קיבלו כנפיים: "אמא, הבן שלך טייס"

מחזור 173 של קורס הטיס היוקרתי של חיל האוויר הסתיים השבוע. בין הבוגרים גם סגן לירן וסגן יותם, מהעמק. השניים מספרים בראיון מיוחד ל"עמקניוז" על הקורס המורכב, השלבים המאתגרים, רגעי הסיפוק וגם: איך נראה העמק מלמעלה. צילום: דובר צה"ל

אמש נערך 'מסדר הכנפיים' המסורתי לציון סיום הקורס היוקרתי ביותר בצה"ל, קורס הטיס של חיל האוויר- מחזור 173. הקורס מכשיר את אנשי צוות האוויר, טייסים, נווטים ומכוננים אשר אמונים על ביצוע פעולות אסטרטגיות ושמירה על השמיים האוויריים של מדינת ישראל.
הקורס נמשך לאורך כשלוש שנים שבהן מתנסים אנשי צוות האוויר המיועדים במגוון תחומים – הן בהכשרה מקצועית על כלי הטיס השונים, הן הכשרה לימודית לתואר על פי בחירה ואימון שוטף שיש בו גם אלמנטים פיזיים, מחשבתיים וחברתיים.
לאורך כל השלבים בקורס ועד לחודשים האחרונים לסיומו עומדים אנשי צוות האוויר במבחנים תמידיים ומאתגרים- במטרה להגיע לישורת האחרונה וקו הסיום.


הידעתם? רק 13 אחוזים מהחניכים שהתחילו את קורס הטיס יקבלו את כנפי הטיסה. בין בוגרי הקורס נמצאת גם הצוערת ש', האישה הרביעית בחיל האוויר אשר מסיימת את קורס הטיס בתפקיד טייסת 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כמדי סיום קורס, גם בקורס הנוכחי זוכה עמק יזרעאל להיות מיוצג על ידי שני בוגרים שסיימו את המסלול המתיש בהצלחה רבה. הראשון הוא סגן יותם בן ה- 22 מיישוב קהילתי בעמק, שסיים את הקורס במגמת נווטי הקרב. נווטי הקרב עוסקים בהכוונת כלי הטיס ובביצוע משימות נוספות כגון: תפעול מערכות נשק ומערכות לוחמה טכנולוגית במטוסים המותאמים לקרבות אוויר ולהפצצת מטרות עוינות בדיוק רב. לצידו סיים את המסלול אף הוא בהצלחה רבה סגן לירן, בן ה-21, שסיים את הקורס במגמת מסוקי הסער המשמשים להובלת כוחות ובנוסף לקוחים חלק פעיל בפעילויות חילוץ יחד עם יחידת 669.

• "מרגישים בבית"

סגן יותם וסגן לירן היו חניכים ומדריכים בתנועת "בני המושבים". שניהם שורשיים וחשים חיבור עז לעמק. מלבד האתגרים הרבים שהיו מנת חלקם במהלך הקורס המתיש, הם זכו לחוויה בלתי נשכחת בדמות טיסה מעל שדות העמק ובית הוריהם, "באחת האימונים טסתי בגובה נמוך מעל ביתי," ספר סגן יותם, "זה היה אמנם קצר מאוד בשל המהירות, אבל מנגד זה היה מאוד מרגש. הסתכלתי למטה וחייכתי לעצמי על הזכות שניתנה לי לראות את הבית מלמעלה". תחושה מיוחדת הייתה גם לסרן לירן בעת שחלף מעל שדות העמק המוריקים: "הרגשתי גאווה גדולה שהגעתי למעמד הזה," הוא משחזר, "זה הבית, מקום שאתה מכיר כל כך טוב דרך הרגליים, ולפתע אתה רואה אותו מהיבט אחר, זה מרגש."


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• 'מעשה אבות- סימן לבנים'

כבר בילדותו ספג סגן יותם את הרצון להשתייך למשפחת חיל האוויר כשראה את אביו, תא"ל במיל "מחמם מנועים" בין המסלולים בטייסות – בעת ששירת כטייס קרב. לצד אביו בקרב בני משפחתו גם אנשי צוות אוויר רבים. "כל ילד שמסתכל על אבא שלו, רוצה להיות כמוהו, לאו דווקא בהקשר צבאי אלא בהקשר של מה הייתי רוצה לעשות. מן הסתם, זה דחף אותי לחיל האוויר ולקורס טיס בפרט."
יותם סיים את לימודיו בבית ספר התיכון "ויצו נהלל" והרחיב בלימודי פיזיקה ומחשבים. בין היתר שיחק גם כדורמים. טרם גיוסו הוא יצא לשנת שירות "בשומר החדש" בקיבוץ לביא ויחד עם חבריו לקומונה עבד בענף החקלאות של הקיבוץ. "כל דבר שאדם עושה בחיים נותן לו משהו", אומר יותם: "זה שגרתי בקיבוץ הספציפי, זה שבחרתי להיות עם חברים ספציפיים, זה שהדרכתי בתנועת נוער, וגם הכדורמים, כל דבר עיצב משהו באופי שלי והביא אותי אל הנקודה שבה אני נמצא כעת."
ניכר כי לא רק כנווט יש לסגן יותם את היכולת בהפעלת מערכות נשק מונחה, אלא דרך חייו היא התכוונות למטרה עד כיבוש היעד.

סגן לירן מקיבוץ בעמק. מונע מהרצון לעמוד בקשיים במטרות והיעדים וחשיבות התפקיד לבטחון ישראל
סגן לירן מקיבוץ בעמק. ביחד עם חבריו מונע מהרצון לעמוד בקשיים, במטרות והיעדים וההכרה בחשיבות התפקיד לביטחון ישראל

• "ירדתי מהטיסה נפול לגמרי, לא הלך לי כלום"

סגן לירן סיים את לימודיו בבבית הספר העמק המערבי בקיבוץ יפעת והרחיב בלימודי כלכלה וחינוך גופני, תחום הקרוב לליבו. "בגדול", אומר לירן "כל משחק שיש בו כדור אז אני עף עליו, כדורגל, כדורסל, כדורעף, או כדוריד."
כמדריך בתנועת נוער הוא עשה שימוש בענפי הכדור השונים ככלי לקידום וסיוע לחניכיו הצעירים. סגן לירן אוהב לטייל ברחבי העמק ורואה את עצמו ממשיך להתגורר בו גם בעתיד. "אני הכי אוהב לטייל בעמק" הוא אומר, "בעיקר אני אוהב לשבת עם פק"לים ליד המעיינות השוקקים".
קורס הטיס של חיל האוויר מוכר הן בשל היותו הקורס היוקרתי והנחשב בצה"ל והן בשל האתגרים הקיצוניים, הן הפיזיים והן הנפשיים, שעומדים לפתחם של החניכים. "אני זוכר טיסה אחת", נזכר סגן לירן, "שירדתי נפול לגמרי, לא הלך לי כלום. המדריך בסוף הטיסה 'נתן לי בראש' ופה באה לידי ביטוי העוצמה של החברים שנותנים כתף לפני שאתה עולה לטיסה הבאה, במטרה להשיג תוצאה טובה יותר".
אך עם כל הקשיים סגן יותם מסביר, שמה שמניע אותו ואת חבריו בוגרי הקורס הוא הרצון להמשיך, למרות הקשיים, בדרך לעמידה במטרות והגשמת החלום והיעדים אליהם הם שואפים- זאת לצד המחשבה על חשיבות התפקיד ומשמעותו לביטחון מדינת ישראל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• תכירו: קורס טיס מחזור 173

דובר צה"ל חושף כי 55 אחוזים מבוגרי הקורס מתגוררים בערים, 24 אחוזים הם בני מושבים, 12% מתגוררים בקיבוצים ו-9% מתגוררים ביישובים קהילתיים. 53 אחוזים מבוגרי הקורס מגיעים ממרכז הארץ, 41% מהצפון ו-6% מהדרום. 91 אחוזים מהבוגרים בחרו ללמוד בתיכון במגמה ריאלית. 26 אחוזים מבוגרי הקורס אינם הראשונים במשפחתם שיקבלו את כנפי הטיס, 32 אחוזים הם הילדים הבכורים במשפחתם, 24% הם הילדים האמצעיים במשפחתם, 41% הם הילדים הצעירים במשפחתם ו-3% ילדים יחידים. 59 אחוזים מהבוגרים הם בוגרי שנת שירות או מכינה קדם צבאית ושבעים אחוזים מהבוגרים לקחו חלק בפעילות בתנועות הנוער השונות. תריסר אחוזים מהבוגרים הגיעו לקורס לאחר שירות בתפקיד אחר בצה"ל. בשנת האקדמיה בקורס בה לומדים הצוערים לתואר ראשון בחרו 26% מבוגרי הקורס בתואר בניהול מערכות מידע, 24% בתואר בכלכלה וניהול, 26% בתואר בפוליטיקה וממשל ו-24% בחרו ללמוד לתואר במתמטיקה ומדעי המחשב.

• תשעה אחוזים מהבוגרים לא נולדו בישראל

בין בוגרי הקורס נמצאת גם הצוערת ש', האישה הרביעית בחיל האוויר אשר מסיימת את קורס הטיס בתפקיד טייסת קרב. רק 13 אחוזים מהחניכים שהתחילו את קורס הטיס יקבלו את כנפי הטיסה.

אושר קסרי: ״הקב״ה אוהב אותי״

|

מרכז רפואי העמק: 2 רופאים בכירים מונו וקודמו

|