לצלוח את חג החנוכה בשלום

הטור של תמר ידין, דיאטנית קלינית: כיצד להפוך את חג החנוכה להרבה יותר בריא

חג החנוכה מאתגר תזונתית. מאכלי החג המסורתיים: לביבות וסופגניות רוויי שומן וסוכר. סופגנייה ממוצעת תכיל לפחות 450 קק"ל ולביבת תפו"א כ- 150 קק"ל, מה שהופך כל ארוחת חג לא גדולה לחגיגת שומן וסוכר של 600 קק"ל לפחות, וזאת בהנחה שלא לקחנו תוספת של לביבה או סופגנייה, לא שתינו שתייה ממותקת או התכבדנו בתוספת או בקינוח.
זוהי כמות קלוריות העולה על שליש מתצרוכת הקלוריות היומית המומלצת של רוב האנשים ומדובר בקלוריות לא בריאות, שיוסבו בקלות לשומן אגור בגופנו. יתרה מכך, רובנו לא מסתפקים באירוע חנוכה בודד, ומוצאים את עצמנו במספר אירועים ופיתויים גדול. קבלו עצות שיעזרו לכם להפוך את חג החנוכה לחג הרבה יותר בריא.

• התכוננות מראש

הכוונה לאכילה מאוזנת ביום של אירוע החנוכה, ואם מדובר בריבוי אירועים, ניתן ליישם את ההמלצה לשבוע החנוכה כולו.
מומלץ לא לדלג על ארוחות, כי אם לאכול בתבונה בשבוע החנוכה.

• ארוחת בוקר

מבוססת ירקות טריים וחלבון, עם מיעוט פחמימות, לדוגמא לארוחת בוקר: חביתת ירק, ירקות או סלט וטחינה; לחם שיפון מלא עם אבוקדו, סלט וביצה.
ארוחת צהריים: חזה עוף עם סלט או ירקות מבושלים וקינואה, דג עם בטטה וסלט ירוק, המבורגר ללא לחמניה עם חסה, עגבנייה, בצל ותוספת ירקות מבושלים וכף פירה או תפו"א אפוי.

• הכנות נוספות ממש לפני האירוע ובמהלך האירוע עצמו

כשעה לפני האירוע יש לצרוך חלבון מלא, כדי שלא נגיע רעבים לאירוע. אולי נסתפק בחצי סופגנייה? ההמלצה: ביצה קשה, חופן אגוזים או שקדים טריים או משקה חלבון.
מומלץ להתחיל את האירוע בשתיית מים. שתיית מים או תה תרגיע את מנגנון הצמא במוח ועשויה להרגיע את החלק במוח הסמוך לה, האחראי על הרעב. פעולה זו יכולה למנוע מאתנו אכילה עודפת.
הימנעו מפחמימות לצד הסופגנייה. הקפידו לא לקחת פחמימות כלל (אם יש פסטה או לחם), אלא סלטים בלבד.
הקפידו, כי חצי מהצלחת שלכם תהיה מורכבת מירקות: ירקות טריים, סלט או ירקות מבושלים.
הקפידו על שתיית מים או תה ולא משקאות ממותקים עם ארוחת החג.
אם הוזמנתם למספר אירועי חג, נסו לשמור את הסופגניה לאירוע אחד ואת הלביבה לאירוע השני. כך תיהנו ממאכלי החג, מבלי להגזים בכמותם.

• הכנה ביתית

תסייע לבחור במרכיבים ובשיטות בישול בריאים יותר וכך ניהנה מאותם מאכלי החנוכה, בגרסתם הטובה יותר.

• לביבות

מספר שינויים יהפכו אותן להרבה פחות מזיקות וטעימות לא פחות. ניתן לאפות את הלביבות בתנור, במקום לטגנן. זו שיטת הכנה בריאה בהרבה.
הכניסו ללביבות ירקות במקום תפוחי האדמה: גזר מגורד, כרובית, קישוא, בצל וכו'. הוסיפו ללביבה קמח מלא, שישביע לאורך זמן.
העדיפו תרסיס שמן והקפידו לנגב עודפי שמן עם ניייר סופג.

• סופגניות

יישמו את השינויים הבאים: ערבבו בקמח הלבן קמח כוסמין או קמח שיפון, מכילים פחות גלוטן. הקמח הלבן יקנה לסופגניה את המראה הקלאסי מבחינת התפחה, שילוב הקמחים עדיף בריאותית. אפו את הסופגנייה במקום לטגנה. שלטו בכמות אבקת הסוכר שתפזרו מעל.

• פעילות גופנית

נסו להקפיד על פעילות גופנית של 30-45 דקות, לפחות שלוש פעמים בשבוע של החג. הפעילות תעזור לגוף לשרוף מעט שומן ולאזן את הסוכר שייכנס אליו.

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|