"ברזל, הזהב הטבעי": על אנמיה בתינוקות

ד"ר טטיאנה סלבקי, מנהלת מרכז בריאות הילד של כללית מחוז צפון בטבריה, מסבירה על תופעת האנמיה בתינוקות, איך מזהים אותה ואיך מטפלים בה
צילום: כללית

אנמיה מתרחשת באופן פיזיולוגי בעיקר על רקע של חוסר תזונתי אצל תינוקות במהלך שנתם הראשונה, החל מגיל 4 חודשים ואילך. היילוד הבריא נולד בדרך כלל עם רמה גבוהה של המוגלובין, שמתפרק במהלך החודשיים או שלושת החודשים הראשונים לחייו. הברזל שמשתחרר מכדוריות הדם האדומות של התינוק נותר בגוף ומשמש לייצור דם עד להגיעו לגיל חצי שנה פחות או יותר. תינוק שניזון מהנקה או מפורמולות שלא מכילות תוספת ברזל מספקת, עלול לעיתים לפתח אנמיה. במטרה למנוע את הופעת האנמיה, קבע משרד הבריאות כי מגיל 4 חודשים יקבל התינוק תוספת של ברזל- 3 טיפות מידי יום, 7.5 מיליגרם, כאשר מגיל 6 חודשים תגדל המנה לשישה טיפות ביום, 15 מיליגרם. כאשר תינוק מגיע לגיל 9 חודשים עורכים ספירת דם שגרתית לאיתור אנמיה וטיפול כמה שיותר מוקדם מכיוון שאנמיה בתינוקות משפיעה על התפתחות שכלית של הפעוט. בהגיעו לגיל שנה יופנה התינוק לספירת דם פשוטה שתפקידה לזהות את רמת ההמוגלובין. במידה שההמוגלובין הינו מעל 11, רמת הברזל בדמו תקינה, וכאשר היא מתחת ל – 11, הוא יקבל מינון טיפולי ולאחר מספר חודשים ישוב על הבדיקה. חשוב לציין, תינוקות פגים שנולדו לפני מועד, מומלץ טיפול מונע מוקדם בברזל.
"לעיתים האנמיה נובעת מדימום, בעקבות תאונה, פציעה או ניתוח. לפעמים היא נובעת מייצור מופחת של כדוריות אדומות, ויכולה להתפתח כתוצאה ממחסור בוויטמין B12 או מחסור בחומצה פולית. יש פעמים שמדובר במחלות גנטיות שמביאות להרס מוגבר של תאי דם אדומים ואז נוצר מצב שמערכת החיסון רואה בתאי הדם האדומים גופים זרים, היא תוקפת אותם וגורמת להריסתם. ילד שרמת ההמוגלובין יורדת אצלו בהתמדה למרות התוספים, יעבור אצלנו ברור רציני הכולל בדיקת צליאק, שהיא מחלה שהמאפיין שלה הוא המוגלובין נמוך במיוחד.
אנמיה אף עלולה להתרחש בעקבות מחסור באנזים G6PD, הנמצא בכל תאי הגוף, ותפקידו להגן מפני נזקי חמצון הנגרמים בחילוף החומרים.
ויש זן נוסף של מחלה תורשתית ונדירה מאד הנקראת 'טלסמיה', והיא גורמת לאנמיה. המחלה גורמת לליקוי בייצור אבני הבניין של ההמוגלובין. כתוצאה מכך כדוריות הדם האדומות נהפכות לשבירות וחשופות להרס.
לגבי טלסמיה היא קיימת בסוגים שונים כאשר טלסמיה מינור יחסית שכיחה, טלסמיה מיגו'ר נדירה בשל אבחון גנטי בהקמת המשפחה ותכנון הריון" מסבירה ד"ר סלבקי.
הטיפול באנמיה שנובעת ממחסור בברזל מבוסס על המלצות שונות שנקבעו על ידי ועדת מומחים במשרד הבריאות. כאשר הטיפול המונע מתבטא בעיקר בתזונה נכונה:

  •    א. הנקה בלבד לפחות עד גיל ארבעה חודשים
  •    ב. תינוקות שאינם ניזונים מחלב אם, או ניזונים מחלב אם באופן חלקי, יקבלו תחליפים המועשרים בברזל
  •    ג. לתפריט התינוק יתווסף מזון משלים עשיר בברזל ודייסות מועשרות בברזל.
  •    ד. חשוב להזין את הילד במזונות עשירים בברזל גם מעבר לגיל שנה.
  •    ה. לא להציע לתינוקות חלב פרה לפני גיל שנה.
  •    ו. הגבלת כמות התה שניתנת לתינוקות כדי למנוע הפרעה בספיגת הברזל.

"אנחנו ממליצים לכם להיות ערניים ולהיעזר בנו. בשביל זה אנחנו נמצאים פה, למענכם ולמען בריאות ילדיכם היקרים" סיכמה ד"ר סלבקי.