כך פתרו את מפגע חזירי הבר בטבעון

לאחר מחקר שנעשה על ידי שני סטודנטים בחוג לביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה – אורנים, בוצעו פתרונות זולים והומאנים שצמצמו משמעותית את "ביקור" חזירי במועצה. צילום: אתר מועצה מקומית קריית טבעון

בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בצפיפות אוכלוסיית חזירי הבר בצפון, ובשל כך אלו החלו להיכנס ולהתבסס באזורים אורבניים ולהוות מטרד קשה. הם הופכים פחים אשפה, מפזרים זבל, נוברים במדשאות, פוגעים בצינורות השקיה ומפחידים את האוכלוסיה.
מסקנות מחקרים בנושא חזירי הבר בצפון הארץ – שנערכו על ידי שני סטודנטים בחוג לביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה – אורנים  מראים כי ניתן לצמצם את התופעה באמצעים פשוטים ולא יקרים. לא מדובר במיגור המטרד, אבל בהחלט בצמצום התופעה.

• הקמת נקודות לחות מחוץ לישובים

הסטודנט דן מרמור, בהנחיית האקולוג רועי טלבי ופרופ' אורי שיינס, בדק האם מקורות של לחות ונבירה מהווים מוקד משיכה עבור חזיר הבר לעבר אזורים אורבניים. ההנחה היא כי מים ולחות זמינים הם הכרחיים לחזירי הבר לטובת שכשוך, נבירה ושתיה.
תחילה הציב החוקר מצלמות תנועה על מנת לעקוב אחר דפוסי ההתנהגות של החזירים בחורש ואיתור הנתיבים המרכזיים שלהם לעבר הישוב קרית טבעון.
בהמשך הוקמו נקודות לחות בחורש עצמו, לפני הכניסה לישוב, כך שיתנו לחזירים מענה לשכשוך, נבירה, מזון, ומפגשים חברתיים בעונות החמות.
מהתוצאות עלה כי מקורות לחות אכן משמשים מוקד משיכה לחזירי הבר וניתן לראות כי חלה ירידה בכניסת החזירים לישוב ברחובות הסמוכים לנקודות הלחות.
ככל הידוע זהו מחקר ראשון בישראל המראה כי הוספת מקורות לחות בקרבת ישוב, מפחיתה את הקונפליקטים בין בני האדם לחזירי הבר.

• קיבוע פחי האשפה

חזירי הבר מצליחים לשגשג למרות תופעת האורבניזציה, שהכניסה מרכיב חדש לתזונת חזירי הבר – מזון ממקור אנושי (אנתרופוגני). מחקרים קודמים הראו כי החזירים מעדיפים מזון ממקור טבעי, ובוחרים במזון אנושי רק במקרה שלא קיימת בפניהם גישה מספקת למזון בסביבתם הטבעית.
הסטודנט רועי פורמן, גם הוא בהנחית האקולוג רועי טלבי ופרופ' אורי שיינס, חקר האם הגישה לפחי אשפה מושכת את חזירי הבר אל רחובות הישוב. על מנת לבחון תופעה זו בוצע קיבוע של פחי אשפה כך שאי אפשר היה להפוך אותם בשלושה רחובות ברחבי טבעון, ארבעה רחובות נותרו ללא קיבוע, לביקורת והשוואה.
מצלמות מעקב שהוצבו בחורש סביב הישוב, סיפקו נתונים על ביקורי החזירים ברחובות לפני ואחרי קיבוע פחי האשפה. כמו כן ניתן היה להסתמך על דיווחי תושבים על נוכחות חזירים ברחובות במהלך השנים 2018-2020 .
תוצאות המחקר הראו כי ישנה ירידה מובהקת במספר חזירי הבר ברחוב בו בוצע קיבוע פחים, לעומת רחוב רגיל. כן נרשמה ירידה ברורה בתלונות התושבים בהשוואה לשנים קודמות.
בעבר היתה עליה בדיווחים בחודשי הקיץ, ובשנה של הניסוי נרשמה ירידה בתלונות התושבים. המחקר מראה כי לקיבוע פחי אשפה ישנה השפעה על המשיכה של חזירי הבר לישוב.שני המחקרים נחשפו במהלך כנס 'ניצני מחקר' שהתקיים בתחילת החודש במכללת אורנים.