כנס 'מוציאים את החינוך מהבידוד' – הנעת שותפות אזורית בתקופת פוסט-קורונה

מתוך ראייה חברתית ודאגה לעתיד החינוך באזור אשכול כנרת עמקים, לאחרונה נערך כנס חינוך מרכזי. צילום: ליאור פוזניאק

נושא החינוך לא הפסיק לרדת מהכותרות בשנת הלימודים האחרונה, שנה שמסתיימת השבוע סופית. מערכת החינוך, בתי הספר וגני הילדים, חזרו השנה אמנם לתפקד באופן מלא ופרונטלי, לאחר שנתיים מורכבות במיוחד אך המשיכו להתמודד עם השפעות רבות של הקורונה, שכללו לצד פגיעה בידע ובהישגים הלימודיים, אך הטרידו אף יותר השפעותיה על הפגיעה בבריאות הנפשית של התלמידות והתלמידים ובהתנהגותם החברתית.
אלה מתווספים להשפעות תקופת הקורונה והפוסט קורונה גם על אנשי החינוך בצירוף לטלטלה שעוברת מערכת החינוך בימים אלה כאשר מאבקם של המורים לשיפור תנאיהם ולשיפור פני מערכת החינוך, נמצא כעת על סדר היום הציבורי והתקשורתי, וככל הנראה, אנו עדיין לא קרובים לסופו.
מתוך ראייה חברתית ודאגה לעתיד החינוך באזור אשכול כנרת עמקים, לאחרונה נערך כנס חינוך מרכזי "מוציאים את החינוך מהבידוד" ביוזמת והובלת הובלת ד"ר בת כצמן ראשת המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת ודרור ללוש, מנכ"ל אשכול כנרת והעמקים. הכנס נערך במלון קיסר בטבריה, בנוכחות כ- 200 א.נשים מ- 15 המועצות של האשכול ושותפים אחרים, נציגי מערכות חינוך וארגונים חברתיים וקהילתיים ודן בסוגיות שונות בעולמות החינוך בעידן הפוסט-קורונה.
בכנס השתתפו בין השאר: פרופ' סיביל היילברון – דיקנית הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללה האקדמית כנרת, יורם קרין – יו"ר האשכול וראש המועצה האזורית עמק המעיינות, מיקי לב מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, אלי מאירי  – ראש אגף החינוך עריית טבריה, ד"ר ניבה דולב – דיקנית הסטודנטים המכללה האקדמית כנרת ונוספים.

דיוני שולחנות עגולים בכנס. משתתפות בכנס. צילום: ליאור פוזניאק
דיוני שולחנות עגולים בכנס.בסוגיות שונות בעולמות החינוך בעידן הפוסט-קורונה

מטרתו המרכזית של הכנס היא הנעה אזורית משותפת לשיפור החינוך בתקופת פוסט-קורונה. בין נושאי הליבה בהם עסקו בכנס: לקחי הקורונה – חינוך בעולם משתנה, שבירת המחיצות בין החינוך הפורמלי לחינוך החברתי, פיתוח רגשי חברתי ונושאים נוספים. באירוע התקיימו גם מעגלי שותפות, לטובת התנעה משותפת של תהליכי חינוך אזוריים.
ד"ר ניבה דולב, דיקנית הסטודנטים במכללה האקדמית כנרת: הקורונה מהווה הזדמנות לעריכת שינויים חשובים ומתבקשים בחינוך, כאלו שהתבקשו עוד קודם לכן. מיקוד במיומנויות, במקום בתוכן וידע ושימוש בשיטות פעילות ומערבות מהווה חלק מרכזי מהכלים שהילדים ובני הנוער של ימיו צריכים בכדי להתמודד, להצליח ולשמור על רווחה נפשית בעולם מאתגר המשתנה בהתמדה.

 כ- 200 משתתפים בכנס מ- 15 המועצות של אשכול כנרת עמקים ושותפים אחרים, נציגי מערכות חינוך וארגונים חברתיים וקהילתיים
עשרות משתתפים בכנס מ- 15 המועצות של אשכול כנרת עמקים ושותפים אחרים, נציגי מערכות חינוך וארגונים חברתיים וקהילתיים

ד"ר בת כצמן, ראשת המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת: הכנס פורץ הדרך, הפגיש לראשונה בין האקדמיה, אנשי חינוך וקהילה מכל 15 רשויות האשכול, ושותפים נוספים, לחשיבה משותפת על עתיד החינוך. היה מרגש לראות את הזיק בעיניי המשתתפים והמשתתפות והרצון העז בשותפות ולמידה הדדית, זיהוי וניצול הזדמנויות כאן ועכשיו למען קידום חינוך מיטבי. כנס זה היווה את נקודת הפתיחה לשיתופי פעולה אזורים בין האקדמיה לבין אשכול כנרת עמקים ורשויותיה.