1000 פריטים בשבוע: קבוצת הנתינה הגדולה מעפולה שמחברת את הקהילה

מורן קריצר מעפולה גילתה לפני כשנה וחצי שהיא רוצה למסור כמה משחקים ושקיות בגדים של תינוק ואין לה ממש למי להעביר. אז היא פתחה את קבוצת "אמהות לא אוגרות" שסחפה מאז כ-2000 נשים (וגם גברים) שמחליפות ביניהן אלפי חפצים מדי חודש ומוסרות מכשירי חשמל, מכונות קפה, תכשיטים, ריהוט, סמאטרפונים, שמלות ערב, ואם צריך – גם פיצות וארוחת בוקר מושחתת. תכירו את הקבוצה עם הכי הרבה נתינה בעמק, שמעודדת סולידריות בין נשים ותגרום לכן להרגיש טוב עם עצמכן, וגם עם הסביבה

 "הפלטפורמה הזו מאוד קלה, זמינה ונגישה לאימהות, וכולן נהנות ממנה ומהערך המוסף שלה", מורן קריצר

חושבים שאתם עמוסים בקבוצות וואטס אפ שלא מפסיקות להסיח ולדרוש את תשומת ליבכם? אחרי שתיחשפו לכמות ההודעות עמן צריכה מורן קריצר מעפולה להתמודד מדי יום ביומו, תבינו שהאפליקציה הירוקה בנייד שלכם די רגועה.
קריצר, 29, נשואה ליניב ואם לשליו בן השנתיים, תושבת שכונת דונה בעפולה, היא המנהלת של קבוצת "אימהות לא אוגרות" שמפעילה בעפולה ארבע קבוצות וואטס אפ פעילות במיוחד, עם כ-2000 נשים (וגם לא מעט גברים) שמוסרות ומחליפות ביניהן כמעט כל פריט וחפץ שניתן להעלות על הדעת, החל משמלות ערב יוקרתיות, מצעים ורהיטים וכלה בתכשיטים, צעצועים, מקררים, טלוויזיות, משחקים, מיטות אקססוריז' לבית ואפילו מגשי פיצה חמים, ארוחת בוקר למי שמעוניינת וקשת בלונים שנמסרה לאחר יום הולדת.
לשם הידיעה: ברחבי הארץ פועלות קבוצות רבות של "אימהות לא אוגרות", עם עשרות אלפי אמהות שלוקחות חלק בפעילות שמתקיימת על בסיס התנדבותי. "אנחנו הקבוצה החמישית בגודלה בישראל", מדייקת מורן בחיוך.

• "החלטתי להרים את הכפפה"

הקבוצה תופסת חלק מרכזי בחייה של קריצר, הנדסאית אדריכלות במקצועה, שמעניקה שירותי תכנון, עיצוב ושרטוט למשרדים, כפרילאנסרית. מדי יום, לצד עבודתה והפניות למשפחה, היא מקדישה לפעילות כשעתיים ובתקופות החגים, בהם משחררים כמויות חפצים גדולה יותר, הנוכחות וההשקעה גוברת. אז איך הכל התחיל? "לפני כשנה וחצי רציתי למסור כמות נכבדת של בגדי תינוקות וצעצועים, אבל לא ממש מצאתי כתובת ראויה. החלטתי להרים את הכפפה ולפתוח את הקבוצה הראשונה. מיד הבנתי שיש צורך אמיתי לפלטפורמה הזו, שפועלת במתכונת זהה בעוד מקומות רבים ברחבי הארץ ומעודדת סולידריות בין נשים שמתגוררות באותו מרחב מקומי וגם אזורי".

• "מעבר למסירה והנתינה, יש פה דגשים משמעותיים על ערך הקיימות"

מקבוצת וואטס אפ שהתחילה עם כמה אימהות ספורות, החלה הקבוצה לצבור תאוצה וכיום קריצר מנהלת לא פחות מארבע קבוצות פעילות, עם כ-2000 נשים שמוסרות שלל חפצים איכותיים ובמצב מצוין, וגם מבקשות פריט כזה או אחר. "הפלטפורמה הזו מאוד קלה, זמינה ונגישה לאימהות, וכולן נהנות ממנה ומהערך המוסף שלה. אני עוקבת אחרי כל הודעה בכדי שהקבוצה תמשיך לשמור על ייעודה הראשוני והשיח יתנהל בצורה נעימה ומכבדת", מסבירה קריצר, "בסופו של יום, מעבר למסירה והנתינה, יש פה דגשים משמעותיים על ערך הקיימות, דאגה לסביבה, וצמצום צריכה מיותרת. בכל שבוע עוברים מיד ליד, ממשפחה למשפחה מעל ל-1000 פריטים ויש תקופות שהמספרים האלו קופצים, בעיקר לקראת פסח וראש השנה".

• נא להתנהג בהתאם

קריצר מקבלת כל מצטרפת חדשה בשמחה ושמה של הקבוצה כבר חצה מזמן את גבולות בירת העמק. כיום לוקחות חלק בקבוצות גם אימהות ונשים מנוף הגליל, מגדל העמק, מיישובי עמק יזרעאל, גלבוע, ויישובי חבל תענכים. "זה מאוד מספק לראות את ההתפתחות של הקבוצות ולראות שקהל היעד לא מסתכם רק באימהות. בשל ההתרחבות המבורכת אני מקפידה לבקש מהאימהות לשמור על כללי הקבוצה, והכלל הזה תופס גם לחברות ובני משפחה. בדרך זו אני מונעת גם אכזבות לאחר פרסום של פריט כזו או אחר שכבר נדרש על ידי אמא אחת, ושמבוקש בנוסף על ידי אימהות נוספות. אגב, כל האינטראקציות והתיאומים נעשים בפרטי, בין המוסר והמבקש, בכדי לא לייצר רעש בקבוצה. אני יודעת שההורים היום מאוד עמוסים ולכן הקבוצות מאוד שקטות, עם שעות פעילות שכול האימהות מכירות, בכדי שלא נדרש להתעורר בחצות עם הודעה על מסירת שקית בגדים או ספה לגינה. אני גם שמחה לראות שמנעד המשתתפים התרחב ומעבר לאמהות יש גם נוכחות של נערות מקסימות שמוסרות וגם של סבתות שמחליפות ומוסרות פריטים רבים".


"מאוד מספק לראות את הנתינה של האנשים והנשים סביב הקבוצה ואת הערך המוסף של קיימות, הגנה על הסביבה וצמצום של רכישת פריטים מיותרים כאלה ואחרים..מיד הבנתי שיש צורך אמיתי לפלטפורמה הזו, שפועלת במתכונת זהה בעוד מקומות רבים ברחבי הארץ ומעודדת סולידריות בין נשים שמתגוררות באותו מרחב מקומי וגם אזורי"


למה את צריכה את כל כאב הראש הזה?
"כי זה מאוד מתגמל ויש פה ממש התפתחות אמיתית ומרשימה של קהילה סביב הקבוצות – וכך נוצרות חברויות חדשות. זה לא דבר של מה בכך. מעבר לזה כמובן מאוד מספק לראות את הנתינה של האנשים והנשים סביב הקבוצה ואת הערך המוסף של קיימות, הגנה על הסביבה וצמצום של רכישת פריטים מיותרים כאלה ואחרים. ברור לכולם שיש פריט שפחות נחוץ למשפחה המוסרת, אבל יסייע מאוד למשפחה אחרת. אני גם מאוד שמחה לראות את הנתינה והאכפתיות של הנשים, שמבקשות פריט או חפץ ובחלק ניכר מהמקרים מקבלות מענה מיידי. זה חוסך בלא מעט מקרים חסכון של סכומים נכבדים ומקל בהוצאות, בטח ובטח בעידן של יוקר מחיה בו אנו חיים. שיתוף הפעולה הוא פשוט יוצא דופן ומחמם את הלב. חשוב לציין שאנחנו משאירות מחוץ לקבוצה כל מה שקשור לרכישה של חפצים בתשלום, וגם לא אוספות דברים מהרחוב. זה בא לידי ביטוי בשם של הקבוצה, 'אימהות מוסרות – לא אוגרות'. אנחנו כן מנגישות אחת עבור השנייה חפצים ופריטים שימושיים עבור המשפחה, הילדים, עבור עיצוב הבית או ביגוד וכד' ומשחררות ומוסרות באהבה".

• זהירות, זה מדבק

קריצר מספרת שהיא זוכה לפרגון והערכה מהנשים שפעילות בקבוצה ולצד זאת גם לתמיכה רבה מבעלה שמדי פעם גם נותן עצה טובה על הדרך. קצת לפני הסיום, היא מסבירה כיצד גם הפכה את ניהול הקבוצה יעיל יותר, "אני פחות מקלידה, ומשתמשת בהמון מדבקות שיצרתי. לדוגמא סטיקר שכתוב עליו 'בבקשה לא להגיב בקבוצה', 'נא למחוק', 'בפרטי' ועוד מדבקות שמוסיפות קצת הומור. "חלק מהמדבקות הללו כבר הפכו לשימושיות מאוד בקבוצות שפועלות ברחבי ישראל במתכונת דומה לאלו שאני מפעילה", אומרת קריצר, "מה שיותר הפתיע זו העובדה שאני נתקלת במדבקות שיצרתי בשיחות עם אנשים אחרים והם מעבירים לי אותן. זה תמיד מעלה חיוך".