זיכרון ותקומה

מיזם "פרח לניצול" שהפך למסורת התקיים גם השנה במהלכו פקדו את בתי ניצולי שואה להם העניקו פרח ותעודת הוקרה יחד עם מיזם נוסף "שם ונר" שנערך במקביל. אלי ברדה: "יש להעניק כבוד רב לשורדי השואה. זכינו שיש לנו את הכבוד והזכות להיות איתם, לטפל בהם, לבקר אותם ולעזור להם כדי שיחיו את שארית חייהם בכבוד המגיע להם"

עיריית מגדל העמק באמצעות האגף לפיתוח ההון האנושי – צעירים, אגף הרווחה – המדור לאזרחים ותיקים והגרעין התורני יזמו השנה שני מיזמים ערכים ומרגשים היוצרים חיבור בין דורי בפרויקט "פרח לניצול" ובפרויקט "שם ונר".
המיזמים שהפכו למסורת התקיימו גם השנה במהלכו פקדו את בתי ניצולי שואה ללא עורף משפחתי להם העניקו פרח ותעודת הוקרה וכן הדלקת נר זיכרון הנושא את שם נספי השואה על ידי תושבים רבים מהעיר שבמהלך ההדלקה על ידי סריקת ברקוד למדו את סיפור חייהם של הנספים.
מיזם "פרח לניצול" כבר הפך למסורת במגדל העמק. המיזם מבטא את ההערכה והוקרה לניצולי השואה ויוצר חיבורים בין הצעירים לבין וותיקי העיר, על ידי הענקת תעודת הוקרה ופרח. המיזם הינו מקומית וגדל מדי שנה והשנה השתתפו בו סטודנטים וסטודנטיות בני העיר, משפחות מכל גווני הקשת הקהילתית, בנות השרות הלאומי ובני נוער.
מיזם "שם ונר" הינו פרויקט זכרון לנספים המאפשר לכל אדם להתחבר וללמוד את סיפור חייהם ומותם של הנספים בשואה ובעצם הדלקת הנר הוא נושא את לפיד הזכרון ואת חובת ה"לזכור ולא לשכוח".
למעלה מ-160 מתנדבים מכל הגילאים והאוכלוסייה נרשמו לשני הפרויקטים. המיזמים והתגייסות תושבי העיר משקפים את הרצון להביע הערכה והוקרה אמיתית, ליצור את החיבור ולשמוע את סיפורי החיים של הנספים ושל השורדים. ביקור מרגש במיוחד נערך יחד עם ראש העיר אלי ברדה שפגש ארבעה שורדי שואה להם העניק פרח ותעודת הוקרה.
מומי בן סימון מנהל האגף לשירותים חברתיים וברכה בן סדון מנהלת המדור לאזרחים ותיקים אמרו: "המיזם הינו מיזם אנושי ומרגש במיוחד והפך למסורת בעיר. זהו מפגש עצום של עבר, הווה ועתיד. היום שורדי השואה יותר מוכנים לדבר מפעם וחשוב שתהיה להם אוזן קשבת. בעבור שורדי השואה זוועות העבר אינם דורשים זיכרון כלל וכלל, הם חקוקים על לוח לבם בכל שעה מימות השנה. חובתנו כעם, כקהילה – לזכור ולא לשכוח, נעמוד לצדם של אלה ששרדו את הגרוע מכל ושניצלו מזוועות הנאצים. כרשות אנו פועלים מתוך תחושת שליחות למיצוי זכויותיהם וקידום רווחת חייהם של שורדי השואה במגדל העמק והנחלת הזיכרונות שלהם לדורות הבאים".
ליאורה אדרי מנהלת האגף לפיתוח ההון האנושי צעירים אמרה: "אני מרגישה זכות וחובה להוביל את שני המיזמים האלו יחד עם השותפים הנפלאים בשם הרשות החיבור של צעירים ותושבים בכלל לסיפורי שורדי השואה תוך מתן רגע של הקשבה ותשומת לב. לצד הדלקת נר זיכרון לנספים בשואה מעצים ומחזק אותנו כיחידים וקהילה, בעשייתנו זו אנו מקיימים את הציווי לזכור ולא לשכוח".
מנהלת הגרעין אורות יהודה מיכל מורגנשטרן הוסיפה: "מדובר במיזם משותף של הרשות והגרעין התורני שנולד בהשראה של פרויקט צה"ל וותיק. מרגש לראות איך חלום של קבוצה של תושבים נהפכה למסורת שמעניקה חיבוק ונוגעת ללב העיר. המסורת מבטאת בעיני את מעורבות התושבים ואת הלב החם של מגדל העמק. כל ביקור בעצמו מרגש ומשאיר טעם של עוד. חובה עלינו, תושבים והורים לילדים, להמשיך את הביקורים הללו, לשמוע את הסיפור האישי של ניצולי השואה ממקור ראשון כל עוד אפשר".
אלי ברדה ראש העיר סיכם: "פקדנו את בתי ניצולי השואה והענקנו להם תעודה יחד עם פרח לניצול ולשורד וברכה מעומק הלב לבריאות טובה ואיתנה, בשורות טובות, נחת ואריכות ימים. יש להעניק להם כבוד רב לשורדי השואה. יש לנו את הכבוד והזכות להכיר אותם, לטפל בהם כדי שיחיו את שארית חייהם בכבוד המגיע להם".