משהו גדול וטוב: העצמה נשית בכפר מנשית זבדה בעמק יזרעאל

יוגה, פילאטיס, קבוצות ריצה, הליכה ושחייה, הרצאות, סדנאות וקידום אורח חיים בריא: סטודנטים בכפר מנשית זבדה מובילים פרויקטים יצירתיים, משמעותיים ובחלקם פורצי דרך – כמלגאי מעורבות חברתית של מועצה אזורית עמק יזרעאל ומפעל הפיס, (בתכנית "סנבור" – מרכז הצעירים של עמק יזרעאל). "עמק" מביא את סיפורה של מראם סולימאני, סטודנטית לסיעוד בת 23, שמחברת את הקהילה במסירות ונחישות מעוררת השראה

סטודנטים רבים הלומדים במוסדות האקדמיים השונים מתמודדים לוחות זמנים תובעניים שכוללים לימודים אינטנסיביים, הגשת עבודות, מבחנים ובין לבין מועסקים בעבודות שיאפשרו להם גם להתקיים וליהנות בדרך לתואר הנכסף. אותם סטודנטים גם נעזרים במלגות כאלה ואחרות, ולא פעם הם בוחרים בהן רק בכדי לקבל תגמול כספי כזה או אחר, כזה שיאפשר ויסייע להם לשלם את שכר הלימוד והדירה, את הבילויים וההוצאות השוטפות.
לצד אלו יש סטודנטים שהמלגות שקיבלו הובילו אותם להשפיע על חייהם של רבים – ובמקרה של מראם סולימאני, סטודנטית מהכפר מנשית זבדה בעמק יזרעאל על נשים. ויש הרבה כאלה בכפר בו היא מתגוררת.

• סוף מעשה במחשבה תחילה

מראם בת 23, היא סטודנטית שנה שנייה לסיעוד במכללה האקדמית עמק יזרעאל, "בחרתי בלימודים הללו מכיוון שאני חושבת שמקצוע הסיעוד הוא נפלא", היא אומרת, "אני מאוד רוצה לעזור לאנשים, זה מתחבר לאישיות ולאופי שלי בצורה הכי הרמונית שאפשר". את החיבור המשולש שלה לאנשים, נשים וקהילה קשה לפספס והוא מוצא ביטוי בכל משפט, ניואנס או אג'נדה שהיא משתפת.
החל מראשית לימודיה, מראם יחד עם עוד מספר סטודנטיות והחל מהשנה גם סטודנט, פועלים למען קהילת הכפר באופן מעורר השראה, עם חשיבה מחוץ לקופסא, יצירתיות, מסירות שקשה למצוא במחזותינו וחשיפה לתכנים ופעילויות מחברות.


"בסופו של יום אני חושבת שיש לנו כסטודנטים את הזכות והיכולת לשנות ואנחנו עושות את זה. מספיק לי לראות בעיניים את ההערכה של המשתתפות בכדי להבין שאני עושה משהו משמעותי"


הפעילות הינה חלק ממלגת מעורבות חברתית של המועצה האזורית עמק יזרעאל ומפעל הפיס. מראם ושאר הסטודנטיות מהוות צוות מובילות למרכז הצעירים "סנבור" בכפר. מדובר בצעירות אקטיביסטיות, ממוקדות מטרה שמובילות שינוי.
בשלב ראשון של התהליך, מראם ויתר הסטודנטיות מיפו את צרכי הקהילה. היא בחרה בתחום הספורט וקידום אורח חיים בריא בקרב נשים. בשלב הבא היא שיתפה פעולה עם הנהגת הכפר והרשות ומכאן הדרך לפעילות הראשונה הייתה קצרה ועוררה עניין רב.

• "סבתא שצועדת עם הנכדה"

"קהל היעד המרכזי שאליו כיוונו ודייקנו את הפעילות היה ברובו נשים צעירות, החל מגיל 18 בערך ועד נשים בוגרות בגילאי 50 מינוס פלוס", מספרת מראם: "הבהרנו שכל אישה שחשה צעירה ברוחה ובנפשה ומעוניינת להצטרף לקבוצה מוזמנת. תחילה הפעלנו חוגי יוגה ופילאטיס ובהמשך הקמנו קבוצת ריצה, הליכה ושחייה- כשחלק מהנשים לא ידעו כלל לשחות. כל הפעילות הזו דורשת אופרציה מורכבת, ולמדנו איך להתפתח, לפתח ולהרחיב את המעגלים כל הזמן. לא תמיד זה פשוט לגייס, לדאוג לתיאומים, להיות בקשר עם מחלקת היישובים ורכזת הקהילה, לחבר את הקבוצה, אבל זה חלק מהאתגר והתוצאה הסופית מספקת ומעניקה מוטיבציה להמשיך. אני לדוגמא מצאתי את עצמי מובילה בעת האחרונה קבוצת הליכה של מספר נשים, צעירות, בוגרות ויש לנו אפילו סבתא שצועדת עם הנכדה. ברור לי כמה זה חשוב ואת המסר הזה אני רוצה להעביר הלאה".

• מחוברות

עם הזמן הפעילות תפסה עוד ועוד מקום בשגרה היום יומית של מראם, ובשנה שעברה, היא בחרה לסייע ולהתגייס להמשך הפעילות, גם לאחר שכבר הייתה זכאית למלגה. "אני חיה במנשית זבדה, מכירה את הקהילה לעומק ורציתי להמשיך לסייע, גם אם סיימתי למלא את חובתי עבור המלגה", היא אומרת בצניעות ראויה להערכה, "גם יתר הסטודנטיות תורמות בדיוק כמוני את חלקן, כל אחת בדרכה שלה, עם הערך המוסף שלה, באכפתיות, באהבה ובליווי אישי. חלקן מקדמות סדנאות, חלקן הביאו הרצאות מרתקות, וחלק מובילות פרויקטים ייחודים שמותאמים לקהילה שלנו, עם חשיפה ללימודים גבוהים, לבריאות איתנה ולסיפורי הצלחה שיהוו עבורם מודלים מוחשיים. אנחנו תמיד קשובים לצרכים ובוחנים איך אפשר להרחיב את הפעילות, איך ניתן לקדם פעילויות נוספות שמרביתן הגיעו מהשיחות שאנו עורכות עם הנשים הפעילות. בסופו של יום אני חושבת שיש לנו כסטודנטים את הזכות והיכולת לשנות ואנחנו עושות את זה- הלכה למעשה. מספיק לי לראות בעיניים את ההערכה של המשתתפות בכדי להבין שאני עושה משהו טוב ומשמעותי".
המועצה האזורית עמק יזרעאל רואה חשיבות רבה בטיפוח דור העתיד שלה. כיום, תחת מחלקת צעירים פועלים שני מרכזי צעירים, המיועדים לתת מענה לצעירות והצעירים במועצה בגילי 18-40 בקיבוץ גניגר ובכפר מנשית-זבדה. כמו כן, בקיבוץ גניגר מתקיימת שנה שנייה של פעילות כפר צעירים.