המדור המשפטי: החלטתם להיפרד? באיזה ערוץ מומלץ? להתכתש בין כותלי ביהמ"ש או לפנות להליך גישור?

הטור המשפטי של עו"ד אדר בן גיגי

רונה ודור נשואים עם שני ילדים קטינים מעוניינים להתגרש בצורה טובה וחברית, על מנת לשמור על יחסים טובים למען ילדיהם הקטנים. בני הזוג מתלבטים מה נכון עבורם והאם כדאי שכל אחד ייקח עורך דין עבור עצמו או שמא יפנו תחילה להליך גישור? אז מהם בעצם יתרונות ההליך ולמי כדאי לפנות במידה ומחליטים לפנות לערוץ זה?
אחד היתרונות של הליך הגישור הוא היכולת לסיים את ההליך במספר מפגשים בודדים ועלותו ביחס לפנייה להליך בבית משפט זולה יחסית. התשלום עבור הליך גישור הוא לפגישות הגישור אליהם מגיעים בני הזוג במשותף על מנת לנסח את ההסכמות ביניהם ביחד עם המגשר, העלאת ההסכמות על הכתב באמצעות הסכם ותשלום לאגרת פתיחת תיק לצורך אישורו. בעוד שהליך גירושין בביהמ"ש בליווי עו"ד המתמחה בתחום הינו יקר יותר בשל עלות שכ"ט עו"ד, תשלומים למומחים אותם ממנה בית המשפט במידת הצורך, אגרות, שליחים להמצאות כתבי בי דין ועוד אשר יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים.
סיבה נוספת ואולי החשובה מכולם היא כי הליך גישור הוא הליך רצוני , כל תוצאותיו תלויות בשני בני הזוג בלבד ואין גורם מכריע אלא הם לבדם. בכל שלב רשאי אחד  הצדדים לעצור את תהליך הגישור מכל סיבה שהיא. על המגשר חלה חובת חסיון מוחלטת ואין הוא רשאי למסור פרטים מתהליך הגישור  לביהמ"ש ו/או לכל גוף אחר אשר לא נכח בפגישה.
בהליך הגישור, בני הזוג הם המחליטים על תנאי ההסכם, ואינם חותמים עליו ו/או מאשרים אותו בבית המשפט או בבית הדין הרבני, עד אשר הם בטוחים כי תנאיו מתאימים להם וטובים עם כל הצדדים הנוגעים בהליך. חשוב לזכור, כי אין להסכם גירושין תוקף ללא אישור בית משפט או בית דין, אף אם נחתם בפני עו"ד . בעוד בהליך גירושין המתנהל בבית המשפט או בבית דין רבני, מי שיכריע בסופו של יום יהיו גורמים חיצוניים כמו השופט/הדיין, כמו כן ישנו חשיבות ליכולת הכלכלית של מי מהצדדים להמתין להכרעה מי שלחוץ בכסף יטה לוותר הרבה ולמנן הגשת בקשות על מנת לזרז את ההליך וכדי לקבל כסף במהרה ובכך לעולם לא ירגיש מסופק מתוצאות ההליך הסופי שהינו מאוד חד ולרוב צד אחד ירגיש מקופח ממנה.
אבל היתרון המשמעותי ביותר והחשוב מכל, הוא כמובן היכולת של הצדדים להרגיש כי ההסכם משקף את רצונם וכפועל יוצא מאפשר לבני הזוג לשמור על יחסים טובים בהמשך החיים ולנהל קשר חברי החיוני כל כך לקטינים ולשגרת חייהם. מאחר וחלק מהליך הגישור הינו סוג  של "פורקן המטען הרגשי", כאשר כל צד מקשיב לצד האחר מהתחלה ועד הסוף בסיועו של המגשר קל יותר לזוגות להיזכר כי הם הורים לילדים משותפים וככל שההליך יסתיים באופן מהיר ובצורה חברית כך הסיכוי שלאחר הליך הגירושין יישארו בני הזוג חברים גבוה בהרבה מזוג שהתכתש בבית משפט.
מילה לסיכום, החלטתם לפנות להליך גישור חשוב שתזכרו מומלץ לפנות לעו"ד שהוא גם מגשר, אשר יכול לפרוס בפניכם את האלטרנטיבות השונות העומדות בפניכם, ההשלכות והסיכונים בגין כל דרך שתבחרו.
חשוב, גם כאשר עושים הסכם אצל מגשר לוודא מול עו"ד כי אכן הבנתם את משמעות ההסכם והשלכותיו. עו"ד/ מגשר אשר טיפל בשני בני הזוג מייצג את שניהם ביחד ועל כן קיימת לו החובה כלפי שניהם. מומלץ ואף רצוי, לקחת את הסכם הגישור ולהתייעץ אצל עו"ד מומחה לענייני משפחה.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|