"מעולם לא הרמתי ידיים, לא נתתי לייאוש להשתלט עליי"

ספר ילדים חדש שכתב עמנואל בן סבו מספר את סיפורו המרגש של ואדים לוב, שאמו נרצחה על ידי אביו בלטביה: "הספר מכניס רוח בכנפי הילדים הזקוקים ליכולת לעוף, לחלום, זקוקים לאמונה להגשים", הוא אומר. צילום: טליה בן סבו

"זרעים של הצלחה", ספר ילדים חדש ומרגש יצא לאוויר העולם בהוצאת 'ארגמן מיטב'. את הספר כתב המחנך, הסופר, המשורר והפובליציסט, עמנואל בן סבו מעפולה.
"סיפורו של ואדים הוא סיפור של התמודדות, מורכבות, אחריות, התעמתות עם אתגרים, ובעיקר אמונה ביכולותיו, במטרות שהציב לעצמו. ואדים הינו דמות מעוררת השראה, התפעלות, וכבוד", אומר הסופר בן סבו.
ואדים זוכר כל רגע מהימים הנוראיים ההם, הימים של אחרי רצח אמו על ידי אביו בלטביה. הוא לא שוכח את הלילה בו ארזו הוא, אחיו ואחותו מספר פריטים בחיפזון וברחו לארץ חדשה, ארץ זרה, ארץ ישראל. ואדים לוב היה ילד קטן עם חכמת חיים וחושים מחודדים. הוא לא אפשר לעצמו לשקוע ברחמים עצמיים, נשא את כאבו וצערו בשתיקה והחליט ששום תקרת זכוכית לא תעמוד בפניו. הבטיח וקיים.
"הספר המיוחד והמרגש הזה עבורי הוא ספר זן. ספר המעניק תקווה, שאיפה, כוח לילדים הזקוקים לחיזוקים. זה ספר המכניס רוח בכנפי הילדים הזקוקים ליכולת לעוף, לחלום, זקוקים לאמונה להגשים", אומר ואדים ומוסיף: "הייתי ילד פנימייה, למדתי, השקעתי, שמחתי ובכיתי. מעולם לא הרמתי ידיים, לא נתתי לייאוש להשתלט עליי והיו מספיק סיבות כדי שזה יקרה."
ואדים סיים את לימודיו בפנימייה בניהולם של שחרית וברוך וזאן, בידו תעודת בגרות, רישיון נהיגה ובעיקר יכולת לנהוג בבטחה מול המכשולים והמהמורות שבדרך. לאחר שחרורו מחטיבת כפיר כלוחם, כשהוצע לו לצאת לקצונה התלבט ובסוף הכריע לסייע לסבתו ולאחיו בכלכלת הבית, חזר לפנימייה בה גדל, והחל לעבוד כמדריך ומחנך לילדים. בהמשך למד לתואר ראשון, פעל במיזמים עסקיים, נישא לטובי והוא הינו אב לבת בכורה.
במשך עשר השנים האחרונות דואג ואדים להחזיר טובה לפנימייה בעפולה בה התחנך ובכל חג פסח הוא דואג לכמאה מנות מזון עשירות לילדי הפנימייה – טרם שייצאו לחופשה בביתם, וזאת בכדי שלא יחסר להם מזון.
"הספר, 'זרעים של הצלחה', מבחינתי הוא לא סגירת מעגל אלא פתיחת דלת לרווחה לאלפי ילדים, נערים המשתוקקים לתקווה, הצמאים להצלחה, החולמים, המבקשים שיאמינו בהם, שיתנו להם הזדמנות", אומר ואדים: "אני הייתי שם, במקום הזה, זה מצריך כוחות, מאמץ, השקעה אבל זה בהחלט אפשרי. הציפייה שלי היא שכל ילדה וילד, מדריך, בת שירות לאומי או רכז הדרכה, עובד סוציאלי ומנהל יקראו את הספר נוסך התקווה הזה ויאמינו שזה אפשרי. צריך רק לזרוע את זרעי ההצלחה, הכל יפרח בעתו", אומר ואדים.