"יש לאן"

אבנר פניני ממגדל העמק, סיים לפני עשור שירות בצה"ל כלוחם ביחידת מגלן וכבר בחופשת השחרור שלו החל לפתח את המיזם התיירותי-טכנולוגי "יש לאן"- משחק משימות וניווט המשלב פעילויות ברחבי הארץ. הרעיון מאחורי המיזם הוא לתת לאנשים יכולת לצאת למרחב ולטבע, ללמוד וליהנות וכך גם ליצור חוויה לילדים, למבוגרים ולכל המשפחה. בראיון ל"עמקניוז" הוא מסביר איך נגרום לילדנו להתחבר יותר לטבע, כיצד נעשה שימוש מושכל בטכנולוגיה במסלול בו בחרנו ונהפוך אותה לכלי עזר וגם: איך נארגן את הטיול האולטימטיבי. צילום: אלבום פרטי

אבנר פניני, תושב מגדל העמק ויזם טכנולוגיה ותיירות, ייסד את מיזם ״יש לאן״ (www.nivut.co.il) כבר בחופשת השחרור שלו לפני כעשר שנים לאחר שירות צבאי מרתק ומאתגר כלוחם ביחידת מגלן.
מיזם ״יש לאן״ הוא למעשה משחק משימות וניווט המשלב פעילויות ברחבי הארץ. במהלך המשחק, המטיילים מקבלים משימות ושאלות לנייד שמובילות אותם במהלך טיול מאתגר המשלב בו גיבוש משפחתי, חיבור לטבע, ערכים וידיעת הארץ.
אבנר החליט לקחת את אהבתו לארץ ולשטח גם לחייו האזרחיים ולרתום משפחות לחיים מחוץ למסכים ולמסלולים נפלאים – יחד עם משחקי ניווט מהנים ומפתחים לילדים.


״אנחנו לוקחים את הטכנולוגיה שמונעת מאתנו את ההתמצאות במרחב והופכים אותה לכלי עזר״


אהבתו של פניני לטבע ותחילתו כיזם צעיר נבטה כאמור כבר בשירותו הצבאי. פניני היה לוחם ביחידת מגלן והתמחה בהתמצאות בניווט בשטח, תחום אשר היווה נקודת חוזק עבורו במשך כל המסלול הקשה. במהלך תקופה ההכשרה, גילה את אהבתו לכל הקשור בהתמצאות במרחב ובעקבות כך, חלק גדול מהשירות שלו שימש כנווט הצוות בו היה ביחידה. בהמשך השירות, התקדם ביחידה והחזיק בתואר קצין הניווט של היחידה, תפקיד אשר שימש עבור פניני נקודת הפתיחה לעתיד המתעסק בתיירות ישראלית והנגשת אהבת הארץ. כחלק מתפקיד זה בנה אירועים ופעילויות ליחידה שעירבו ניווט בשטח אך חשוב היה גם לשים דגש על הנאה ויצירתיות. לקראת סוף שירותו הצבאי, בעודו בונה פעילויות רבות ליחידה החל להתגבש אצלו הרעיון להמשיך עם התחום לחייו האזרחיים.

"המשפחה המטיילת", משפחת פניני בטבע. צילום: אלבום פרטי
"המשפחה המטיילת", משפחת פניני בטבע.

פניני סיים את שירותו הצבאי כבר נשוי עם שני ילדים ולכן במקום חופשת השחרור המסורתית – ״הטיול הגדול״, הוא כבר הקים עסק שמטרתו היא להנגיש את החיבור לטבע, את הערכים ולימוד הדור הצעיר על הסביבה וההתמצאות בה בין אם הם נמצאים במקום כל חייהם או בפעם הראשונה. הוא מספר כי לשמחתו העסק תפס תאוצה במהירות וכאשר נכנסה הטכנולוגיה לתמונה לאחר שפיתח את הפלטפורמה הטכנולוגית העסק קפץ קדימה אפילו יותר. הרעיון מאחורי המיזם היה לתת לאנשים יכולת לצאת למרחב ולטבע, ללמוד וליהנות וכך גם ליצור חוויה לילדים ולמבוגרים.

• טבע, נוף ומורשת רחבה

אבנר, 34, כיום אב לחמישה ילדים, לא נולד בעמק יזרעאל, אך הוא חי באזור מזה 8 שנים יחד עם משפחתו. ״חיבורי לטבע ולשטח הגיע מהמושב בו גדלתי ומשם גם הגיעה הבחירה לגור בעמק כאזור מלא במרחבים, בטבע, בנוף ובמורשת רחבה״, אומר פניני ומוסיף כי הוא מרגיש חיבור רב לאזור ורואה בבחירתו לגדל כאן את ילדיו כבחירה מוצלחת כמי שחשוב לו החיבור לטבע, לערכים ולידיעת הארץ.
על אף אהבתו הרבה לטבע, פניני מבין כי הדור הנוכחי נמצא בבעיה – יש לו פיתויים מעניינים ומפתים והם, איך לא, המסכים מולם מבלים זמן נרחב מיומם. פניני שם דגש על שילוב הטכנולוגיה במיזם. הוא מספר כי ״אנחנו לוקחים את הטכנולוגיה שמונעת מאתנו את ההתמצאות במרחב והופכים אותה לכלי עזר״.
בעיניו כל המיזם נועד כדי לקחת את הטבע ולתת אותו לקהל בעזרת הכלי המוכר והאהוב, הטלפון החכם. המטרה היא לגרום לאנשים לצאת למרחב ולטבע, ללמוד עליו בדרך מהנה ולפתח כישורים חדשים.

אבנר ממליץ: כך תטיילו בהנאה עם הילדים

  • להחליט. היציאה לטבע לא חייבת להיות מסובכת, יש פינות יפות בכל מקום ולא כל טיול חייב להיות רחוק וכלול בארגונים ארוכים. חשוב להחליט לא ליפול לאזור הנוחות, להחליט שכרגע חשוב לנו יותר לצאת וליהנות ממזג האוויר מאשר לשבת מול הטלוויזיה או משחקי המחשב.
  • לא לברוח מהטכנולוגיה אלא להשתמש בה למטרה הנכונה. אין צורך לראות בטכנולוגיה כאויב של הטבע וההנאה ממנו, כדאי להשתמש בטכנולוגיה כדי ליהנות מהטבע, לחקור על תופעות מעניינות, מקומות ובניית מסלולים מהנים.
  • חלוקת אחריות. כשלוקחים ילדים לטיול חשוב שהם ירגישו חשובים בטיול ולא רק מובלים. חשוב לתת לכל ילד אחריות המתאימה כמובן לגילו – ילד אחד יכול לוודא שכולם שותים מים, אחד אחראי על המוסיקה שנשמע בדרך לטיול וכל ילד מנווט מנקודה אחת לאחרת בתורו.
  • ארגון. את הארגון לטיול כדאי כבר לעשות יום קודם ולא לשמור את הכול לבוקר אשר מלחיץ גם בלי הארגונים הגדולים. כדאי להכין כבר ערב לפני כן סנדוויצ׳ים, תיקים בגדים למחר, בקבוקי מים קרים, פירות וכיבוד לדרך.

• שתי המלצות של אבנר למסלולים בעמק

  1. סובב הר תבור – מסלול המקיף את פסגת ההר באורך של 2-3 ק״מ. מדובר במסלול עם נוף נפלא, גבוה וביום עם ראות טובה ניתן לראות את החרמון. המסלול מתאים למשפחות ומהנה עבור ילדים.
  2. תחנות הנזירים בנחל ציפורי – מסלול גם כן מותאם לילדים ומהנה עקב הנחל הזורם הנמצא בו המשרה אוירה נעימה ומביא חוויה אחרת לטיול

 

 

אושר קסרי: ״הקב״ה אוהב אותי״

|

תלמידי ויצו ניר העמק בביקור מרתק בספרייה הלאומית

|