנוער, זה פרויקט ומשימת העל שלנגד עיניי. במקביל לזה אני בונה את עצמי להתמודדות למועצת העיר וכן לראשות העיר. יש לי כבר כמות אדירה של תומכים ותושבי עפולה ישמעו על התוכניות שלי כבר בקרוב".