מדור חברה וקהילה: איך לארח אדם עם לקות שמיעה בשולחן החג

הטור של כרמל כהן, קלינאית תקשורת בשטיינר מכשירי שמיעה: איך תארחו אדם עם לקות שמיעה בשולחן החג תוך התחשבות מרבית בצרכיו? קבלו כללי אצבע לתקשורת עם אדם עם לקות שמיעה. צילום: freepik

החגים בפתח ואוטוטו נשב סביב שולחן החג. זוהי הזדמנות לפגוש בקרובים לנו, לדרוש בשלומם ולייצר תקשורת מקרבת ונעימה. עבור אנשים עם לקות שמיעה, החוויה הזו עלולה להיות מאתגרת.
שיחה בין הרבה משתתפים היא מצב אקוסטי מורכב, מה שעלול להקשות על אדם עם לקות שמיעה ולגרום לו להרגיש "מחוץ לעניינים". במקרים כאלה, יש אנשים שנמנעים מראש מהסיטואציה המלחיצה ומוותרים מראש על השתתפותם בארוחות החג, מה שיגרום להתבודדות ולסבל.
איך תארחו אדם עם לקות שמיעה בשולחן החג תוך התחשבות מרבית בצרכיו?

• כמה כללי אצבע לתקשורת עם אדם עם לקות שמיעה

השתדלו לסדר את מקומות הישיבה באופן כזה שיאפשר לאדם עם לקות השמיעה לראות את כל יושבי השולחן, ללא הפרעות כמו קישוטי שולחן גבוהים ועם תאורה מספקת.
יש למנוע רעשי רקע כמו טלוויזיה או מוסיקה רועשת על מנת לאפשר לאדם עם לקות השמיעה לשמוע בצורה מיטבית את האנשים סביבו.
חשוב למשוך את תשומת ליבו של המאזין לפני שמתחילים לשוחח עימו על ידי קריאה בשמו, השתדלו לשוחח פנים מול פנים, רצוי מקרוב במידת האפשר.
אל תנהלו שיחה תוך כדי לעיסה, והשתדלו לא להסתיר את הפה או הפנים, כדי שהאדם יוכל לקרוא שפתיים בשעת הצורך. קריאת השפתיים תסייע לו להשלים מידע חסר.
שוחחו בטבעיות, הימנעו מדיבור מהיר ולא ברור – וכמובן אין צורך לצעוק ואף לא להרים את הקול. צליל חזק עלול להישמע עבור האדם הלא שומע באופן צורם ולא נעים.
אל תתפרצו זה לדברי זה, תנו לכל אחד לסיים את דבריו ורק אז המשיכו בשיחה. הדבר יאפשר לאדם עם לקות השמיעה להבין את הנאמר.
שתפו את כל האורחים בהנחיות הללו ושיהיה חג שמח ושנה טובה.