"הפכנו את פירמידת הצרכים"

בשחקים עפולה מסיימים שנה מרשימה עם הצלחות ותוכניות פורצות דרך, כאלה שמועתקות כמודל בערים מובילות במרכז הארץ. מנכ"ל הרשת, דניאל בן, מספר איך הפכה בירת העמק למעצמה תרבותיות, מציג נתוני השתתפות יוצאי דופן בחוגים, מסביר על שיתוף הפעולה ההדוק עם העירייה ומסמן מטרות ויעדים עתידיים: ("אנחנו מתכננים להמריא להישגים חדשים")

היניקורן נועה קירל, במופע שמשך ככל הנראה הכי הרבה צופים אי פעם בעפולה

הפגישה שלנו השבוע במשרד המרכזי של רשת שחקים בעפולה, הובילה אותנו להתרשם מביקור חיצוני של אנשי חינוך בלתי פורמלי מיישוב מבוסס במרכז הארץ. המטרה המרכזית שהובילה אותם לבירת העמק הייתה לבחון את מודל הפעילות של שחקים מתוך כוונה ורצון להפעיל בשנה הקרובה רשת מרכזים קהילתיים דומה במתכונתה לשחקים עפולה. הנציגות באה ללמוד כיצד להוציא זאת לפועל. ככה זה שהרשת העפולאית הפכה לסיפור הצלחה ארצי.

עדן חסון סוגר את הקיץ בעפולה
עדן חסון סוגר את הקיץ בעפולה

• "שינינו את ההבנה לגבי התרבות והפנאי בעיר"

בשחקים אגב, לא מבינים מדוע אנחנו מתרגשים ומתפעלים מהסיור של החברים מהעיר הגדולה. מבחינתם לא מדובר באירוע יוצא דופן אלא כזה המתקיים על בסיס כמעט קבוע. "שחקים עפולה הפכה למודל בכל הארץ", אומר עם גאווה יחידה מנכ"ל הרשת דניאל בן, "כמעט ואין שבוע שאין כאן ביקור של אורחים מבחוץ או כאלה שמתקשרים ללמוד כיצד הרמנו את אחד מהמרכזים הקהילתיים הכי מצליחים בישראל.


"ממתנ"ס מנומנם שמעסיק מספר ילדים מצומצם בשכונות בשעות אחר הצהריים, שחקים הפכה לרשת הפרוסה ברחבי העיר ומקנה אינספור פעילויות לכלל התושבים..המרקם העפולאי מהווה פסיפס מושלם לחברה הישראלית ואנחנו מתאימים את עצמם לכל סוגי האוכלוסייה ומעניקים לה את המענה המתאים"


בעפולה אין אדם שלא מכיר או לא נוגע בצורה כזאת או אחרת ברשת שלנו. בשנים האחרונות הרשת הפכה למעצמה אמיתית וממתנ"ס מנומנם שמעסיק מספר ילדים מצומצם בשכונות בשעות אחר הצהריים, שחקים הפכה לרשת הפרוסה ברחבי העיר ומקנה אינספור פעילויות לכלל התושבים. בשנה האחרונה הרשת אף קיבלה תחת אחריותה את כל תחום התרבות בעיר והפכה את עפולה למעצמה תרבותית צפונית.
הפכנו את פירמידת הצרכים", מסביר בן, "שינינו את ההבנה לגבי התרבות והפנאי בעיר כמובן ביחד עם עיריית עפולה ותוך הנחייה וגיבוי מוחלט של ראש העיר אבי אלקבץ והפכנו את התרבות לצורך בסיסי וחשוב בקרב כל הגילאים".

נבחרת ההתעמלות האומנותית של עפולה. צילום: ליאוניד גרברני'
נבחרת ההתעמלות האומנותית של עפולה. צילום: ליאוניד גרברניק
קבלת שבת בקהילת עפולה
קבלת שבת בקהילת עפולה

• לא רק חוגי כדורגל וכדורסל

המספרים מדברים בעד עצמם: בשנה החולפת הפיקה הרשת קרוב למאה אירועי תרבות שונים, לקהילות שונות ולגילאים שונים החל ממופעי מוסיקה ענקים בפארק ועד לקבלות שבת אינטימיות בימי שישי, המשך בפעילות בשכונות וכלה באירועים לחרדים או למגזר הרוסי. ידם בכל ויד כל בם.
ועדיין, בשחקים מקפידים קודם כל להיות המובילים בתחומם בנושא החינוך הבלתי פורמלי. בשנה החולפת נרשם שיא של נרשמים לחוגים עם מעל 15 אלף נרשמים לפעילויות השונות והשנה צפוי זינוק נוסף במספרים. "פעם החוגים היו רק כדורגל, סל, בלט וזהו", אומר בן, "שינינו את התפיסה הזאת בעפולה. החוגים הבסיסים התעצמו אבל אליהם נוספו עוד ועוד חוגים חינוכיים וספורטיביים כמו תכנית השחייה העירונית במסגרתה למדו בשנה החולפת מאות תלמידים, קורסים יוקרתיים למבוגרים בשעות אחה"צ בתחומים שמעולם לא נגעו בהם בעפולה ועוד. יש חוגי חלל ומדע, חוגי אנגלית וחשבון לקטנטנים, חוגים יצירתיים כמו "מגלים עולמות ושף צעיר" וכמובן  חוגי הספורט וההתעמלות המסורתיים כמו: כדורגל, כדורסל, שחיה, התעמלות אמנותית, קפוארה, מחול, התעמלות קרקע, גודו, קראטה ועוד".

• "אנחנו מתאימים את עצמם לכל סוגי האוכלוסייה"

לצד כל אלה מקפידים בשחקים להעניק את תשומת הלב לקהילות ייחודיות, תוך מתן מענה מקיף גם לאתגרים הטכנולוגיים, האישיים והייחודים לכל סוג אוכלוסייה. התוכניות מגוונות: לצד תכניות ומפגשים לאימהות לאחר לידה ומפגשים משפחתיים, ישנם מבוגרים המשתתפים בתוכניות ללימוד דיגיטל המותאמות לגילם על מנת לצמצם את הפערים הטכנולוגיים בינם לבין הדור הצעיר, מפגשים לקהילת הלהט"ב, מרכז גישור קהילתי ועוד.
"המרקם העפולאי מהווה פסיפס מושלם לחברה הישראלית ואנחנו מתאימים את עצמם לכל סוגי האוכלוסייה ומעניקים לה את המענה המתאים- החל מקהילת הלהט"ב ועד קהילת החרדים", מסכם בן.
לפי כשבועיים החלה ההרשמה לחוגים השונים, שיחלו כבר בחודש ספטמבר והשנה יינתן דגש מיוחד בשחקים לחוגים ושירותים שונים לילדים עם צרכים מיוחדים. גם היצע החוגים הורחב משמעותית. בן: "לאחר שעמדנו ביעדים שלנו ליציאה בריאה מהקורונה השנה אנחנו מתכננים להמריא להישגים חדשים בכל התחומים: חינוך, קהילה, ספורט, תרבות ופנאי. אנחנו עם הפנים קדימה ומוכנים לכל משימה שתוטל עלינו על ידי ראש העיר אבי אלקבץ והנהלת העירייה".

• פסטיבל האוכל 2.0

במהלך הסיור שלנו אנו נתקלים באמילי זיידל, מנהלת מרכז ויצ"ו והאחראית על אירועי התרבות העירוניים. זיידל הפיקה לאחרונה בהצלחה מרשימה את מופעי הענק באמפי של נעה קירל ועדן חסון, את העדלאידע ועוד אינספור אירועים. שאלנו מה בקנה והיא חייכה במסתוריות: 'חכו לסוכות, יש הפתעה'. ניסינו קצת לרחרח והתוצאות טעימות ומסקרנות: זיידל, בת אל אשכנזי והצוות שוקדים בימים אלה יחד עם בת אל אשכנזי על הפקת פסטיבל האוכל השני של עפולה שבשנה שעברה היה הצלחה מסחרחרת ומשך אליו עשרות אלפי מבקרים. השנה, ממה שהפסקנו לשמוע, הפסטיבל אמור להתפרס על שטח רחב יותר וישתתפו בו אמנים מובילים ומוכרים ושפים מפורסמים. "המלצה שלי: אל תאכלו הרבה בראש השנה ותשאירו מקום לפסטיבל", סיכם בן בקריצה.

 

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

"ברזל, הזהב הטבעי": על אנמיה בתינוקות

|