"תמונת ניצחון" מהעמק

במתחם חדיש ומתקדם מהמובילים בישראל, אגף השיקום במרכז הרפואי העמק משקם לוחמים ופצועי מלחמה שגרים בצפון
צילום: העמק

אחת מתמונות הניצחון של מלחמת חרבות ברזל היא זו של רס"ן פואז, שנפצע קשה ב-7 באוקטובר בלחימה מול המחבלים בקיבוץ חולית, כשהוא צועד על שתי רגליו בדרכו הביתה, על כתפיו מונף בגאווה דגל ישראל, והצוות של מחלקת השיקום במרכז הרפואי "העמק" מוחא לו כפיים.

"החזרנו לגיבור ישראל את היכולת להתנייד באופן עצמאי. כשהוא השתחרר, זה היה אחד הרגעים המרגשים עבור הצוות", סיפר ד"ר אלכסנדר פרידמן, מנהל מחלקת השיקום.


רס"ן פואז חוסיין: הצוות המדהים של המחלקה נתנו לי את הלב והנשמה. הצלחתי להשתקם ולחזור לתפקוד ולעצמאות"

 "בעקבות הפציעה הקשה ב7 באוקטובר עברתי ניתוחים, ואחריהם חיפשתי מחלקה שיקומית מעולה שתהיה קרובה לבית שלנו בצפון, כי היה לי חשוב שהאישה והילדים יגיעו לבקר אותי ולהיות איתי בזמן האשפוז בשיקום", סיפר רס"ן פואז חוסיין: "זה עוזר מאד ומחזק את המוטיבציה להשתקם, כשהמשפחה עוטפת ומסייעת. ביחד עם הצוות המדהים של המחלקה שנתנו לי את הלב והנשמה, הצלחתי להשתקם ולחזור לתפקוד ולעצמאות".


אגף השיקום במרכז הרפואי "העמק" מקבוצת "כללית" הוא אחד ממרכזי השיקום המובילים והאיכותיים בישראל, מדורג מזה שנים בפסגת טבלת מדדי האיכות הלאומיים. האגף שהוקם לפני עשור על-שם הלנברג בהשקעה של 10 מיליון $ מתפרש על פני שתי קומות בבניין 4 החדש ומציע טיפולים חדשניים, טיפולי הידרותרפיה בבריכה הטיפולית, דירה טיפולית, מתחם להתאמת ציוד שיקומי, חדרי אשפוז ברמה מלונאית הגבוהה ביותר לצד טכנולוגיות שיקום מתקדמות ומכשור חדשני.

 

• "אנחנו מטפלים בפצועי מלחמה ונפגעי הזוועות של ה7.10"

 "מגיעים אלינו פצועים שזקוקים לשיקום מהלחימה ומהשבת השחורה", מספר ד"ר אלכסנדר פרידמן, מנהל המחלקה לשיקום, בעל ניסיון של 20 שנה בבית החולים בית לוינשטיין, שם צבר ידע וניסיון רב בשיקום של פצועי מלחמה וקטועי איברים. "רס"ן פואז הוא הפצוע הראשון שטיפלנו בו. קצין ולוחם, גיבור ישראל, שבמהלך הלחימה במחבלים נפצע באופן חמור מאוד ברגליו. כשהוא שוחרר מהשיקום ויצא מהמחלקה כשהוא מהלך על רגליו, זה היה אחד הרגעים המרגשים. תמונת ניצחון מבחינתו ועבורנו. החזרנו לו את היכולת להתנייד לבד ולתפקד באופן עצמאי. עבור משפחתו, אשתו וילדיו הקטנים, זהו עולם ומלואו, הם קיבלו את אבא בחזרה".

 

• שילוב מנצח: טכנולוגיה מתקדמת, צוות מקצועי ותנאי אשפוז מפנקים

אגף השיקום במרכז הרפואי העמק מורכב מצוות רב מקצועי שכולל רופאים מומחים בשיקום, אחיות מקצועיות בניהולה של האחות האחראית ז'ורז'ט נמירובסקי, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדות סוציאליות ופסיכולוגים. "עולם השיקום מתאפיין בשימוש רב במכשור מתקדם. יש פרוטזות ממוחשבות עם יכולת תנועה שדומה מאוד לרגל האנושית. המכשור והטכנולוגיה מאפשרים לנו להחזיר את המטופלים לחיים הרגילים שלהם, למקצוע, לתחביבים, וגם לחיי החברה שלהם. כל הפרוטזות נעשות בהתאמה אישית, בשיתוף עם היצרניות המובילות בעולם. אנחנו מתאימים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל ומטופלת, מתוך הבנה שגם במקרים של פציעות דומות, כל אדם מתנהג באופן שונה ומגיב אחרת לטיפול. אני מקווה שלעולם לא נצטרך לטפל בעוד פצועי מלחמה, אבל כשהדבר קורה, אנחנו יודעים להעניק את הטיפול הטוב והאיכותי ביותר גם לחיילים וגם לאזרחים", מסכם ד"ר פרידמן.

חיפשתי מחלקה שיקומית מעולה שתהיה קרובה לבית שלנו בצפון. היה לי חשוב שהאישה והילדים יגיעו לבקר אותי", רס"ן פואז חוסיין

 

• שיקום הגוף והנפש

האחות האחראית במחלקת השיקום ז'ורז'ט נמירובסקי: "האחיות וכוחות העזר מלוות את המטופלים 24 שעות ביממה והן אלה שנמצאות שם גם בשעות הקטנות של הלילה, ברגעים הלא פשוטים שבהם המטופל מתעורר ומנסה לעכל את הפציעה והטראומה. אנחנו שם כדי לתת מזור לכאבו הפיזי והנפשי ולהגיש כל עזרה, בדברים שעד לפציעה נראו פשוטים והם הצליחו לעשות באופן עצמאי, כמו להתרחץ ולהתלבש".

"אדם שנאלץ לעבור קטיעה חווה הלם אישי וחברתי, עם תחושות המאפיינות אובדן. האדם שנשקף אליו במראה נראה לו אחר, ובמקרים קיצוניים יש המנסים להסתיר את הקטיעה, מהילדים למשל, וחווים בושה", מסביר ד"ר פרידמן. "התפקיד שלנו להראות להם כיצד החיים ממשיכים ושניתן לחיות חיים טובים ומלאים. קטועי גפה ממשיכים ללמוד, לעבוד, להתהלך, והכי חשוב- להיות בני משפחה אוהבים ואהובים. ההתייחסות שלנו למטופלים היא לגוף ולנפש. אנחנו מיומנים מאוד בטיפול בקטיעות איברים ובהתאמת פרוטזות, בפגיעות בחוט השדרה, ומטפלים בחולים עם פגיעות נוירולוגיות. יש לנו תשתית חדישה, בריכה טיפולית וטכנולוגיות מתקדמות, ואנשי מקצוע מעולים בתחום", סיפר ד"ר פרידמן.

 

• שיקום וחזרה לעצמאות – צוות גדול ורב מקצועי

השירות לפיזיותרפיה במרכז הרפואי העמק כולל 30 פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות שמטפלים, בנוסף למטופלים במחלקות השונות של המרכז הרפואי, גם בפצועי מלחמת חרבות ברזל שמגיעים לאגף השיקום לאשפוזי יום.

מנהלת השירות, עינת אזולאי: "לכל מטופל שמגיע אלינו אנחנו בונים תכנית על פי צרכיו, שכוללת את כל מגוון השירותים בתחום הפיזיותרפיה. חוץ מהפיזיותרפיה הקלאסית אנחנו מטפלים בהידרותרפיה בבריכה הטיפולית, בדיקור, יוגה ותרגולים בטכנולוגיות מתקדמות שמאתגרים את המטופל. כל מטופל מקבל פיזיותרפיסט שמתמחה בפציעה שלו. יש לנו גם פיזיותרפיסטים שהמומחיות שלהם היא טיפול בפציעות פנים וצוואר וטיפול בסחרחורות. יש פיזיותרפיסטים בצוות בעלי הכשרה וניסיון רב בשיקום קטועי גפיים, כולל פיזיותרפיסט שעבר הכשרה ייעודית בגרמניה. המוטו שלנו הוא לעבוד מתוך שליחות. העבודה היא תמיד פרטנית מטפל מול מטופל. אנשי הצוות שלנו ערכיים, מושקעים במטופלים, מחוברים ומסורים לעבודה ורואים בה שליחות עצומה".

 

• רגישות אינסופית

רותי שגיב, מנהלת את מערך הריפוי בעיסוק במרכז הרפואי העמק מזה 31 שנים. "מטרת הטיפול שלנו היא להחזיר את המטופל לעצמאות בחיי היומיום ולהשתתפות מלאה בכל התפקודים שהיו לו לפני הפציעה. המרפאים בעיסוק במחלקת השיקום בונים תכנית אישית לכל מטופל שמתייחסת לתפקוד הקוגניטיבי ולמצב הפיזי שלו. מטופל שהפציעה מגבילה אותו, נתאים לו אביזר עזר שיסייע לו להיות עצמאי ללא תלות באחרים. הדירה הטיפולית שבמחלקת השיקום מאפשרת לנו לתרגל עם המטופל תפקודים יומיומיים כמו עבודה במטבח, התארגנות במקלחת, יש לנו מיני סופרמרקט במחלקה ואנחנו מתרגלים גם עריכת קניות. התמקצעות נוספת שלנו היא טיפול בצלקות. חלק מהחיילים שטיפלנו בהם סבלו מצלקות שדרשו טיפול על ידי חומרי סיליקון וחבישות לחץ שעוזרות לרכך את הצלקת ולהביא להחלמה טובה יותר שלה", מסבירה רותי.

"כשמדובר בחיילים שזקוקים לטיפול כולנו מתייצבות לדגל. שירלי זיידל מוסקוביץ' מנהלת הריפוי בעיסוק במחלקת השיקום והצוות המסור עושים עבודה נפלאה במקצועיות רבה ועם רגישות אינסופית עבור החייל ומשפחתו".


לפרטים נוספים ויצירת קשר

שרון 04-6494020

sharon_shab@clalit.org.il


 

מרכז רפואי העמק: 2 רופאים בכירים מונו וקודמו

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|