המדור המשפטי: חופשת הלידה לגבר, יש דבר כזה!!!

הטור המשפחתי של עו"ד אדר בן גיגי

ככלל אישה זכאית לחופשת לידה מכוח סעיף 6 לחוק עבודת נשים, תשי"ד-1954 הקובע כי עובדת שעבדה לפחות שנה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות (שרק חלק ממנה הוא בתשלום).
תקופת התשלום עבור דמי לידה נקבעת בהתאם לתקופה במהלכה שולמו עבור העובדת דמי ביטוח לאומי כשכירה או כעצמאית, ולכן כל אישה שילדה החל מה- 01.01.2017 ושילמה דמי ביטוח לאומי עבור 10 חודשים מתוך 14 חודשים שקדמו ליום בו הפסיקה לעבוד תהיה זכאית לתשלום בגין 15 שבועות מתוך חופשת הלידה.
עד כאן הכל טוב ויפה וגם די ידוע, אבל מה קורה במקרה בו מחליטים בני הזוג כי האישה מעוניינת לחזור לעבודתה בטרם הסתיימה חופשת הלידה והגבר מבקש להמשיך את חופשת הלידה במקומה, האם זה אפשרי?
התשובה כמובן היא שכן. גברים רשאים לחלוק את חופשת הלידה עם בנות זוגם, ואף לשהות בחופשת לידה חופפת עם היולדת למשך שבוע. מיהו הזכאי לחופשת לידה?
על מנת שגבר יוכל לקחת חופשת לידה במקום בת זוגו עליה להיות זכאית לחופשת לידה ומתחייב קיומו של אחד מהמצבים הבאים:
המצב הראשון הוא מצב בו היולדת בחרה לקצר את חופשת הלידה שלה ולחזור לעבודה והוא אפשרי רק החל מהשבוע השביעי ללידה. כלומר אם היולדת זכאית ל-26 שבועות של חופשת לידה יהיה זכאי בן זוגה למקסימום של 20 שבועות והכל בתנאי שעבד אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה לפחות 12 חודשים. חשוב להדגיש שאין הכוונה לתשלום עבור 26 שבועות כי אם לזכות להיות בבית, בחופשת לידה ולחסות תחת ההגנות המגיעות לאישה שילדה.
המצב השני הוא מצב בו בן זוג יוצא לחופשת לידה במקביל לחופשת הלידה של בת זוגו היולדת. כלומר בן זוג של יולדת הזכאית לחופשת לידה בת 15 שבועות, רשאי לקחת חופשת לידה במקביל אליה במשך שבעה ימים (לא יותר ולא פחות) ולקבל עבור פרק הזמן הזה את דמי חופשת הלידה ובלבד שבת זוגו היולדת ויתרה על זכותה בעבור השבוע הזה בכתב. אפשרות זו לא פוגעת כמובן ביכולתו של בן הזוג לקחת חופשת לידה במקום היולדת המקצרת את חופשת הלידה וחוזרת לעבודה ובלבד שחלפו 7 שבועות מהלידה.
המצב השלישי- מקרה בו נולדו לבני הזוג 2 ילדים או יותר באותה לידה. במקרה כזה בן הזוג זכאי לחופשת לידה נוספת בת שבועיים, אליה ניתן לצאת כבר ביום הלידה ובמקביל לבת זוגו שילדה.
קיימים מצבים נוספים בחוק בהם רשאי בן הזוג לקחת חופשת לידה ולכן כדאי תמיד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה לצורך בחינה של מצבכם והאם הוא נכנס תחת ההגדרות בחוק?
הזכויות הניתנות ליולדת במהלך חופשת הלידה חלות גם על בן הזוג בהתאם ועל כן מעסיק אינו יכול למנוע מעובד לצאת מחופשת לידה או לפטרו בחופשת הלידה ולמשך 60 ימים לאחריה.
בזמן חופשת הלידה ממשיך בן הזוג לצבור את הזכויות הסוציאליות המגיעות לו, כאילו המשיך לעבוד בתקופה זו.
החלטת לצאת לחופשת לידה והמעסיק מנע ממך או איים בפיטוריך, פגע בהיקף הכנסתך או צמצם את שעות העבודה לאחר חזרתך, קיימת לך הזכות לתבוע ממנו פיצויים. אל תוותר על זכויותיך ודאג להתייעץ עם עו"ד מומחה בדיני עבודה בכל שאלה הקשורה בפגיעה בך ובמעסיק שלך.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|