עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

ארוחות עתירות קלוריות, סוכרים ושומנים, תזונה שמשתנה, מערכת עיכול שנדרשת להתמודד עם מאכלים כבדים ויציאה מהשגרה. לצד המאכלים המסורתיים המשמינים והמצות, חג הפסח מביא עמו גם רוח של התחדשות ופריחה, והוא גם זמן מצוין לעשות 'סדר' בהרגלים שלכם התזונתיים והספורטיביים שלכם. הדר שטיינווג, דיאטנית בכללית מחוז צפון, מסבירה איך תעשו את זה נכון, מה ימנע מכם ליפול ל'מלכודות' מתוקות ומיותרות ומדוע היא מאמינה באסטרטגיה מוקדמת והרבה פחות בשיטות של 'זבנג וגמרנו' ודיאטות מחץ. צילום: ענבר זק

אחרי שנפרדנו מהחורף הגשום, מההתכנסות וההתעטפות סביב הבית והמשפחה, הגיע האביב שמאפשר לנו להצטרף למחול המשכר של הטבע הפורח והצבעוני. זו גם תקופה לא פחות מנפלאה להוביל שינויים משמעותיים באורח החיים שלנו – לצד הזדמנות להתחדשות.

כשחג הפסח בפתח, ו'אתגרים קלוריים' לרוב יעמדו לפתחנו ניתן ורצוי להיות מודעים להרגלי התזונה שלנו, לבחון כיצד לייצר 'ריסטארט' הרמוני לגופנו בתום תרדמת החורף ולשקול מהי הדרך הנכונה לעשות זאת.

• גוף ונפש

"עונת האביב היא תקופה נהדרת להוביל שינויים תזונתיים ובכלל שינויים בהרגלים שלנו, אשר יכולים להוביל לאיכות חיים טובה יותר עבורנו" אומרת הדר שטיינווג, דיאטנית בכללית מחוז צפון ואחראית מערך "באלאנס", סדנאות לאורח חיים בריא ושינוי הרגלים במחוז.

ה'אני מאמין' המקצועי שלה מכיל, ליברלי ועובד בשיטת 'נון דיאט', כלומר פחות דיאטות דרמטיות בשיטת זבנג וגמרנו, ויותר מודעות לאורח חיים בריא. "אני מאמינה בתפיסה הוליסטית כוללת", מסבירה הדר, "יש מיתוס רב שנים על כך שיגיע פסח והאביב, ועמם יגיעו שינויים משמעותיים, אבל זה לא תמיד ריאלי ועומד במבחן המציאות ולעיתים אפילו יוצר תהליך הפוך של הדרדרות. אני כן רואה את התקופה הזו כמאפשרת להתחיל תהליכים של שינויי הרגלים. האביב מאפשר לנו לצאת יותר לטבע, להינות מהפריחה והימים שמתארכים ולבצע יותר פעילות גופנית. מעבר לפן התזונתי והפיזי יש פה גם תרומה חשובה לנפש שלנו. צריך לזכור שאנו חיים בתקופה של עומסים ולחצים רבים, עם מלחמה וחדשות קשות שמגיעות אלינו מדי יום ביומו. אז לפני שמדברים על מאזנים קלוריים וירידה במשקל, אני ממליצה קודם כל לתרגל מדי יום, לכל אורכו מספר נשימות עמוקות. הגוף שלנו יודה לנו על זה וזה הבסיס לתחילת השינוי".

• "אין צורך לוותר על אכילת מצות ושתיית יין"

בחזרה לחג הפסח, אולי החג הכי מסורתי ומשפחתי בלוח השנה העברי שמביא עמו גם חופשה ארוכה ושלל ארוחות ופיקניקים עתירי קלוריות. ועוד לא דיברנו על המצות והמופלטות נוטפות הדבש שינחתו אוטוטו בשולחנות המימונה הצבעוניים. אז איך לא מוותרים על ההנאות האמיתיות של החג? אם תשאלו את הדר, אין באמת צורך לוותר, אבל כן חשוב מאוד לאכול במינון נכון ומתאים: "אני לא מאמינה בקיצוניות ובמניעה חד משמעית", אומרת הדר, "חג הפסח הוא חג חשוב במסורת היהודית ומנהגי החג חשובים גם הם ולכן אין צורך לוותר על אכילת מצות ושתיית יין. אבל כן חשוב שנקבל החלטה איך נתנהל נכון מבחינה תזונתית לכל ימות החג וכמובן גם לאחריו. רובנו נהיה בהמון התכנסויות משפחתיות בליל הסדר, בפיקניקים, ובארוחות על האש בחופשת חול המועד. אפשר להימנע מארוחות בוקר מוגזמות, לא להגיע לשולחן הסדר וליתר ארוחות החג רעבים ואז לאכול כמויות מוגזמות של מאכלים שעמם מערכת העיכול לא יכולה להתמודד. למשוואה הזו ייכנסו גם עצירויות, גזים, תחושת כבדות ותחושות לא נעימות בלשון המעטה. זה נגרם לא רק מהמצות, אלא משינויים תזונתיים ושינויים בכלל של הגוף, כשכל סדר היום שלנו משתנה ויש תגובות בהתאם. גם במקרים הללו אין פה סוד גדול, פשוט צריך להיערך מבעוד מועד עם מודעות, להרבות בשתיית מים, בפניות לפעילות ספורטיבית ובהקפדה על השגרה, עד כמה שניתן. אין פה צורך בשינויים מרחיקי לכת ואני אישית מאמינה יותר בצעדים קטנים ומדודים, גם במהלך החג וגם לאחריו".

• יש לך המלצה מיוחדת לליל הסדר?

"במילה ליל סדר כבר יש את המילה סדר, שהיא אולי הכי חשובה במסלול שלנו לבנות אורח חיים בריא. מרבית שולחנות הסדר מתחילים בשעות מאוחרות ונגמרים מאוחר כשבני המשפחה והאורחים מסבים לשולחן – אחרי שאכלו בדרך כלל מעט. במהלך קריאת ההגדה לאט לאט תחושת הרעב מגיחה ואז כמו שציינתי אוכלים המון בהמשך. אני מציעה להתחיל את היום שבו נערך ליל הסדר בארוחת בוקר מזינה ובהמשך גם בארוחת צהריים משביעה ומגוונת. מדובר פה בפסח ולא בכיפור ולכן אין צורך לצום. איפה כן הייתי חוסכת קלוריות? בעיקר במיצים ובשתייה הממותקת והמוגזת. בשולחן עצמו אני ממליצה על אכילת דגים, עוף, סלטים וקטניות לאלו שאוכלים במהלך החג ולהימנע מצריכת מזונות מטוגנים. חשוב לי לחדד שאין צורך לוותר על אכילה של כל מה שיש בצלחת הסדר, או בכלל בשולחן, רק שוב, להקפיד על הכמויות, המינונים והגיוון. גם פה אין מקום לקיצוניות, וזה מתחבר גם לקינוחים. בתום ארוחת הסדר גם ככה כולם די עמוסים ומשאירים המון 'עבודה' למערכת העיכול. זה לא מרגיש טוב ולא כיף בלשון המעטה. אם בכל זאת רוצים להתפנק בקינוח, ותרו על העוגיות והעוגות שעמוסות בסוכר ובחרו בסלט פירות עונה רענן וטרי".

"יהיה בסדר": הטיפים של הדר

  1. אם אתם יוצאים לטייל ארגנו מראש את האוכל שלכם והסתפקו במנות קלות, ביצים, טונה, ירקות ופירות.
  2. פחמימות מתפרקות הכי מהר בגוף ולכן הקפידו לשלב גם מוצרי חלב, עוף, דגים, חלבונים ושומנים טובים כמו טחינה, אבוקדו, חמאת בוטנים ושמן זית. כל אלה סופר מזינים ומעניקים תחושת שובע.
  3. מוציאים מצה? ובכן, אפשר לאכול מצות מבלי לספור קלוריות, אבל יותר חשוב לשים לב מה אנו מורחים עליהן. תמיד תעדיפו למרוח טחינה או סלט טונה.
  4. שימו לב לתחליפי הקמח שצצים בשנים האחרונות במהלך החג ובעיקר על המרכיבים הרבים שלהם בתוויות. ככל שיש יותר מרכיבים המוצר עבר יותר תהליכי עיבוד שפוגעים בערך התזונתי שלו.
  5. לאכול בריא זה בדרך כלל יקר יותר, אבל לא תמיד על מה שמשלמים יותר – מקבלים מוצר בריא יותר.
  6. השתדלו לצרוך כמה שיותר קטניות, במהלך החג לאוכלי קטניות ובכלל. הקטניות הן 'סופר פוד' למרות שמדובר בפחמימה. הן עשירות במינרלים, בחלבון, בברזל וויטמינים. הן עוד יותר בריאות כשהן מונבטות.
  7. בסוף הכל עניין של שמירה על סדר ושגרה. ברגע שתנהלו שגרת אכילה מזינה ועשירה, תרגישו פחות צורך במתוק ובנשנושים.
  8. אל תתרגשו יתר על המידה מנפילות כאלה ואחרות. זה יקרה וזה בסדר, אנחנו בני אדם. אין צורך כלל וכלל בהלקאה עצמית, בקיזוז, אלא פשוט להמשיך קדימה מאותה נקודה. חג שמח וכשר.
"חשוב שנקבל החלטה איך נתנהל נכון מבחינה תזונתית לכל ימות החג וכמובן גם לאחריו", הדר שטיינווג