"הנאמנות ללקוח היא ערך עליון מבחינתי"

החיבור למקצוע מגיל ילדות, הנחישות הבלתי מתפשרת, הסקרנות והאתגרים המחשבתיים בפתרון בעיה או משבר של לקוח. עורכת הדין ז'קלין דייני מעפולה, פותחת בראיון אינטימי צוהר מרתק לעולם המשפט, משתפת על הדילמות שמגיעות לפתחה, העבודה מול קולגות ("היריבות היא אינהרנטית לעיסוק") והקורונה ("נאלצנו לשנות הרגלים בסיסיים בחיינו, ולהתרגל למציאות חדשה)

הסיפור האישי של עורכת הדין ז'קלין דייני מעפולה יכול להוות מקור השראה מציאותי ואמיתי לכל אדם שחולם בילדותו על קריירה כזו או אחרת, ומממש אותה- הלכה למעשה. במקרה שלה, כמו שהיא מעידה, החלומות התגשמו- ובגדול.
היא בת 58, נשואה, אימא ל -3, סבתא ל- 3 נכדים. עו"ד דייני בוגרת תואר ראשון במדעי המדינה ולימודים רב תחומיים במדעי החברה. בקורות החיים שלה תמצאו גם תואר ראשון ושני במשפטים. מעבר לכך היא גם מגשרת מוסמכת בתחום משפחה ומוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך.
תחומי ההתמחות שלה נרחבים: משפט אזרחי לסוגיו, ביטוח לאומי, ביטוח לרבות אובדן כושר עבודה, נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך, עריכת צוואות, הסכמי ממון למיניהם, גישור במשפחה ובכלל, ועסקאות מכר דירות.

"לקוחות באים כדי לקבל סעד משפטי, אבל אני מרגישה חובה לתרגם להם את המשמעות של הדברים"


"עוד בילדותי הבנתי שניחנתי בתכונות הנדרשות מעו"ד, הרצון והשאיפה לצדק, כושר השכנוע, הלוחמנות והיכולת להסתכל על סיטואציות משני הצדדים, היה מי שאמר עלי שאני רואה מה כתוב מאחורי הדף", היא אומרת, "הייתה לי ילדות רגילה, בבית ממוצע בעפולה עלית ללא מותרות, בת בכורה מבין 5 אחים ולימודים אקדמאים בשעתו נראו כחלום רחוק. אלא שלפעמים חלומות מתגשמים".
את עבודתה כעורכת דין התחילה לאחר 20 שנות עבודה במוסד לביטוח הלאומי. היא מספרת כי ההכרות המקיפה של המערכת הלא פשוטה, הקנתה לה יתרון בניהול תיקים מול המוסד האחראי על מימוש רוב הזכויות החברתיות במדינת ישראל. "משם אני גוררת איתי את התפיסה הסוציאלית והצורך העז לעזור ולסייע עד כמה שניתן", אומרת עו"ד דייני, "אני לעולם לא גובה תשלום עבור ייעוץ ופעמים רבות אני פותרת בעיות באמצעות שיחת טלפון או הכוונה ובכך חוסכת ללקוחות צורך בייצוג והוצאה כספית. היושרה שלי היא מעל לכל וזה גם מתבטא בעבודה בגובה העיניים מול הלקוחות. זה חשוב לעתים יותר מהמטרה המשפטית עצמה. לקוחות באים כדי לקבל סעד משפטי, אבל אני מרגישה חובה לתרגם להם את המשמעות של הדברים, אני מקפידה על יחס אישי והבנת צרכי הלקוח, טיפול מקצועי, מהיר ומהימן, מעדכנת באופן שוטף את הלקוחות במצב התקדמות התיק בשקיפות ובמסירות. חשובה לי מאוד התחושה איתה הולך הלקוח מהמשרד עם סיום התיק, ההבנה שהכל טופל, שזו התוצאה המקסימלית האפשרית בנסיבות. והעובדה שהמשרד שלי תמיד מלא פרחים מדברת בעד עצמה. אני יכולה להוסיף שבמהלך שנות עבודתי במוסד לביטוח הלאומי נחשפתי לא אחת לאטימות מערכתית, לעוולות ולאוכלוסייה חלשה אשר מתקשה לייצג את עצמה בפני המערכת המורכבת. ידעתי שניתן לעשות דברים אחרת אולם ידיי היו כבולות והחלה להירקם אצלי המחשבה שיש לי את הידע והיכולת לסייע יותר כעורכת דין המייצגת מול הביטוח הלאומי וכל השאר היסטוריה".


"קשה לתאר את תחושת הסיפוק האדירה כשאתה מצליח לסייע ללקוח לפתור בעיה מורכבת, בזכות אסטרטגיה נכונה. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי כעורכת דין ואת התחומים בהם בחרתי לעסוק"


איך השתנתה הרגולציה בתחום התמחותך? איך זה בא לידי ביטוי?
"החל מדצמבר 2015 נכנס לתוקפו חוק הקובע זכויות לאזרחים המגישים תביעות לביטוח הלאומי באמצעות חברות למיצוי זכויות, עורכי דין, יועצי מס או רואי חשבון. החוק זכה לכינוי "חוק לבנת פורן" ומגביל את שכר הטרחה ש"מייצגים" רשאים לגבות עבור השירותים הניתנים בטיפול מול הביטוח הלאומי, כמו כן נקבעו הדרכים לגביית שכר הטרחה. בעקבות החוק חברות הייעוץ כמו זו של לבנת פורן, זכותי ואחרות, יוכלו לגבות שכר טרחה הנמוך בשיעור משמעותי מגובהו ערב כניסת החוק ובכך סביר מאוד להניח שהם יסרבו לייצג חלק גדול מהתובעים מול הביטוח הלאומי. החוק יצר הבחנה בין גורמים שאינם עורכי דין, חברות מסחריות הנותנות שירותים מוגבלים למילוי טפסים בלבד לציבור הנכים (תביעות במוסד לביטוח לאומי), שכן על פי פסיקת בית המשפט העליון הן רשאיות למלא טפסים בלבד להבדיל מעורכי דין אשר מטפלים בציבור הנכים במסלול מלא הכולל הופעה וייצוג בוועדות רפואיות לרבות ועדה ראשונה, ועדת ערר והגשת ערעור לבית הדין לעבודה. עם אישור החוק עלה חשש כי הוא יביא בהכרח להימנעות של עורכי דין מטיפול בתביעות מול הביטוח הלאומי, בשל חוסר כדאיות כלכלית שבין השקעה לרווח, ולפיכך יצאו דווקא השכבות החלשות אשר זקוקות לסעד מהביטוח הלאומי – נפסדות. כיום כ- 7 שנים מחקיקת החוק המציאות מראה כי הציבור נעזר הרבה פחות בשירותי החברות למיצוי זכויות ופונה יותר לייצוג של עורכי דין. אני אישית מברכת על ההסדרה ומייצגת פונים רבים מול הביטוח הלאומי בראש ובראשונה מתוך הרצון והצורך העז לעזור ולסייע עד כמה שניתן ובוחנת כל תיק בראייה של סיכויי הצלחה ללקוח ולעולם לא מתוך כדאיות כלכלית".

• "מטבעי אני אדם סקרן שלא פוחדת מעבודה קשה"

למרות שמאחוריה שנות עבודה רבות בעולם המשפט, את החיבור והתשוקה למקצוע קשה לפספס בקרבה של עו"ד דייני. היא מדגישה כי כל תיק שהיא לוקחת מעניין אותה בפני עצמו וככל שהיא מתעמקת וקוראת פסיקה רלוונטית, היא נדהמת תמיד מחדש לראות איך לאותו מקרה יכולות להיות תוצאות שונות: "הכל תלוי בפרספקטיבה של השופט, הצדדים, הזמן, המקום ויותר מכל – המקצועיות והיצירתיות של עורך הדין", היא מסבירה, "אני אוהבת את האתגר המחשבתי הכרוך בפתרון בעיה או משבר של לקוח. ככל שהנושא מורכב יותר, כך הוא מעניין ומרתק אותי יותר. קשה לתאר את תחושת הסיפוק האדירה כשאתה מצליח לסייע ללקוח לפתור בעיה מורכבת, בזכות אסטרטגיה נכונה. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי כעורכת דין ואת התחומים בהם בחרתי לעסוק, את הקשר עם הלקוחות, העשייה לטובת הלקוח ועשיית המהלכים שאמורים לייצר צדק ללקוח. מטבעי אני אדם סקרן שלא פוחדת מעבודה קשה ולכן בכל תיק אני פועלת בשיא המרץ ומשקיעה את המיטב, מקדמת מהלכים תוך התעדכנות בפסיקה השוטפת והמתחדשת מתוך מטרה להגיע לתוצאה האופטימלית וזה מה שמניע אותי בעבודתי מידי יום".

מה לימדו אותך השנים בעבודה המשפטית?
"השנים לימדו אותי כי גם כשמדובר בשרות משפטי שנראה פשוט לכאורה, תמיד להתמקד בקשיים פוטנציאליים, לעולם לא להקל ראש בצד השני".

יש תיק או לקוחות שלא תסכימי לייצג?
"לשמחתי לא נתקלתי בתיק או לקוח שעלתה בי ההתלבטות האם לייצג או לא, אני לא שופטת אף אדם, אולם אני מאמינה שתיקים שינגדו את המצפון שלי קרוב לוודאי שאסרב לקחת, אני מקווה שלא אצטרך לעמוד בדילמה הזאת ומברכת פעם נוספת שבחרתי לא לעסוק בתחום הפלילי".

"אני מאמינה גדולה בקשרים בין אישיים עם בני אדם וכמה שיותר, וגם עם לקוחות", עורכת הדין ז'קלין דייני
"אני מאמינה גדולה בקשרים בין אישיים עם בני אדם וכמה שיותר, וגם עם לקוחות", עורכת הדין ז'קלין דייני

מה את חושבת על פרשת אתי כרייף?
"יש לי דעה אולם אשמור אותה לעצמי. אני מתיימרת להיות עורכת דין של כולם ללא קשר לדעה, זהות פוליטית, השקפת עולם או אחרת. אני מקבלת כל אדם באשר הוא ולכן אני נמנעת מלהביע את דעותיי על תחומים שנויים במחלוקת".

• "הקולגות שלי? אנחנו יכולים להתכתש בבית משפט ואח"כ לשתות קפה יחד"

מרבית לקוחותיה של עו"ד דייני הם מעפולה ומרחבי העמק והצפון, בתחום שמרבית אנשי המקצוע בו מכירים אחד את השנייה, מה שמוביל לא פעם קולגות להתדיין ולהתעמת זה מול זה בבתי המשפט. לדברי עו"ד דייני לעיתים קרובות יוצא לה לעבוד מול קולגות שהם גם חברים אך היא לא רואה זאת כבעיה: "העובדה ששנינו מייצגים צדדים מנוגדים לסכסוך לא הופכת אותנו ליריבים", היא מבהירה, "היריבות היא אינהרנטית לעיסוק. מאידך החברות מעולם לא תפגע בשרות ובנאמנות ללקוח שהוא ערך עליון מבחינתי. אני בהחלט יודעת לעשות את ההפרדה בין העניין המשפטי לעניין האנושי, אישי. אנחנו יכולים להתכתש בבית משפט ואח"כ לשתות קפה יחד. ברור לכולנו שאנחנו מייצגים צדדים מנוגדים לסכסוך משפטי, והאינטרס של כל אחד הוא לנצח ולהשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח שלו . אני לעולם לא מהססת לפרגן לקולגה כאשר אני נתקלת בהישג משפטי מרשים ובכל פעם שפונה אלי לקוח שזקוק לעורך דין בתחום שאני לא עוסקת בו תמיד אמליץ לו על קולגה שאני מכירה ויודעת שיעשה עבודה טובה".
לעו"ד דייני גם משנה סדורה בכל מה שנוגע לתכונות הנדרשות והדומיננטיות בעבודת עריכת הדין: "כמובן שלכל עורך דין צריכה להיות רמה מסוימת של אינטליגנציה ומוטיבציה. יחד עם זאת אני סבורה שבשביל להיות עורך דין טוב, צריך מידה רבה של חמלה והמון רגישות על מנת לראות את הבעיה של האחר ובאופן אותנטי, באמת לרצות לעזור בפתרון הבעיה. אנשים מגיעים לעורכי דין עם הבעיות שלהם, או כדי להימנע מבעיות עתידיות, ועורכי הדין עוזרים לפתור או להימנע מבעיות אלו. יכולת הקשבה- להקשיב ללקוחות, ליריבים, לקולגות ולשופטים. עורכי דין נחשפים למידע רב, הם צריכים לנתח, לסנתז אותו ולהפעיל שיקול דעת טוב כדי לספק ייעוץ ללקוחות – זה מתחיל בהקשבה. תכונה נוספת היא להיות יצירתיים כדי למצוא פתרונות אמיתיים לנושאים שעומדים בפני הלקוחות. כל עניין הוא ייחודי, יש לטפל בכל לקוח בצורה שונה, וכל פתרון מעוצב בקפידה. בעוד שבסך הכל עורכי דין נחשבים לקבוצה די נוגדת סיכון, עורכי הדין צריכים ללמוד לחשוב מחוץ לקופסה. הדרך הטובה ביותר ליצור פתרונות ייחודיים היא לגשת לכל סיטואציה בהקשבה וחמלה המאפשרת להבין באמת את הסוגיות שעולות ומה הלקוח באמת צריך".


"חשובה לי מאוד התחושה איתה הולך הלקוח מהמשרד עם סיום התיק, ההבנה שהכל טופל, שזו התוצאה המקסימלית האפשרית בנסיבות. העובדה שהמשרד שלי תמיד מלא פרחים מדברת בעד עצמה"


איפה את פוגשת את הרגעים הכי מספקים ומסתכלים בעבודה?
"אין לי הרבה רגעים מתסכלים, אך יש מקרים בודדים בהם אני נלחמת למען הלקוח ורואה את האופק, את התוצאה הסופית וההישג, בעוד שהלקוח מחליט להרים ידיים ולנטוש את התיק בשל חוסר סבלנות, או להתפשר על תוצאה טובה פחות העיקר שזה יגמר. לא תמיד הלקוח צודק אבל הוא שמחליט בסופו של יום. הרגעים המתגמלים ויש כאלה הרבה תודה לאל, הם אותם רגעים בהם הלקוח אומר: 'אין כמוך' וכל מילה נוספת מיותרת".

עד כמה ניתן לדעתך לפתור סכסוכים בפשרה או גישור בטרם פונים לביה"מ?
"ההחלטה אם לנסות ולהביא לסיום סכסוך בהליכי פשרה או גישור היא שאלה מורכבת שתלויה בנסיבות המקרה הספציפי. פעמים רבות גובה הפיצוי שייפסק במשפט יהיה גבוה יותר מגובה הפיצוי עליו יוסכם בהליכי פשרה, אך תמיד קיימת האפשרות ההפוכה ואף האפשרות שהתביעה תדחה ולא ייפסקו פיצויים כלל. על כן יש לבחון היטב מהם סיכויי התביעה ומהם הסכומים שנפסקו במקרים דומים טרם קבלת ההחלטה. נתון נוסף שיש להביא בחשבון הוא שהליכי פשרה נוטים להיות קצרים יותר מהתדיינות משפטית ובהתאמה עלותם נמוכה יחסית וייתכן שההוצאות המשפטיות בגין ניהול הליך משפטי מלא יהפכו את הסכם הפשרה לכדאי יותר. אני תמיד בעד פשרה או גישור עוד קודם להגשת תביעה בעקבות סכסוך שהתגלע בין צדדים. כך למשל, צד המבקש לחסוך בהוצאות משפט או צד שחושש ממעמד של חקירה בביהמ"ש, או צד החפץ לסיים את המחלוקת עם הצד השני מהר ככל הניתן, יטה לבחור בפשרה והיא תתאים לו יותר. הגישור הוא הליך וולונטרי ומהווה דרך לפתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט, וזאת בדרך של הדברות ישירה ובהסכמה בין הצדדים המעורבים בסכסוך. הליך הגישור בהיותו הליך בדרך של פשרה מתאים ומומלץ לאנשים שנמצאים בסכסוך ורוצים להימנע מהביורוקרטיה והעלויות הכבדות של בתי המשפט. יתרונות הליך הגישור באים לידי ביטוי בכך שהוא מאפשר לצדדים המעורבים בסכסוך להיפגש, לפתח שיחה ולמצוא פתרון שיענה על האינטרסים של כל הצדדים וברוב המקרים הם כבר פחות כעוסים האחד על השני. אני מאמינה גדולה שבשיחה פתוחה ניתן לשוחח על כל המחלוקות בין הצדדים ולהגיע לפשרה שתהיה מוסכמת ומקובלת על שני הצדדים".

• "הקורונה? כולנו נאלצנו לשנות הרגלים בסיסיים בחיינו, ולהתרגל למציאות חדשה"

כמו כל תחום בחיים, נגיף הקורונה שהגיח לחיינו לפני קצת יותר משנתיים השפיע משמעותית גם על העולם המשפטי ועורכי הדין מעידים על כך. עו"ד דייני מסבירה: "הקורונה שינתה את אופי העבודה בעולם כולו ומן הסתם השפיעה גם על אופי עבודתי. כולנו נאלצנו לשנות הרגלים בסיסיים בחיינו, ולהתרגל למציאות חדשה. יש שינוי תרבותי שנכפה עלינו, חברות רבות וחברות ביטוח עברו בחלקם לעבודה מהבית, מה שגורר משכי טיפול ארוכים. אם בעבר מעטים ניהלו פגישות באמצעות מגוון אפליקציות, הרי שכיום רבים באוכלוסייה נחשפו לכך בעל כורחם, לצערי יש עדיין נתח באוכלוסייה שלא מורגל ומתקשה מאוד בזימון תורים דיגיטליים באפליקציות או לשוחח בזום. לא אחת לקוח מגיע אלי שאעזור לו בזימון תור. יש האומרים כי הקורונה נתנה דחיפה לקדמה בכמה דורות ופשוט האצה את ההתפתחות מוקדם מהמתוכנן. יש לא מעט תיקים שהתקבלו מאנשים שנדבקו בקורונה במקום העבודה, כידוע המוסד לביטוח לאומי הכיר בכך כתאונת עבודה, בדיוק בימים אלה ערר שהגשתי על ניכוי גורמי סיכון מאחוזי נכות מעבודה לחולה קורונה התקבל".

מה את חושבת על תדמית המקצוע כיום לעומת שנים עברו?
"בשל הירידה הדרמטית במידת אמון הציבור בבתי המשפט, בהתאמה יורדת גם מידת האמון בעורכי הדין ופוגעת בתדמית. אולם איני מצדדת בהכללות, כל בר אנוש שמחפש עורך דין לייצוג צריך לעשות את הבדיקות והבירורים, לקבל המלצות בטרם שכירת עורך דין. היום יותר מתמיד בשל ריבוי עורכי הדין מקצוע עריכת דין כבר לא כזה שמשרת את שכבות האליטה כבעבר, ולימים שרק עשירים יכלו להרשות לעצמם ייצוג של עורך דין. לדעתי תחרות זה דבר טוב ורצוי, מכיוון שהיא מובילה ליעילות, להורדת מחירים ולעלייה באיכות השירות, ויוצרת שורה של תמריצים שיפעלו בסופו של דבר לטובת צרכן השירות המשפטי – הוא הלקוח".

איזה מקום את נותנת ללקוח בתיק? כמה את 'חושבת' איתו יחד?
"התקשרות עם לקוח מתחילה בפגישה, כאמור, אני לא גובה תשלום על פגישות יעוץ. הלקוח מספר את סיפורו ואני מקשיבה תוך כתיבת נקודות. בטרם כניסה להליך ובכל שלב בהליך, אני מקפידה לערוך מאזן של סיכונים וסיכויים משפטיים והכל תוך שיתוף הלקוח והקשבה לצרכיו. לא אחת הגעתי לועדה רפואית בביטוח הלאומי וראיתי עורכי דין שמחפשים את הלקוח, בעוד שזה יושב לידם, אלא שמאחר ולא פגשו בו קודם לכן לא יכלו לזהות אותו. אני מנהלת משרד בוטיק, אני מכירה את כולם ומי שמגיע למשרד שלי כי הגיע לעו"ד ז'קלין דייני, זה מה שיקבל ולא עורך דין אחר מתוך הארסנל".

איזה מקום את מוצאת לקשר הבין אישי בינך לבין לקוחותיך, ואיפה נמצא הגבול בתקשורת בינכם?
"אני מאמינה גדולה בקשרים בין אישיים עם בני אדם וכמה שיותר, וגם עם לקוחות. אולם לעיתים אני מתחרטת על כך, יש המרגישים בנוח לא לשלם ואני מרגישה לא בנוח לתזכר אתם, יש המרגישים בנוח להתקשר אלי בכל שעה ואני מרגישה לא בנוח לסנן אותם. אני לא מאמינה שאשנה את התפיסה שלי, אני אוהבת אנשים".

 

• השאלון המקוצר

איך את מתנתקת מהשגרה?
"באמצעות חופשה טובה בחו"ל, לא משנה היכן העיקר לעבור את הים, כי רק שם אני מכבה את הטלפון ומתנתקת לחלוטין".

העצה הכי טובה שקיבלתי בחיים?
"אם אתה רוצה לעזור לעצמך, תעזור לאחרים".

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|