"מחירי הדירות בעפולה עדיין נוחים ולהערכתי ימשיכו לעלות"

משפרי הדיור, שוק השכירות, האינטרסים של המדינה והאם להישאר על הגדר או לרכוש דירה? רגע לפני חג הפסח יוסי לופו, מנהל צוות ברימקס 770 בעפולה 'עושה לנו סדר' בכל הקושיות

 "התרגלנו לקצב מסחרר בשנים האחרונות בשוק הנדל"ן", יוסי לופו. צילום: סטודיו לילך

רפורמה משפטית, ריביות שעולות מדי חודש, היצע מצומצם, ביקוש גואה, מחירים שמאמירים ואינספור מרכיבים פסיכולוגיים, כל אלה ומשתנים נוספים גורמים בעת הנוכחית לזוגות צעירים, משפרי דיור, משקיעים ורוכשים פוטנציאליים להתחבט בהוצאה הכספית הכי משמעותית שיעשו בחייהם: קניית דירה.
אז מה עושים? איך מצמצמים סיכונים וכיצד תקבלו את ההחלטה המושכלת? לצורך המשימה גייסנו את יוסי לופו, מנהל צוות ברימקס 770 בעפולה. לופו מכיר את שוק הנדל"ן בבירת העמק לאורך ולרוחב, כשמאחוריו תריסר שנות ניסיון.

• מה לעשות? לעשות

"שוק הנדל"ן בעפולה פעיל כרגע", מסביר לופו, "נכון שהתרגלנו לקצב מסחרר בשנים האחרונות, אבל יש עסקאות על בסיס קבוע, עם התעניינות של בעיקר משפרי דיור שמגיעים כחלק מההגירה החיובית שנצפית בשנים האחרונות. כמובן שהריביות שעלו משמעותית יצרו האטה, הרוכשים לא רוצים להתחייב על סכומים שלא יעמדו בהם ורוב המשקיעים שמים את כספם בבנקים. מי שנפגע לא מעט הם הזוגות הצעירים שיושבים כרגע על הגדר וממתינים".


"עבור קונים מהיישובים שעוטפים את עפולה או מאזורים חזקים בישראל – המחירים מאוד נגישים ולכן הם לא יהססו לרכוש דירות"


לדברי לופו, למרות המצב המאתגר, הוא עדיין ממליץ לבחור באופציית הרכישה, כמובן באם מתקיימת היתכנות כלכלית: "אני רואה זוגות רבים שחולמים לאורך השנים על דירה – אבל לא עושים את הצעד ומחכים לירידות או עוד איזה מבצע של המדינה. בסוף זה לא קורה והם מוצאים את עצמם משלמים עשרות אלפי שקלים מדי שנה על נכס שלא שלהם, במקום שהתשלומים יהיו עבור המשכנתא. גם אם לא יגידו את זה באופן רשמי, קברניטי המדינה מעדיפים ששוק הנדל"ן יהיה תוסס, מכיוון שבהתאם תהיה גביית המיסים. אני באופן אישי מזהה יותר חוסר אמון מצד הרוכשים בכוונות הרשויות לסייע להם בקניית אטרקטיבית יותר של נכס למגורים. בכדי שמחירי הדיור ירדו נדרשים תהליכים נחרצים כמו הצפה והפשרת קרקעות ואני לא רואה את הרשויות ממהרות לעשות זאת. הנתונים מדברים על כך שכל שנה יש 50-55 אלף זוגות צעירים שנכנסים לשוק ו-40 אחוזים מהם נפלטים לשוק השכירות או מוצאים אלטרנטיבות אחרות".

מה בנוגע למחירי הדירות בעפולה?
"כיום יש שני מתחמי בנייה עיקרים. 1C מתחם הרכבת ועפולה הירוקה- מורדות עפולה עלית. עבור רוכשים פוטנציאליים שמתגוררים בעיר – מחירי דירת ארבעה חדרים בבניין באזור הזה שעומדת על 1.4 או קצת יותר לא תמיד מתאפשרת, אבל עבור קונים מהיישובים שעוטפים את העיר או מאזורים חזקים בישראל – המחירים הרבה יותר נגישים ולכן הם לא יהססו לרכוש שם דירות. הם מחפשים בעיקר דירות חדשות, עם תשתיות מתקדמות וקהילה שנבנית ושאפשר להשתייך אליה. בהיבט של דירות קרקע חשוב לציין שהמחירים קפצו והכפילו את עצמם מאז הקורונה. בסופו של דבר מחירי הדירות בעפולה עדיין נוחים ולהערכתי ימשיכו לעלות".

ומה הסטטוס של שוק השכירות?
"זהו שוק מפתיע במיוחד. בתקופת הקורונה היה היצע מטורף, עם קרוב ל-1000 דירות שהוגדרו כדירות רפאים והושכרו תמורת 2000-2200 שקלים. התמונה היום שונה לגמרי כשהביקוש גדול מאוד וההיצע מצומצם, ברמה שכמעט אין דירות להשכרה. כך לדוגמא דירות 4 חדרים בעיר מושכרות במחיר של 3500- 4000 שקלים ואני מעריך שבעתיד נהיה עדים לעליות נוספות".

צוות לופו ברימקס 770 עפולה בניהולו של יוסי לופו מונה תשעה סוכנים ועובדים בכל תחומי הנדל"ן. מאחוריהם שלל הישגים ומדי שנה הם מתברגים במקומות הראשונים בחברת התיווך הבינ"ל