פַייב אוֹקלוֹק: תערוכה חדשה במבואת אולם המופעים ביפעת

תערוכה חדשה של ענת אלון במבואת אולם המופעים ביפעת, אוצרת: אילת הרצוולף. צילום: גלעד בן שץ

תערוכה חדשה, אחת עשרה במספר, נפתחה בגלריית האמנות במבואת אולם המופעים של מוא"ז עמק יזרעאל בקיבוץ יפעת. את התערוכה אוצרת אילת הרצוולף, במסגרת פרויקט 'אוצר.ת אורח.ת' של מחלקת התרבות במועצה.
ענת אלון נולדה וגדלה בערד, ומאז 1986 היא חיה ויוצרת בכפר יהושע. גוף יצירתה כולל שנים רבות של התבוננות בנופי עמק יזרעאל, ומעקב רגיש אחר השתנותם עם עונות השנה וחלוף השנים.
בציורי הנוף שולטים הגוונים הקרירים, הירוקים והכחולים של העמק, אך אלון לא פוסחת גם על החצר האחורית, ומתארת בצבעוניות מלנכולית גם מראות של חקלאות שוקעת ומשקים מתפוררים במושב.
במהלך השנה החולפת הסיטה אלון את המבט מן החוץ אל הפנים, והתמודדה עם זיכרונות ילדותה. חפצים ותמונות שמצאה בבית הוריה עוררו געגוע, והניעו אותה לצלול לתוך הזיכרון ולהקים לתחייה פרגמנטים של חיים שהיו ואינם.
הוריה של אלון היו ממייסדי ערד, שהוקמה כעיר תיירות בנגב. היא נודעה בנופה המדברי ובאקלימה היבש ובעל תכונות המרפא, שמשך אליה תיירים רבים. עם הגיעם הקימו הוריה של אלון את ״מלון ערד״, שבימי תפארתו היה שוקק מטיילים, תיירים ומשלחות ארכיאולוגיות.
המלון היה ביתם השני של אלון ואחֵיה, שבילו ועבדו בו כל ילדותם. האֵם, שהייתה בעלת טעם משובח, עיצבה אותו על פי מיטב האופנה הישראלית של שנות ה-60, שכללה רהיטי פורמאיקה, כלי נחושת וקרמיקה, וגם כלי כסף אירופאיים. המלון היה בועה של עידון ואופנה, ששכן בתוך עיירת שוליים עוטה אבק מדבר. מציאות סוריאליסטית זו חלחלה לרבות מן העבודות בסדרה זו.
במהלך השנה החולפת הסיטה אלון את המבט מן החוץ אל הפנים, והתמודדה עם זיכרונות ילדותה. חפצים ותמונות שמצאה בבית הוריה עוררו געגוע, והניעו אותה לצלול לתוך הזיכרון ולהקים לתחייה פרגמנטים של חיים שהיו ואינם.
המרכז הרגשי של התערוכה משוקע בדיאלוג של אלון עם אמה כאשה צעירה, פעלתנית וכשרונית. את צילומי העבר רתמה האמנית למעשה מרכבה, בו היא מתיכה את נופי הזיכרון שלה אל תוך נופי ההווה.
את תחושות הריפוי וההשלמה שעלו במהלך המסע, משלים האיזון הצבעוני השורר בתערוכה, בין צבעי הנגב החמים – לצבעי העמק הקרים. ניגוד ששילובו יחד מייצר תחושת הרמוניה: בין המדבר לעמק, בין הילדות לבגרות, ובין הזיכרון למציאות.
ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל אייל בצר אמר: "זו התערוכה האחת עשרה שמעמידה על נס יוצרים ואמנים מהעמק. הפעם, תערוכתה של ענת אלון, שיוצרת בכישרון רב תוך התבוננות בנופי העמק לצד הזיכרונות והגעגועים לעברה. מוזמנות ומוזמנים לצפות בתערוכה בגלריה שלנו במבואת אולם המופעים".