על ארבעה משקיעים דיברה התורה

כולנו בני אדם בעלי תכונות אנושיות מובנות, שחלקן עלולות להשפיע לטובה או לרעה על יכולת קבלת ההחלטות שלנו – גם על היכולת שלנו להשקיע בתבונה בשוק ההון. לכבוד חג הפסח החלטנו לבאר – משקיע מתפתה, מה הוא אומר? אילו חולשות אנושיות מאפיינות חלק מהמשקיעים, וכיצד ניתן אולי להתגבר עליהן, על כך בכתבה הבאה.
מאת: דסי ניר. צילום: shutterstock

לקראת חג הפסח כולנו עוסקים בניקיונות והתחדשות – וזו הזדמנות מצוינת לעשות סדר גם בתיק ההשקעות שלנו, לבדוק איפה אנחנו עומדים ולחשוב מה היעדים שנרצה להשיג במהלך השנה. בחיים בכלל ובהשקעות בפרט, האופי שלנו משפיע מאוד על האופן שבו אנו משקיעים את הכסף שלנו. אמנם בשוק ההון אין ממש טובים ורעים, וכולנו מכירים את אלו שחכמים בעיקר בדיעבד, אך מי שאינו יודע לשאול את השאלות הנכונות עלול למצוא את עצמו בהשקעות לא מתאימות. בתקופות של גאות בשווקים כמעט כל החלטה שתקבלו עשויה להוביל לתוצאה חיובית, אך בתקופה שבה יש יותר תנודות בשווקים, אופי המשקיעים לרוב משחק תפקיד מכריע. אבל אופי אינו גזרת גורל ועם קצת נחישות אפשר להתגבר על הנטייה האנושית שלנו.
הצעד הראשון בדרך לקבלת החלטות השקעה טובות יותר הוא מודעות לחולשות שלנו. הצעד השני מצריך מאיתנו לקבל החלטה שאנחנו רוצים לפעול הפעם אחרת, למרות ההרגלים. הצעד השלישי, הוא להחליט האם אנחנו מסוגלים לעשות את המהלך הזה בעצמנו או שכדאי לנו להיעזר במנהל תיק השקעות מקצועי שיקבל החלטות מקצועיות יותר עבורנו, בהתאם ליעדים שנגדיר ולהעדפות שלנו. הרי גם זו דרך מקובלת להתגבר על נטייה טבעית.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כדי לעזור לכם להבין איזה מן משקיעים אתם ומהו עקב האכילס שאתם צריכים להיות מודעים אליו כדי להתגבר עליו, מיפינו ארבעה סוגי משקיעים שהאופי עלול להוביל אותם להחלטות השקעה בעייתיות:

• המתפתה

הזדמנויות פז בשוק ההון הן דבר די נדיר שמחייב ערנות מתמדת כדי לאתר אותן וגם לא מעט מזל כדי ליהנות מהצלחה בקנה מידה משמעותי. אם קראנו בעיתון על השקעה נדירה כזו שהצליחה במיוחד, סביר להניח שההצלחה המשמעותית כבר מאחורינו ויהיה קשה לכל חברה להמשיך ולספק תוצאות דומות גם בעתיד. וורן באפט, גורו ההשקעות שכונה האורקל מאומהה ואחד האנשים העשירים בתבל, סיכם זאת יפה: ״המשקיע של היום לא מרוויח מהצמיחה של אתמול״. לכן, רובנו משתדלים לפזר את ההשקעות בין הרבה אפיקים שונים בתקווה שלאורך זמן, הפיזור יניב תוצאות יפות. למרות זאת המשקיע המתפתה אוהב לקרוא בעיתונים על השקעות אטרקטיביות חדשות לבקרים ורץ מיד להשקיע בטרנד החם האחרון בעולם ההשקעות, בתקווה לעלות בזמן על גל ההצלחה. בדרך כלל הוא יתאכזב לגלות ששיא הגל כבר מאחוריו.

• המבוהל

כאשר השווקים נמצאים בתקופה מעט יותר סוערת, זוהי שעתם הגדולה של נביאי הזעם שלרוב חוזים ירידות נוספות באופק, אם כי לרוב יש גם מומחים שסבורים שמדובר רק בגל חולף. במצב כזה, משקיע נבון עשוי לגדר את הסיכון, למשל באמצעות השקעה גם באפיקים סולידיים יותר או באמצעות השקעות באפיקים המושפעים ממגמות הפוכות בשוק ויתן לזמן לעשות את שלו. המשקיע המבוהל סובל מעצבים רופפים ועם הופעת המסך האדום הראשון, המאותת על ירידות בשווקים, הוא ממהר למכור את כל השקעותיו בלי לחשוב פעמיים ובלי לעשות אבחנה בין אפיקי השקעה שצפויים להמשיך ולרדת לאורך זמן, לכאלה העשויים לעלות במהרה חזרה לשיאים חדשים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תוך זמן קצר הוא צפוי לגלות שמי שחושש ליטול מעט סיכונים, מי שהסימן הראשון לענני סערה בשוק ההון גורם לו לנוס לחוף במקום לחזק חבלים, לא יכול לצפות להשיג רווחים משמעותיים.

זה שלא אוהב לשלם

אף אחד מאיתנו לא אוהב לשלם וכולנו מחפשים תמורה מלאה לכספנו. אך בעולם ההשקעות, כמו גם בכל דבר אחר שאנחנו קונים, לפעמים הזול מתברר כיקר מאוד – כי על איכות צריך בדרך כלל לשלם יותר. המשקיעים האלו רוצים לקבל תמורה כמה שיותר גבוהה להשקעה שלהם – ועדיף גם כמה שיותר מהר. אך במבט בפרספקטיבה היסטורית על שוק ההון מוכיח שוב ושוב שהסבלנות משתלמת ומי שמגלה אורך רוח, ומסוגל להביט לטווח הרחוק ולדחות את הסיפוק המיידי, עשוי לקבל על כך תגמול הולם. המשקיע שלא אוהב לשלם לא מצטיין בדחיית סיפוקים ומחפש תמיד את אפיק ההשקעה הכי זול, גם אם לא מניב תוצאות טובות במיוחד לאורך זמן. אם הוא יעצור לרגע ויבדוק איזו תמורה קיבל לכספו, הוא עשוי לגלות שניהול השקעות איכותי – וסבלני – משתלם יותר.

• זה ששומר מרחק

יש מי שעדיין רואים בשוק ההון אפיק השקעה מסוכן ומפחיד, זאת על אף שהוא מאפשר השקעה במגוון רמות סיכון ופיזור השקעות רחב, שדווקא עשוי להקטין את הסיכון. מונחים כמו אגרת חוב, דיווידנד, מכפיל רווח ונגזרים – זרים לאדם הממוצע – שעדיין נתקל בשוק ההון בעיקר בדיווחים המעטים בתקשורת על ביצועי שוק ההון. חוסר ההבנה הזה מרחיק משקיעים פוטנציאליים מהשקעה בשוק ההון שעשויה להיות משתלמת במיוחד. המשקיע ששומר מרחק יעדיף בדרך כלל להשאיר את הכסף בפק״מ בבנק, גם אם הוא אפילו לא שומר על ערכו של הכסף, ויתרחק לגמרי משוק ההון. גם אם יחליט בסופו של דבר להשקיע סכום כלשהו בשוק ההון, המשקיע ששומר מרחק נוטה לראות בהשקעה הזו בטעות כ״שגר ושכח״ למשך שנים ארוכות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אמנם התעסקות בתדירות גבוהה מדי בהשקעות בשוק ההון עלולה להוביל להפסדים ועלויות גבוהות, בין היתר כתוצאה מקניה ומכירה בעיתוי שגוי. אך כל השקעה, מכל סוג, דורשת עדכון מעת לעת והתאמה מחדש למטרות ולהעדפות של המשקיע שעשויות להשתנות לאורך השנים.
אם זיהיתם את עצמכם באחד מסוגי המשקיעים, או אם אתם עדיין לא בטוחים כיצד תוכלו להשקיע גם אתם בשוק ההון, נסו להבין מהן החולשות שמונעות מכם ליהנות מהיתרונות שהוא מציע. תוכלו להיעזר בניהול השקעות מקצועי באמצעות בחירת מנהל תיקי השקעות שמתאים לכם, או באמצעות השקעה במוצרים כגון קופת גמל להשקעה המנוהלים גם הם במרוכז על ידי מנהלי השקעות מקצועיים. חשוב להבין שכמו בכל אפיק השקעה אחר, גם בשוק ההון, אין אפשרות להבטיח תשואה, ושתשואות משמעותיות לרוב מגיעות עם סיכון בצידן, אך בעזרת התנהלות אחראית ומודעות עצמית בריאה, תוכלו למקסם את הסיכויים שלכם להשקיע בהצלחה.