עפולה מצדיעה לגיבור ישראל עמנואל מורנו ז"ל

השבוע חנכה עיריית עפולה באופן רשמי את רחוב עמנואל מורנו ז"ל בשכונת "לב העמק" החדשה בנוכחות אימו, אחיו, בני משפחתו מעפולה ועשרות חברים ותושבים. צילום: דוברות עיריית עפולה

העיר עפולה תציין בעוד כשנתיים את שיאן של חגיגות מאה השנים להיווסדה. לאורך השנים נקראו רבים מרחובותיה על שמן של דמויות מופת בהיסטוריה של עם ישראל. לרשימה המכובדת המעטרת את מפת העיר הצטרף השבוע באופן רשמי גיבור ישראל – עמנואל מורנו ז"ל.
בטקס שהתקיים בבית יד לבנים השתתפו ראש העיר, סגניו חביב פרץ, בוריס יודיס ומיכאל ברקן, חברי מועצת העיר, הנהלת העיר, אמו סילביה והאחים שמואל, משה ודן מורנו, האלוף במיל' אהרון זאבי פרקש, בני משפחתו מעפולה ובראשם דודו פרדי וויצמן, שביקש לקיים את הטקס. במהלך הטקס נשאו דברים בני משפחתו של סא"ל מורנו ז"ל, אלוף במיל זאבי פרקש, רב העיר הרב שמואל דוד וראש העיר אבי אלקבץ שסיפר על החשיבות של ההנצחה והזיכרון הקולקטיבי במרחב הציבורי.

הסרת הלוט משלט הרחוב. צילום: דוברות עיריית עפולה
הסרת הלוט משלט הרחוב

בהמשך צעדו הבאים לרחוב עמנואל מורנו הסמוך לבית 'יד לבנים' שם הסירה האם סילביה את הלוט משלט הרחוב וכן משלט ההסבר לזכרו שהוצב במרכז הרחוב הראשי החוצה את השכונה החדשה "לב העמק" שעוטר לאחרונה בעצי זית ובתאורה חדשה בצבעי הדגל.
עמנואל מורנו נולד בשנת 1971 בפריס ועלה ארצה עם משפחתו כשהיה בן שנה. מורנו היה קצין עטור שבחים ששירת בסיירת מטכ"ל. סבתו, נינט מורנו, הייתה בין הנוסעים במטוס אייר פרנס שנחטף לאנטבה בשנת 1976 ושוחררו במבצע יונתן. מורנו גדל בירושלים, היה חניך ב"בני עקיבא" ולאחר מכן במכינה הצבאית ביישוב עלי.
לעמנואל ומשפחתו קשר עמוק לעיר עפולה אליה היו מגיעים לביקורים תכופים בבית משפחת ויצמן, דודיהם.
הוא התגייס לצה"ל ב-1990 ובו שירת עד לנפילתו בשנת 2006. מורנו תכנן ולקח חלק בעשרות רבות של פעולות נועזות מעבר לקווי האויב. רוב הפעולות בהן השתתף לא פורסמו עד היום.

אלוף במיל אהרון זאבי פרקש נושא דברים. צילום: דוברות עיריית עפולה
אלוף במיל אהרון זאבי פרקש נושא דברים

בין הפעולות הבודדות שפורסמו: חטיפת דיראני מלבנון ב-1994. מורנו נהרג במבצע מזהיר וסודי בלבנון, עם תום מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ולמרות שחלפו כמעט שני עשורים, הוא נותר החייל היחיד בצה"ל שתמונתו ופניו עדיין אסורים בפרסום עקב פעולותיו המודיעיניות החשאיות. יהי זכרו ברוך.