הלך לעולמו הסופר מאיר שלו, מגדולי הסופרים בארץ

שלו, יליד נהלל שהתגורר בשנים האחרונות באלוני אבא שבמוא"ז עמק יזרעאל, בנו של המורה והסופר הירושלמי יצחק שלו וקרוב משפחתו של ח"כ רם בן ברק מנהלל, נפטר לאחר מחלה קשה. צילום: נדיה לנדאו

מאיר שלו היקר, מגדולי הסופרים בארץ, תושב אלוני אבא, הלך לעולמו היום והוא בן 74.
שלו כתב יצירות מופת רבות ומוערכות, ביניהן "יונה ונער", "כימים אחדים" ו"רומן רוסי", לצד ספרי ילדים אהובים כגון: "קרמר החתול", "הכינה נחמה" ו"אבא עושה בושות
אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "החיבור העמוק בין מאיר שלו לבין העמק התבטאו בשלל ספריו שכתב בכישרון רב. בשם כל תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, תנחומים והשתתפות בצערן של משפחות שלו ובן ברק.
יהי זכרו ברוך".

עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע: ״מאיר שלו נקטף מאיתנו. יוצר כל כך מיוחד ואיכותי, שהפליא לבטא את הישראליות היפה, על כל גווניה. מאיר, בן נהלל הקרובה, גרם לכולנו לאהוב את נופי ילדותו וילדותה של ארצנו. להתאהב במורשת ובהווייה של המדינה המתהווה בשדות העמק, עליהם כתב בכישרון יוצא דופן. רגע לפני החג, נחמץ הלב״.

חבר הכנסת חילי טרופר: ״באחד הימים מאיר שלו אירח אותי בביתו באלוני אבא. אחרי סיור קצר והסברים אודות הגידולים בגינת הבר שטיפח, התיישבנו לשיחה במרפסת. אל מול הנוף הנפקח של עמק יזרעאל, התגלגלנו לשיחה. בעיקר הקשבתי למילים היפות והמדויקות שלו, שהיו שגורות על לשונו כאילו כך משוחחים כולם. דיברנו על הכתיבה שלו, על הנופים של ארץ ישראל, על הצלקות הנפשיות שנחרטו בו עמוקות מהקרבות בתל פאחר במלחמת ששת הימים, על הפציעה שלו כלוחם בסיירת גולני במלחמת ההתשה, על התנ"ך, על פוליטיקה ויותר מכל על שכונת קטמון הישנה בירושלים. במשך שנים ארוכות התגורר שליו בסמוך לבית הורי בירושלים. כנער, הייתי לפעמים מתעכב במעבר ליד ביתו, רק כדי לראות אותו נכנס אל הג'יפ שחנה ליד ביתו. דיברנו על פנחס, הסנדלר המיתולוגי מרחוב משמר העם, שנפצע גם הוא במלחמה על הארץ, בקרבות על ירושלים במלחמת העצמאות. שלו תיאר את ריח העור בסנדלריה, את הפשטות של המקום שכמו קפא בזמן וכמובן את אופיו מכנסי האורחים של פנחס.
דיברנו על פליקס, בעל המכולת ברחוב ביל"ו, שנפטר בימי הקורונה. פליקס היה בעל לב הזהב שחילק מצרכים לנזקקים, ושליו סיפר שפליקס היה עבורו גם כתובת להתעדכן בכל מה שחדש בשכונה וכן עד כמה היה שותף להשכנת שלום בין שכנים בשכונה המגוונת. שלו הפליג בשבחם של שני אלה ושל דמויות אחרות משכונת ילדותי. בכישרון יוצא דופן הוא לכד במילים את הניואנסים של אותן דמויות, בדיוק כפי שעשה בספריו הרבים. ובעיקר, הוא דיבר ברגישות אנושית ואהבה למה שטוב ופשוט ויפה בארץ הזו. אחרי שעה וחצי המשכתי הלאה, אבל זיכרון אותה שיחה נותר בי, כפי שהמילים הרבות שכתב הסופר המופלא הזה יוותרו בתרבות הישראלית לתמיד. יהי זכרו של מאיר שלו ברוך״.

הספרייה הלאומית: ״בצער רב נתבשרנו שהסופר והפובליציסט מאיר שלו נפטר ממחלת הסרטן והוא בן 74. שלו העשיר את חיינו בדמויות המופלאות שברא ברומנים שכתב וליווה את ילדינו וילדותינו כפעוטות בספרי הילדים המבריקים ומלאי ההומור שלו. ארבעים שנה לקחו למאיר שלו לפרסם את הרומן הראשון שלו, "רומן רוסי": "כתבתי גם כשהייתי בן 22, כתבתי אבל זרקתי. מה שכתבתי בגיל 22 היה רע. כנ״ל לגבי מה שכתבתי בגיל 30", סיפר שלו בריאיון.
ארבעים שנה עד ש"רומן רוסי" נשלח אל מכבשי הדפוס ונמכר כלחמניות טריות – 75 אלף עותקים בשנה הראשונה ליציאתו. שלו ידע להמתין עד שהיה בטוח שהוא רוצה למצוא קוראים לספרים שלו, ומאז מעיין היצירה שלו לא יבש. לאחר ״רומן רוסי״ כתב שלו – שהיה עד אז עיתונאי, איש רדיו וטלוויזיה – עוד רומנים מצליחים, ספרי ילדים שהפכו לקלאסיקות וספרי עיון ומסות – כולם התקבלו בהתלהבות על ידי הקהל והפכו אותו לאחד הסופרים הישראלים האהובים ביותר.הוא היה קול ישראלי חשוב ואהוב בספרות הישראלית. יהי זכרו ברוך״.