"יש לנו רצון עז לדאוג לזכויות של לקוחותינו"

לפני כ-15 שנים, בעת שהתקדמו בשרשרת הפיקוד של משטרת ישראל, עורכי הדין שלום אביטן ומשה ברקוביץ 'גלגלו' רעיון לפתוח משרד משותף. לאורך השנים, לצד ממשקי עבודה משותפים הם המשיכו לשמר ולפתח את הרעיון הראשוני. בשנה שעברה, כשבאמתחתם ניסיון עצום בזירות משפטיות מגוונות, פרשו השניים מהמשטרה לאחר קריירות מרשימות והחליטו להפוך את הרעיון למציאות – כשפתחו משרד עורכי דין בעפולה, המתמחה בתחום הפלילי, התעבורה, האזרחי והמנהלי. בראיון לעמקניוז הם מספרים על החיבור המיוחד, נקודות הבידול והרצון הבסיסי שלהם: "פשוט לעזור לאנשים בתוך העולם המשפטי המורכב"

כדי להתוודע לסיפור המיוחד ויוצא הדופן של עורכי הדין שלום אביטן ומשה ברקוביץ צריך לחזור אחורה במנהרת הזמן והרבה.
ההכרות בינהם החלה כעמיתים בתחומי החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ארגון אכיפת החוק ממנו הם השתחררו בשנה שעברה לאחר קריירות מרשימות, כאלה שכללו תפקידי פיקוד וניהול בכירים, עם עיסוק מאסיבי, מגוון ומזוקק היטב- סביב העולם הפלילי והמשפטי.
החיבור הראשוני נרשם בעת שהשניים שרתו בלשכת התביעות של מרחב העמקים לפני כ- 15 שנים, בתפקיד של תובעים פליליים בתביעות נצרת, ברקוביץ כתובע ואביטן כראש השלוחה. שם צמחה החברות והרעיון לפתיחת משרד בעתיד ומשם התפצלו הדרכים – שלום בתחום הפיקודי – כמפקד תחנה, קצין אג"מ מחוז, ומפקד מרחב ומשה בתחום של ייעוץ משפטי, בקרות, תלונות ציבור ועוד. הקשר המקצועי חיבר אותם בממשקי עבודה והשתתפות בישיבות סגל פיקוד כללי במחוז – מה שהוביל לשימור החברות בין השניים.

• מחזון למציאות

לאורך אותה תקופה 'גלגלו' עורכי הדין ברקוביץ ואביטן רעיון לפתוח משרד עורכי דין משותף, לאחר הפרישה שלהם מהמשטרה – בו הם יוכלו להביא לידי ביטוי את החוזקות והניסיון שלהם – וכזה יש להם במנות גדושות.
לפני כשנתיים החל להתגבש בקרבם הרעיון של פרישה משותפת ופתיחה בדרך חדשה משותפת של משרד. מכאן, הדרך להגשמה הייתה כבר קצרה – והחזון שנראה כה רחוק לפני כ-15 שנים – הפך בעת האחרונה למציאות אמיתית עם פתיחתו של "אביטן את ברקוביץ", משרד עורכי דין שנושא בגאון את שמם של השניים ונפתח לאחרונה בעפולה.
מלבד היותם עתירי ניסיון לשני עורכי הדין הבנה משפטית רחבה, תפיסה מהירה והעשורים הרבים בהם לבשו מדים במערכת המשטרתית העניקה להם יכולת להפריד ולזהות בין טפל לעיקר ובעיקר להיות יסודיים, תכונה שחייבת להיות נוכחת במשנה תוקף- בסט הכישורים של כל עורך דין.


"יש לנו הכרות מעמיקה עם ניהול ההליך הפלילי החל מראשיתו ועד לסיומו. במסגרת העבודה שלנו במשטרה ניהלנו לאורך השנים מגוון של תיקים ועתירות החל מהתהוותן בתחום החקירתי – עד תום ההליכים והופעה בבקשות אלה. זה כולל הגשת כתבי אישום (חתמנו על אלפים כאלה) ניהול פרשיות וניהול תיקים בבתי משפט עד תום"


המשרד של עורך הדין אביטן ועו"ד ברקוביץ מתמחה הן בתחום הפלילי והתעבורה, והן בתחום האזרחי והמנהלי. לצד אלו במשרד תחומי התמחות נוספים: מקרקעין שכולל ייצוג בקניה ומכירה של בתי מגורים, עתירות מינהליות, נזיקין ועריכת צוואות.
קהל היעד הראשוני שלהם מתקשר מטבע הדברים לממשקי עבודה של משטרה – פלילי, אזרחי בתחום המשטרתי, החלטות מנהליות של המשטרה, סיוע לשוטרים וקצינים בתחומים אלה ועוד. "כתובעים במשטרה לשעבר וככאלה שהיו אמונים על ביצוע שורה של תפקידים נוספים בתחומי הפיקוד והייעוץ המשפטי אנו מרחיבים את יריעת העיסוק שלנו לתחומים שצוינו", אומרים השניים.

מהן נקודות החוזק שלכם, מה מבדל אתכם ממשרדים אחרים?
"בעיקר המון ניסיון והיכרות עם המערכת המשטרתית גם בתחום הפלילי וגם בתחום האזרחי והמנהלי. טיפלנו בתחומים אלה במשך שנים רבות ואנו מכירים את הארגון היטב ואת המערכות השלטונית והמוניציפליות על בוריין".
כמי שמכירים היטב את מערכות האכיפה והשפיטה – מהם הערכים המוספים שאתם מביאים למשרד שלכם?
"יש לנו הכרות מעמיקה עם ניהול ההליך הפלילי החל מראשיתו ועד לסיומו. במסגרת העבודה שלנו במשטרה ניהלנו לאורך השנים מגוון של תיקים ועתירות החל מהתהוותן בתחום החקירתי, מינהלי, החלטות מעצר, הגשת בקשות למעצר עד תום ההליכים והופעה בבקשות אלה. זה כולל הגשת כתבי אישום (חתמנו על אלפים כאלה) ניהול פרשיות וניהול תיקים בבתי משפט עד תום".

• "קביעת מוביל בתיק מתבצעת על פי היתרון היחסי של כל אחד מאיתנו"

החיבור בין עורכי הדין ברקוביץ ואביטן נרקם ממקום של כימיה בין שתי קולגות, והפך ברבות השנים לחברות ארוכת שנים – עם מודעות להישגים המשפטיים שאליהם הם יכולים לכוון, בעזרת היכולות, הכישורים, הניסיון וההתמקדות שלהם בתיק. אז איך חלוקת העבודה בינהם מתבצעת בפועל? האם הם עובדים על כל סוגיה משפטית בנפרד או יחד? האם הם משלבים כוחות בחלק כזה או אחר של התיק וההליכים המשפטיים? ובכן, נראה שלשניים משנה סדורה בכל הנוגע לעבודה על התיקים עם לקוחות המשרד: "כל תיק שמתקבל אצלנו נפתח בפגישה ראשונה עם הלקוח במשותף", הם מסבירים, "בתום ההכרות ראשונית, אנו בוחנים את סיבת הפנייה אלינו, מקיימים דיאלוג והבנת האירוע. לאחר מכן סיעור מוחות, גיבוש דרכי פעולה, וקביעת מוביל בתיק על פי היתרון היחסי של כל אחד מאיתנו. בהמשך אנו עורכים פגישה נוספת עם הלקוח, מקבלים את ברכתו ויוצאים לדרך ממוקדי מטרה".

• "תמיד אהבתי את המקצוע"

למרות שמאחוריהם שנים ארוכות בהם ניהלו לוחות זמנים תובעניים במשטרה, עם אינטנסיביות, לחץ וקצב גבוה, עורכי הדין אביטן וברקוביץ נחושים ומלאי מוטיבציה להמשיך לעבוד קשה ולעמוד במשימת העל שהציבו לעצמם, להצליח בצורה המקסימאלית בכל תיק שנכנס בשערי המשרד, ולסייע לכל אחד מלקוחות המשרד. לדבריהם, התפיסה הזו מגיעה כפועל יוצא מהחיבור שלהם לעולם המשפט – למרות שכל אחד מהם הגיע ממקום שונה למקצוע.
עו"ד ברקוביץ: "תמיד אהבתי את המקצוע וחשבתי אולי לעסוק בו. במקרה שלי לאחר מספר שנים בהם עבדתי כשוטר, סייר, כשוטר יס"מ וקצין התאהבתי יותר בתחום המקצועי הזה ורציתי להתמחות בו. לכן החלטתי לפנות וללמוד תחום זה באותה התקופה".
עו"ד אביטן: "מיד עם שחרורי מצה"ל החלה ההתלבטות במה לעסוק. ידעתי שאני רוצה לעבוד עם אנשים ולעזור להם והתלבטתי בין רפואה לעריכת דין. העבודה במוסד לביטוח לאומי והחשיפה למצוקות של אנשים הובילה אותי להחלטה ללמוד עריכת דין. התמחיתי בתחום האזרחי, נזיקין וביטוח ולמשטרה הגעתי לגמרי במקרה. התאהבתי בארגון אך זה נושא לכתבה אחרת", הוא אומר בחיוך.

• "אנשים שנקלעים לעולם המשפטי אינם מדברים את השפה ולא מבינים אותה"

מעבר למקצועיות, הידע, החשיבה מחוץ לקופסא והיכולת לחשוב יחד, נראה שהשניים מוצאים מקום מרכזי גם לקשר האישי עם הלקוחות והרצון לסייע להם. אלו גם החלקים שהכי מעניינים את השניים בעבודה ומניעים אותם, מעבר למקור ההכנסה הראוי: "הרצון הבסיסי הוא לעזור לאנשים", הם אומרים, "אנחנו רוצים לעזור לאנשים שנקלעים לעולם משפטי – פלילי, אזרחי או מנהלי ואינם יודעים כיצד הוא מתנהל וככזה אינם מדברים את השפה ולא מבינים אותה. החלק המעניין בעבודה שלנו הוא לסייע להם, להסביר להם ולהוביל אותם בתוך העולם המורכב הזה. במקומות הללו אנחנו פוגשים גם את החלקים המאתגרים בעבודה המשפטית. זה בא לידי ביטוי ברצון העז לדאוג לזכויותיהם של לקוחותינו ולקיים הליך משפטי הוגן בכל תחומי העיסוק שלנו. אנחנו יכולים להוסיף שהשנים בעבודה המשפטית לימדו אותנו שלכל מטבע יש שני צדדים ולכל אחד יש זכות לייצוג משפטי ולהגנה משפטית".
מהם ההבדלים בעבודה במסגרת המשטרה לעומת כעורכי דין עצמאיים? האם יש כאלה? איפה הם באים לידי ביטוי?
"אנחנו מגיעים ממערכת מאוד מסודרת שדאגה לכל אספקט בעבודה -החל בהכשרות הנדרשות, במשימות שאתה צריך לקבל על עצמך, לאמצעים שאתה מקבל לצורך העבודה וכדומה. בסטטוס הנוכחי אנו צריכים לדאוג ולהחליט על כל אספקט בעבודה – החל מתחומי העיסוק, תיקים שאנחנו לוקחים, אמצעים, מיקוד, הכשרות ועוד. יחד עם המורכבות הגדולה יותר יש סיפוק גדול בהרבה ואנחנו יכולים להיכנס לתחומים חדשים ומרתקים. כחלק מהשינוי אנו מבקשים ללמוד ולהתמקצע בתחומים נוספים שפחות הכרנו במסגרת השירות במשטרה".

איך העידן הטכנולוגי והדיגיטלי המואץ משפיע על מקצוע ועבודת עורך הדין?
"זה בא לידי ביטוי בסוגיות חדשות ומורכבות של צנעת הפרט, של חדירה לסלולאר ולמידע של אחרים, ומהירות העברת המידע. מנקודת ראותנו, מהירותה של כניסת הטכנולוגיה אל מול האיטיות היחסית בחקירה בנהלים בנושא יכולה להביא לפגיעה בצנעת הפרט".

לסיום, מה הלקוחות מרוויחים בזכות הניסיון המקצועי שלכם?
"אנו מביאים עשרות שנים של ניסיון – בשלל תחומים. עברנו לא מעט ארגונים ותפקידים, יש לנו ניסיון וארגז כלים מלא ובפרט היכרות מעמיקה של המשטרה היבטים של פלילי, אזרחי, מנהלי ועוד".

אם לא הייתם עורכי דין במה היית עוסקים?
"העבודה במשטרה לאורך השנים הייתה מתגמלת מאוד ואנו רואים בה שליחות וחלק מהותי ממה שאנו. עזבנו לאחר עשרות שנות שירות מתוך תחושת גאווה והשלמה כך שעבודת המשטרה היוותה חלק מאוד משמעותי ממה שהיינו לאורך השנים. אנו מתחילים בפרק החדש תוך הערכה רבה לארגון בו עבדנו ואותו ייצגנו לאורך השנים".

העצה הכי טובה שקיבלתם בחיים?
"לעשות מה שאוהבים ומה שנהנים. לעזוב תחום עיסוק מרתק בזמן שמגיעים למיצוי ממנו ולא למשוך מעבר לכך".

עו"ד שלום אביטן
עו"ד שלום אביטן

• עו"ד שלום אביטן

עו"ד שלום אביטן, נולד בשיכון ד' בטבריה למשפחה ברוכת ילדים. אביו ז"ל היה עצמאי, בעלים של חנות הלבשה בשכונה ורב שכונתי ואמו עקרת בית. "שניהם גידלו, חינכו ודאגו להשכלתנו ולכל צרכינו", מדגיש עו"ד אביטן, "אחים שלי מוכרים מאוד בעיר טבריה. אחי הקטן היה מהראשונים בשכונה שסיים בהצלחה קורס טייס במגמת קרב f-16 היוקרתית וכיום הוא משמש כטייס באל על".
עו"ד אביטן נשוי לשרון, ד"ר לחינוך מתמטי ואב לשלושה ילדים: לירון קצינה בקבע בתחום הסייבר, תומר שמשרת כקצין בצה"ל בתפקיד סמ"פ בעורב צנחנים ונועם שמתגייסת לתפקיד מדריכה בהנדסה קרבית. את שירותו הצבאי עשה כמפקד פלוגת טנקים בדרגת רס"ן (בפלוגה מבצעית ברמת הגולן).
לאחר שחרורו משורות צה"ל עבד כשנה במוסד לביטוח לאומי בתפקיד חוקר. לפני 33 שנים הוא התגייס לשירות הביטחון הכללי ועבר קורס מאבטחי מטוסים. "עבדתי באבטחה בשב"כ כשמונה שנים ובמהלך תקופה זו למדתי משפטים וסיימתי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב", אומר עו"ד אביטן, "במסגרת הלימודים המשכתי ולמדתי עוד שני תארים שניים. תואר שני LL.M במשפטים באוניברסיטת חיפה ותואר שני M.A. בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה".
לפני קצת פחות משלושה עשורים הוא החל בהתמחות במשרד עו"ד 'קליר לויתן ושות' שמתמחה בתחום הנזיקין והביטוח ובשנת 1995, לאחר שעבר את מבחני לשכת עוה"ד – הוא הוסמך כעו"ד מן המניין.
בשנת 1997 התגייס עו"ד אביטן למשטרת ישראל לתפקיד של תובע במרחב עמקים (במשך כשש שנים) ומאז ביצע שורה של תפקידים בתחום החקירות, מודיעין ותפקידי פיקוד בכירים. תחילה כקצין נפגעי עבירה בדרגת רפ"ק, ראש משרד חקירות ומודיעין תחנת עפולה, ראש לשכת תביעות מרחב גליל, ראש שלוחת תביעות נצרת, וסגן ראש יחידת תביעות מחוז צפון. שרשרת תפקידי הפיקוד במשטרת ישראל הובילה אותו להתקדם גם בסולם הדרגות. התחנה הבאה בקריירה שלו הייתה מפקד תחנת המשטרה באום אל פאחם, בדרגת סגן ניצב. בהמשך פיקד בהצלחה גם על תחנת נוף הגליל – ותחנת נצרת – כשעל כתפיו בתפקיד זה כבר דרגת נצ"מ.
לאחר הפיקוד על התחנות המשטרתיות שימש עו"ד אביטן כקצין אג"מ מחוזי, מפקד מרחב כנרת (תחנות טבריה, ירדן, צפת, גולן, קרית שמונה ומעלות), ומפקד מרחב עמקים (תחנות נצרת, נוף הגליל, כפר כנא, מגדל העמק, עפולה ובית שאן).
לפי כשנה פרש עו"ד אביטן, בתום קריירה ארוכה ומרשימה ממשטרת ישראל, בדרגת תת ניצב.

עו"ד משה ברקוביץ
עו"ד משה ברקוביץ

• עו"ד משה ברקוביץ

עו"ד משה ברקוביץ נולד במושב אמירים שבגליל העליון, מושב ייחודי שבו התגוררו זה לצד זה צמחונים וטבעונים. משפחתו מוכרת על ידי משרד הבטחון לאחר שאביו נפטר בעקבות שירותו את המדינה עוד כשהוא היה בן שלוש. עו"ד ברקוביץ נשוי לנעמי, מנהלת כספים בחברה פרטית ולהם שלושה ילדים: עידן, עובד במשרד הביטחון, אלמוג, סטודנט בחוג למדעי החי בתל חי ויובל – חייל בסדיר ומפקד קורס בתחום המחשבים. את שירותו הצבאי הוא עשה בבסיס חיל השריון ברמת הגולן. לאחר שחרורו מצה"ל התגייס למשטרה.
ברזומה המרשים שלו תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת חיפה (LL.B), תואר ראשון מאוניברסיטת חיפה בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני אף הוא מאוניברסיטת חיפה, בגיאוגרפיה.
הקריירה המשטרתית הענפה שלו במשטרה החלה לפני כ-34 שנים, תחילה כסייר בתחנת נצרת. מאז הוא שירת בשורה של תפקידים בתחום הסיור, חקירות, דוברות ופיקוד. בין תפקידיו המרכזיים: שוטר וקצין ביס"מ ומשל"ט עמקים, חקירות עירון, דוברות, ראש לשכת מפקד מחוז, תובע פלילי ויועץ משפטי. כל התפקידים האחרונים שצוינו כשהוא בדרגת רפ"ק. עם קידומו לדרגת סנ"צ הוא שימש כיועץ משפטי וקצין תלונות ציבור וביקורת.
בשנת 2002 החל עו"ד ברקוביץ התמחות במשרד ייעוץ משפטי במשטרת ישראל בתחומי המנהלי, אזרחי ובשנת 2003 עבר את מבחני לשכת עוה"ד – והוסמך כעו"ד מן המניין.
עו"ד ברקוביץ פרש ממשטרת ישראל בשנה שעברה כשהוא בדרגת סנ"צ.

עו"ד שלום אביטן: 050-627-5347
עו"ד משה ברקוביץ: 050-627-2575

.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|