"קפיטנים, קפיטניות, אני מצדיע לכם"

קורס החובלים היוקרתי, מחזור 145 הסתיים ובין בוגריו גם שני נציגים מעמק יזרעאל: סגן מיכאל רוזן בן ה- 22 מהיישוב עדי וסגן עומר שמואלי, בן 21 מקיבוץ סוללים. צילום: דובר צה"ל

טקס סיום קורס חובלים מחזור 145 התקיים בשבוע שעבר בבסיס זרוע הים שבחיפה. הטקס נערך בנוכחות ראש הממשלה, יאיר לפיד, ראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, מפקד זרוע הים, האלוף דוד סער סלמה, קציני הפיקוד הבכיר בזרוע הים, בני משפחה ומוזמנים נוספים. קורס חובלים הינו קורס יוקרתי הנמשך כשנתיים וארבעה חודשים, אשר מכשיר את דור המפקדים הבא של זרוע הים העתידים לפקד בכלי השייט המתקדמים, ספינות הטילים, כלי הביטחון השוטף והצוללות. החובלים הבאים הולכים לעמוד בחזית הלחימה הימית. הקורס מורכב משלוש מגמות, שייט, מכונה ואלקטרוניקה. עם סיומו, בוגריו מקבלים דרגות סגן, סיכת חובל, רישיון סקיפר ותואר ראשון במדעי המדינה מטעם אוניברסיטת חיפה, אותו הם לומדים במהלך הקורס. בקורס חובלים מחזור 145 הוכשרו כ-41 צוערים וצוערות להיות קצינים ומפקדים בזרוע הים, ועם סיום הקורס שובצו בכלי השייט השונים.
בין המסיימים את הקורס היוקרתי גם שני בוגרים מהמועצה האזורית עמק יזרעאל: סגן מיכאל רוזן בן ה- 22 מהיישוב עדי וסגן עומר שמואלי, בן 21 מקיבוץ הסוללים.

• סגן מיכאל רוזן: "זה תפקיד מאתגר ואני יודע שאני יכול להשפיע". 

סגן רוזן צעד על רחבת המסדרים במעמד המרגש, לאחר שנתיים וארבעה חודשים של קורס אינטנסיבי ומשמעותי – בסיומו נחשפו לו דרגות הקצונה וסיכת החובל היוקרתית.
סגן רוזן סיים קורס חובלים במגמת מכונה בספינת הטילים אח"י קשת. הוא למד בתיכון "ויצו נהלל" והרחיב פיזיקה ומדרשה למנהיגות, מגמה ייחודית שנלמדת רק בתיכון זה. סגן רוזן היה גם בתנועת הנוער "בני המושבים" מכיתה ד' ועד סיום התיכון, ואף שימש בה כמדריך לאורך שנותיו בתיכון.
בזמנו הפנוי הוא אוהב לצאת לטייל עם חברים. מיכאל היה בשנת שירות, בה הוא היה חלק מקומונה של שישה חברים. "כל אחד מאיתנו קיבל אחריות על שכבה", הוא מספר. "אני קיבלתי את כיתות ח' וליוויתי אותם ועזרתי להם. הערתי אותם ועשיתי איתם פעילויות שונות".


"לקרוא כתבות בנושא מבצעים ולדעת שלקחת בהם חלק גורם לך להרגיש כל כך משמעותי". "הקורס הוא מאוד מפתח ומלמד, גורם לך להשתפר ולהיות יותר טוב בכל פעם מחדש. התפקיד בקצה מאוד מושך ומעניין"


סגן רוזן מספר על הבחירה בקורס חובלים: "עם הזמן הבנתי שזה המקום בשבילי ושפה אני רוצה להיות. זה תפקיד מאתגר ואני יודע שאני יכול להשפיע ולעשות את הטוב ביותר שביכולותיי. על החברים מהקורס הוא מספר: "הם חברים לכל החיים, עברנו ביחד דברים וחוויות שאי אפשר לחוות בשום מקום אחר".
כשנשאל על השלב האהוב עליו בקורס אמר: "שלב השטח. כל פעם שיצא לי לחוות ממנו משהו חדש, ספינות או חיילים, נהניתי. ישר התחברתי לאנשים ולתפקיד".
כחלק מההכשרה מיכאל לקח חלק במבצעים שונים. "לקרוא כתבות בנושא אחר כך ולדעת שלקחת בהם חלק גורם לך להרגיש כל כך משמעותי". מיכאל מסכם את הקורס ואומר לבסוף כי "עבודה קשה מביאה לתוצאות. בכל פעם שהיה לי קשה בקורס חשבתי על זה".

סגן עומר שמואלי. צילום: דובר צה"ל
סגן עומר שמואלי

• סגן עומר שמואלי: "היינו בשטח, זאת הייתה חוויה מטורפת"

סגן עומר שמואלי סיים את קורס החובלים במגמת שייט ושובץ בספינת הטילים אח"י קשת. הוא למד בתיכון "העמק המערבי" ביפעת, והרחיב לימודי מחשבים ועיצוב גרפי. בנעוריו היה חבר בתנועת הנוער "בני המושבים" מכיתה ד' עד י'. בזמנו הפנוי הוא אוהב מאוד את תחום הספורט ובעיקר כדורגל. במהלך ילדותו היה שחקן טניס שהתחרה ועם הזמן התמקצע והפך למאמן.
עומר מספר על הבחירה בקורס חובלים: "הגעתי דרך יום סיירות לקורס. הקורס הוא מאוד מפתח ומלמד, גורם לך להשתפר ולהיות יותר טוב בכל פעם מחדש. התפקיד בקצה מאוד מושך ומעניין".
הקורס מחולק לארבעה שלבים מרכזיים: בסיסי, מתקדם, אקדמיה וייעודי. השלב האהוב על עומר הוא שלב מתקדם. "היינו בשטח, בפלגות הבט"ש בחיפה ובאשדוד, וזאת הייתה חוויה מטורפת ומלמדת". החוויה הכי זכורה ממהלך ההכשרה של עומר היא בסוף שלב בסיסי. "הייתה לנו הפלגה מסכמת, חוויה טובה, פעם ראשונה שהפלגנו בים הפתוח והפלגה עם החברים למחזור, היה מאוד מגבש".

• "יהיו פעמים שנבקש מכם להפליג רחוק ומסוכן, למקומות שלא יתפרסמו לעולם"

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בטקס הסיום: "אני לא יודע מה תעשו בשירות הצבאי שלכם, אני לא יודע מה תעשו בחיים שלכם, אני לא יודע עם מי תתחתנו וכמה ילדים יהיו לכם, אבל אני יודע עליכם דבר אחד: אתם האנשים שלא מוותרים/ אתם האנשים שלא משנה איזה קושי עומד בפניהם. לא משנה כמה רחוק תצטרכו לקחת את הגוף שלכם ואת הנפש שלכם ואת היכולות שלכם, אתם לא תוותרו. זה הדבר שלא ידעתם ביום הראשון של הגיבוש. שיש בכם את הכוח הזה. שהוא חלק מכם..
"יהיו פעמים שנבקש מכם להפליג רחוק ומסוכן, למקומות שלא יתפרסמו לעולם, כדי לעצור סיכונים לבטחון הלאומי שלנו עוד לפני שהם יצאו לדרך. אלה יהיו אתגרים לא פשוטים, אבל אנחנו יודעים את מי אנחנו שולחים לשם. אנחנו שולחים את האנשים שלא משנה כמה קשה יהיה האתגר, הם לא יוותרו. אני רוצה לסיום להגיד מילה להורים שלכם. אני לא יודע איך עשיתם את זה, אבל עשיתם עבודה טובה. הילדים שלכם הם כבר לא ילדים, אבל לא במקרה הם הפכו להיות האנשים שכל המדינה גאה בהם. הם גדלו אצלכם. הערכים שלהם נוצרו ונוצקו אצלכם. היום הזה הוא גם שלכם.
אלתרמן כתב: "עננים על ראשנו הרוח איתן/ המלאכה נעשתה חי שמיים/ נרים כוס קפיטן, של ברכה קפיטן/ עוד נשוב נפגש על המים".
קפיטנים, קפיטניות, אני מצדיע לכם. היום אתם מרימים עוגן ויוצאים להפלגת חייכם. אנחנו גאים בכם. אנחנו סומכים עליכם. שתהיה לכם הפלגה מוצלחת".