"עד עכשיו למדנו לזחול וללכת, עכשיו מתחיל הדבר האמיתי"

רק 15 אחוזים מהחניכים שהתחילו את קורס הטיס (מחזור 174) שהסתיים השבוע הגיעו לקו הסיום וקיבלו את כנפי הטיסה. בין המסיימים של הקורס היוקרתי: סגן נ' מאחד המושבים בעמק יזרעאל. רגע לפני מסדר הכנפיים הוא מספר על ה"התגלגלות" שלו לקורס, הרגעים המאתגרים והמספקים, טיסת הסולו הראשונה, הטיסה מעל ביתו והמחשבה שבעתיד הקרוב הוא יהיה חלק מצוות אוויר שמטיס מטוסי קרב בשווי של מיליוני דולרים. צילום: דובר צה"ל

אמש, (לאחר סגירת הגיליון) היה אמור להיערך טקס 'מסדר כנפיים' של קורס הטיס של חיל האוויר, מחזור 174. אחד הנתונים המרתקים והמשמעותיים ביותר שפרסם דובר צה"ל בתום הקורס  – מעלה וחושף כי רק 15 אחוזים מהחניכים שהתחילו את הקורס יקבלו את כנפי הטיסה.
לרשימה המרשימה הזו נכנס סגן נ', בן 22, המתגורר באחד המושבים הוותיקים בעמק יזרעאל. סגן נ' סיים את הקורס במגמת הקרב, המגמה היוקרתית בקורס, ואף נבחר כמצטיין הקורס ומצטיין מגמת הקרב.
טייסי הקרב של חיל האוויר הישראלי מתמחים בקרבות אוויר והפצצת מטרות עוינות בדיוק רב. קורס הטיס של חיל האוויר מכשיר את אנשי צוות האוויר: הטייסים, הנווטים והמכוננים, אשר אמונים על ביצוע פעולות אסטרטגיות ושומרים על הביטחון של מדינת ישראל בפעילויות אוויריות.


"במהלך הקורס השקענו המון, בעומס גבוה, עם מעט נקודות של שחרור ומעט מאוד מקומות שבהם אפשר לטפוח לעצמנו על השכם"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


סגן נ' גדל והתחנך בעמק יזרעאל. אחותו הגדולה לומדת בימים אלה בטכניון ואחיו הצעיר מסיים בעת הנוכחית שנת שירות, בדיוק כפי שהוא בחר לעשות, באזור צפון הארץ, לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים בתיכון בנהלל.

• "השקעתי את כל כולי והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות"

כבר בהיותו תלמיד בכיתה יא' קיבל סגן נ' מיונים לקורס הטיס, למרות שהמסלול היוקרתי, לא היה ממש בראש סדר העדיפויות שלו, "אני התגלגלתי לקורס", מספר סגן נ', "בעמק יזרעאל יש הכוונה לסיירות המובחרות של צה"ל וליחידות חי"ר ואני התעניינתי מאוד בשירות בסיירת מטכ"ל. בסופו של תהליך מיונים וגיבושים, יום אחרי שסיימתי את שנת השירות כבר עליתי על מדי צה"ל ובהמשך התחלתי בקורס. בראשית הדרך לא הייתה לי מוטיבציית שיא, לא הייתי ממש מכוון לקורס, אבל החלטתי לנסות ולזרום, מתוך ידיעה שבשלב הראשון 60 אחוזים מהחניכים נושרים. בהמשך כבר השקעתי את כל כולי והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות".

קורס מאתגר ותובעני. בוגרי קורס הטיס של חיל האוויר. תמונת ארכיון
קורס מאתגר ותובעני. בוגרי קורס הטיס של חיל האוויר. תמונת ארכיון

בשלבים הבאים נחשף סגן נ' לשלבים התובעניים והאינטנסיביים של הקורס, כולל טירונות חי"ר, ניווטים, צניחה וכמובן לתכנים הקשורים לטיסה.

• סולו באוויר

אחד הרגעים המשמעותיים במהלך הקורס התרחש בעבור בעת ששובץ למגמת קרב היוקרתית, "צריך רף מסוים בכדי לעבור ולהיות חלק מהמגמה הזו", אומר סגן נ', "זה שלב חשוב מאוד בנתיב של אנשי צוות האוויר, הוא למעשה מתווה את המסלול העתידי".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


השלב הבא בקורס התמקד בניווט באוויר, באווירובטיקה וכמובן בטיסות, תחילה עם מדריך, כשבהמשך יצא סגן נ' לטיסת הסולו הראשונה שלו, "אחרי כל כך הרבה שעברתי בקורס, אני די מתקשה לחזור לרגע של טיסת הסולו הראשונה שלי. בפועל טסים עם מדריך, נוחתים, הוא בודק שהכול בסדר עם החניך ואז משחרר אותו לטיסת הסולו הראשונה שנמשכת לאורך שש או שבע דקות. יצא לי גם לטוס מעל שמי העמק והמושב בו מתגוררת משפחתי ובו גדלתי. כמובן שזו הייתה תחושה מיוחדת ומרגשת".

• "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה"

אחרי מיונים ואתגרים נוספים לרוב, הגיע בקורס השלב שכולל ייעוד לתפקיד ספציפי, עם הסתעפויות למגמות, לאחריו, יצאו חניכי הקורס, ללימודי תואר ראשון. סגן נ', סיים את המסלול עם תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב, "בתקופה הזו לא קמים בבוקר ומסתכלים על השמים, על הרוח והעננות.


פורשים כנפייםמנתוני בוגרי הקורס עולה כי 46% מהבוגרים מתגוררים בערים, 30% מתגוררים ביישובים קהילתיים ו-22% הם בני מושבים. 46% מבוגרי הקורס מגיעים מצפון הארץ, 46% מאזור המרכז ו-8% מאזור הדרום. 51% מהבוגרים בחרו ללמוד בתיכון במגמה ריאלית, 32% שילבו בין לימודים הומאניים לריאליים ו-17% מהבוגרים למדו במגמה הומאנית בלבד. 22% מבוגרי הקורס הם הילדים הבכורים במשפחתם, 54% הם הילדים האמצעיים במשפחתם, 21% הם הילדים הצעירים במשפחתם ו-3% ילדים יחידים. 11% מבוגרי הקורס אינם הראשונים במשפחתם שיקבלו את כנפי הטיס.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


המקום של הטיס מצטמצם בתקופה הזו משמעותית, אבל חוזרים אליו מהר מאוד, בעיקר בחצי השנה האחרונה של הקורס, בשלב המתקדם. אני טסתי על מטוס לביא, מטוס הדרכה איטלקי מתקדם מאוד, שמכין אותך טוב טוב לעתיד", מסביר סגן נ'.
העתיד מן הסתם יזמן לטייסים הצעירים, בוגרי הקורס, כולל סגן נ', טיסה במטוסי קרב מתקדמים ביותר ובשווי של מיליוני דולרים. "במהלך הקורס השקענו המון, בעומס גבוה, עם מעט נקודות של שחרור ומעט מקומות שבהם אפשר לטפוח לעצמנו על השכם. במסלול הזה וגם בעתיד אי אפשר לנוח על זרי הדפנה. עד עכשיו למדנו למעשה לזחול וללכת, ועכשיו מתחיל הדבר האמיתי. אני מסתכל כבר קדימה", אומר סגן נ' לסיום.

"תמונת ניצחון" מהעמק

|

פעילויות חינוכיות ערכיות ומשמעותיות בעמק יזרעאל

|