"מספיק לי לדעת שהחמ"ל עובד בצורה טובה"

סמל ניצן דגן מהיישוב הקהילתי שמשית בעמק יזרעאל, מפקדת בחמ"ל תצפיות באוגדת עזה, מספרת על השירות המאתגר, הצורך לשמור על סטנדרט מבצעי גבוה והתחושה לאחר היבחרה למצטיינת באוגדת עזה: "זה מאוד מחמיא. אני לא צריכה לקבל את ההערכה והכבוד בשביל לעשות עבודה טובה". צילום: דובר צה"ל

סמל ניצן דגן מהיישוב הקהילתי שמשית שבעמק יזרעאל – מפקדת בחמ"ל תצפיות באוגדת עזה – היא אחת מיני חיילים רבים ברחבי העמקים – שנבחרו טרם חגי תשרי למצטייני המפקדים, היחידות והאוגדות.
סמל דגן היא מצטיינת מפקד אוגדת עזה, תת אלוף אבי רוזנפלד.
גדוד האיסוף 414, בו משרתת ניצן – אחראי על איסוף המודיעין בגזרת עזה, ואת ההצטיינות היא קיבלה בזכות עבודתה הקשה והמסורה.
ניצן היא בת אמצעית במשפחתה, ויש לה שתי אחיות. אמא שלה עובדת במשרד החינוך ואבא שלה בחברת אינטל.
בנעוריה היא הדריכה 3 שנים בבני המושבים ביישוב. היא למדה בתיכון ביפעת, וכחלק מפרויקט הגמר במגמת העיצוב הגרפי בה למדה, היא וחברה נוספת יצרו שיתוף פעולה עם בית ספר של חינוך מיוחד, שבמסגרתו יצרו חצר פעילה שתעזור לילדים לדבר על הרגשות ולהביע את עצמם.

• "הרגשתי שהכל תחת שליטה"

לשורות צה"ל היא התגייסה בדצמבר 2020 כתצפיתנית. אביה, עמית, היה 'בדור הישן של התצפיתנים', ושירת בגזרת לבנון בימים שבהם תצפתו בעמדות תצפית עם אמצעים הרבה פחות טכנולוגיים ממה שיש כיום. הוא אף יצא לקצונה ושירת כמ"מ תצפיות. כשקיבלה את השיבוץ, הוא מאוד התלהב שהיא ממשיכה את דרכו במורשת.
"אני חושבת שזה אחד התפקידים היותר משמעותיים שיש לבנות אבל עם הכי פחות הערכה", אומרת ניצן, "אני לא מכירה הרבה בנות בתפקידים אחרים שמרגישות מעורבות ומסופקות מהתפקיד שלהן כמוני".
ניצן לקחה חלק פעיל במבצע "שומר החומות" כתצפיתנית וסיפרה: "מאז לבנון השנייה לא נשמעו אזעקות אצלנו, אז פה בפעם הראשונה הייתי צריכה להתרגל לזה, ואין זמן תגובה. לקח לי זמן להפנים את זה".
במבצע "עלות השחר" השתתפה בתור מפקדת, לאחר שחזרה לאותו החמ"ל שבו שירתה כתצפיתנית – לאחר שסיימה את קורס הפיקוד: "הרגשתי שהכל תחת שליטה, אנחנו מאוד על הדברים ויודעים מה קורה ומה לעשות. בזכות הניסיון בתפקיד הכל לא היה לי זר. מצאתי את עצמי במקום המרגיע. גם שאר הבנות בחמ"ל- כל מי שהייתה בשומר החומות היוותה בעלות השחר מקור ידע לחמ"ל ולבנות החדשות".
על קבלת ההצטיינות היא מספרת: "זה מאוד מחמיא, אני לא צריכה לקבל את ההערכה והכבוד בשביל לעשות עבודה טובה, מספיק לי לדעת שהחמ"ל עובד בצורה טובה. כולם דוחפים אותי ומפרגנים לי". את ההצטיינות קיבלה ניצן בזכות פעילויותיה השונות בגזרה ושמירת סטנדרט מבצעי גבוה.

רס"ר משה תורג'מן. צילום: דובר צה"ל
רס"ר משה תורג'מן

• "אני שמח שהמפקדים שלי מבינים את תחושת השליחות שאני מרגיש"

ברשימת המצטיינים גם מצטיין מחוז חיפה בפיקוד העורף – רס״ר משה תורג'מן ממגדל העמק. רס"ר תורג'מן הוא בוחן ציוד ייעודי וגנרטורים. את ההצטיינות קיבל בזכות עבודתו הקשה והמסורה.
רס"ר תורג'מן גדל במגדל העמק. כשהגיע לגיל 18 התגייס והתחיל את שירותו הצבאי ביחש"מ 650. באפריל 2012, במסגרת שירות המילואים שלו עבר משה לשרת בפיקוד העורף ומאז הוא במחוז חיפה.
"הצטיינות עבורי היא ביצוע משימה בצורה הטובה ביותר ומעבר למצופה. אני שמח שהמפקדים שלי מבינים את תחושת השליחות שאני מרגיש ואת המאמצים שאני משקיע בשירות שלי", סיכם.

רב"ט יובל רובינשטיין. צילום: דובר צה"ל
רב"ט יובל רובינשטיין. צילום: דובר צה"ל

• "אני משפיע לטובה על המחוז"

מצטיין נוסף הוא רב"ט יובל רובינשטיין המחוז הצפון בפיקוד העורף.
לפני מספר ימים התקיים טקס המצטיינים בראשות מפקד מחוז צפון, אל"ם בצלאל שנייד. בין המצטיינים נבחר מש"ק כוח אדם סדיר, רב"ט יובל רובינשטיין מאלון הגליל שבעמק יזרעאל. יובל בן 19 והתגייס לצה"ל באוגוסט 2021 כמש"ק כוח אדם סדיר במחוז חיפה של פיקוד העורף. על ההצטיינות מספר יובל: "ממש משמח אותי להיבחר כאחד ממצטייני המחוז. אני מרגיש שאני משפיע לטובה על המחוז ובאמת מרגישים ומעריכים את עבודתי."