האתגרים, המטרות והיעדים: ד"ר מרדכי דיין מסכם שנה ומסתכל קדימה באופטימיות

ערב ראש השנה, ד"ר מרדכי דיין, מנהל מחוז צפון בכללית, מספר בראיון חג נרחב על תחומי ההתפתחות, יחידת החדשנות, החיבור לעולמות הסטארט-אפ, הרפואה הדיגיטלית המתקדמת, וההובלה באיכות הרפואית והשירות עבור המטופלים. צילום: כללית

ד"ר מרדכי דיין, מנהל מחוז צפון בכללית עומד בראש מערכת רחבת היקף, תפקיד מורכב ותובעני שמזמן לו אתגרים לרוב, עם מציאות משתנה תדיר ומענים שנדרשים על ידי הצוותים הרפואיים והמטופלים. המציאות הזה מובילה את ד"ר דיין לקדם בריאות בתחומים מגוונים וחשובים עבור המטופלים של הכללית בצפון, ובמקביל להצמיח צוותים רפואיים מקצועיים בעלי חוסן, אשר יידעו להתמודד עם כלל האתגרים וכאלה לא חסר.
לאורך כל הריאיון עם ד"ר דיין עולים מספר מוטיבים מרכזים: השירותים למטופלים והרחבתם, הרצון להתחדש ולקדם מענים המותאמים לעידן הנוכחי, כאלה שיכולים להיות פורצי דרך.

• "מכלול שירותי הבית עשה צעד ענק קדימה"

"אנחנו כל הזמן מתקדמים ומתאימים את עצמנו לצרכי האוכלוסייה, אם זה בשירות, בשעות הפתיחה ואם בתוספת של רופאים וצוותים רפואיים. במקביל כל מכלול שירותי הבית עשה צעד ענק קדימה בשנתיים האחרונות", אומר ד"ר דיין בראשית דבריו, "עשינו בהיבט הזה פריצת דרך מאז נגיף הקורונה הגיח לחיינו. זה כולל שרותי מעבדה עד הבית, טיפול בחולים אונקולוגיים בביתם. חשוב לציין שכל הנושא של טיפול בית קיבל תפנית משמעותית בהיבט של אשפוזי הבית הכרוניים ואשפוזי הבית האקוטיים. ממש בימים אלה אנו מתחילים לתת שירות של אשפוז בית אקוטי פסיכיאטרי. כחלק מהשירות, מטופל שנזקק לטיפול אינטנסיבי באשפוז,  הוא יקבל את הטיפול הרפואי המתאים לו בבית על ידי הצוות הרפואי שלנו".

בדיקת דם במשרד על ידי אחות
מעבדה עד אליך: בדיקת דם במשרד על ידי אחות

• רפואת עיניים: בקרוב באון ליין

לד"ר דיין ברור שהארגון שהוא עומד בראשו לא יכול להישאר מאחור ולכן הוא מוצא חשיבות רבה לחדשנות, ולקידום שרותי האון ליין והדיגיטל: "היום כבר ניתן לקבל שרותי און ליין ברפואת משפחה, ילדים, עור ובקרוב גם ברפואת עיניים. בעת הנוכחית יש לרופא יותר ויותר אמצעים על מנת לתת שירות מרחוק, אמצעיים שלא היו אופציונאליים בעבר, דוגמת הטייטו למשל, המשמש ככלי עזר לבדיקה מרחוק. אנחנו גם מטמיעים באון ליין את האפשרות לבדיקה ע"י הרופא האישי במרפאה המקומית, כך שהמטופל לא יידרש לצאת מהבית. מומלץ להשתמש באון ליין בבעיות שכיחות. זה פתרון שהולך ומשתדרג ואנו עובדים קשה להעסיק רופאים נוספים, מתוך רצון ומטרה להעניק את השירות הטוב ביותר".

• המטרה: לייצר פיתוחים חדשניים לטובת המטופלים

מחוז צפון בכללית הוא המחוז השלישי שקיבל אישור לפתוח יחידת חדשנות אורגנית של המחוז – יחידה שמתקינה ומבצעת יחד עם חברות סטארט-אפ, מכשור חדש בבית המטופל. "אנו פונים ליחידת החדשנות והיא עושה את זה מחקרית – כשהרעיון המרכזי פה הוא לייצר פיתוחים חדשניים לטובת המטופלים.


"היום כבר ניתן לקבל שרותי און ליין ברפואת משפחה, ילדים, עור ובקרוב גם ברפואת עיניים. בעת הנוכחית יש לרופא יותר ויותר אמצעים על מנת לתת שירות מרחוק, אמצעיים שלא היו אופציונאליים בעבר"


איך זה בא לידי ביטוי?
" למשל, לחולי ספיקת הלב המורכבים, אנחנו מנטרים בבית כדי למנוע אשפוזים חוזרים. בפועל התקנו מערכת שתנבא מראש את הפוטנציאל שלהם להתדרדר. שתי חברות סטארט-אפ נכנסו עם מכשור שעושה מוניטורינג ויכול לנבא שמצבו מתקדם להידרדרות. במהלך זה אנו מקווים לשפר את איכות החיים של אותם מטופלים וכן למנוע אשפוזים חוזרים".

• "מתמחים שהם כבר רופאים צריכים לעבור רוטציות בקהילה ואנחנו מוכרים לזה"

תחום משמעותי נוסף שקיבל תנופה בשנים האחרונות בכללית צפון הוא הנושא של המחוז כשדה קליני – לכל מקצועות הבריאות. "כיום יש לנו יותר ויותר פניות של בתי ספר לתזונה או בתי ספר למקצועות פרא רפואיים, פסיכולוגיה וסיעוד", אומר ד"ר דיין, "אנחנו גם מוכרים להתמחות בפסיכולוגיה בהתפתחות הילד. מתמחים שהם כבר רופאים צריכים לעבור רוטציות בקהילה ואנחנו מוכרים לזה. אנחנו גם כל הזמן מרחיבים את השדות הקליניים ויותר סטודנטים נכנסים למרפאות הקהילה, לא רק כצופים מהצד. היתרונות מאוד משמעותיים. זה מחבר אותנו להון אנושי איכותי, ומושך לכאן רופאים מקצועיים. זה גם מחייב את הרופאים שלנו להתעדכן וללמוד.

• נלחמים יחד בסוכרת

אחד הפרויקטים המרכזיים של כללית במחוז צפון נערך בשיתוף פעולה עם הפקולטה לרפואה והוא מתמקד במחלת הסוכרת, והטמעת אורח חיים בריא. בתכנית לוקחים חלק מרפאות סוכרת של הכללית בצפון, אפידמיולוגים, מרצים במגוון מקצועות רלוונטיים למחלה וכן רשויות מקומיות וגורמים קהילתיים. הערים הראשונות שנבחרו לפרויקט הן נצרת ונוף הגליל. "אם אנחנו מדברים על סוכרת שהיא די שכיחה באזור, ובעיקר במגזר הערבי, הכשרנו הרבה מאוד רופאים לשמש כרופאי סוכרת", מסביר ד"ר דיין ומוסיף: "הם גם לומדים וגם מתנסים באופן ממושך. פתחנו הרבה מרפאות שמתמחות במענים לחולי סוכרת וחשוב מזה לקחנו את רופאי הסוכרת האלה למרפאות הראשוניות בכדי שיעבדו יחד עם רופאי המשפחה. השירות הזה מגיע למרפאה ליד הבית, מאפשר לו להגיע לתוצאות טובות ביותר".

מה בנוגע למענים לחולים אונקולוגיים?
"אנו מודעים לצרכים של החולים ולכן פתחנו שלוחה של בית שולמית – מרכז הסרטן של מרכז הרפואי העמק, בקרית שמונה, במרפאת קנב. בשלוחה הזו עובדים הרופאים של העמק והצוותים שעברו הכשרה מתאימה.  אנחנו מזמינים כל מטופל, ולא משנה איפה הוא מטופל בארץ ומי הרופא שלו לקבל בקרית שמונה את הטיפול. המטופלים נשארים עם הרופא ואת אותו הטיפול. הטיפול ניתן לפי הפרוטוקול שהרופא שלו נתן לו, לא משנה באיזה בית חולים. את הייעוץ הוא ימשיך לקבל מהרופא שלו. מעבר לזה שמקבלים את הטיפול ליד הבית. והעובדה שהם יכולים להתייעץ, אחת מגולות הכותרת זה השירות. אם המטופל זקוק לפעולה כלשהי, הוא מקבל תור. הצוות מטפל לו בכל הנדרש – תוך כדי שהוא בטיפול. זו בשורה גדולה לכל תושבי האזור ורמת הגולן".

תרופות עד הבית
תרופות עד הבית

לקראת תום הריאיון מתייחס ד"ר דיין למחלת השפעת ואומר: "אנחנו רגע לפני תחילת החורף וכמו בכל שנה משרד הבריאות ממליץ לאוכלוסיית היעד להתחסן נגד שפעת. כמו בשנים קודמות החיסון מיועד לכלל האוכלוסייה מעל גיל 6 חודשים, בדגש מיוחד על אנשים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת: חולים במחלות כרוניות, בני 50 ומעלה ובמיוחד מעל גיל 65, פעוטות בגיל חצי שנה ועד שנתיים, אנשים עם עודף משקל, נשים הרות ולאחר לידה ועובדי מערכת הבריאות.


"אנחנו כל הזמן מרחיבים את השדות הקליניים ויותר סטודנטים נכנסים למרפאות הקהילה, לא רק כצופים מהצד. היתרונות מאוד משמעותיים. זה מחבר אותנו להון אנושי איכותי, ומושך לכאן רופאים מקצועיים"


ביום ובלילה: "פתחנו שני מוקדי לילה של הכללית – אחד מהם ביועצת בעפולה – עם שרותי רנטגן, רופאים, רופאי ילדים. בית המרקחת פתוח בעפולה עד 23:00".
גוף ונפש: "הנגשנו את טיפולי הרפואה המשלימה לתוך המרפאות שלנו. במיזוג הזה נוצר דיאלוג בין המטפלים הקונבנציונאליים ללא קונבנציונאליים".

רנטגן דיגיטלי: "אנחנו מתקינים בכל מכוני הרנטגן שלנו, שבעה במספר, את מכשירי ה- DR הכי מתקדמים שיש עם אחוז קרינה מאוד נמוך, המילה האחרונה בתחום. הכל נכנס למערכת דיגיטלית, בלי שקפים, בלי דיסקים. גם האיכות היא הרבה יותר גבוהה".

השמנת יתר: "בימים אלה אנו מקימים בעפולה מרפאת השמנת יתר שיהיה בה צוות רב מקצועי לטפל בכל הנושא של השמנת יתר – דיאטנית, עובדת סוציאלית ורופא".

רפואת להט"ב: "פתחנו לפני שנתיים את מרפאת גוונים – מרפאת ייעוץ טלפוני לאוכלוסיית הלהט"ב. במרפאה הפונים יכולים לדבר עם רופא המשפחה בפתיחות ונינוחות. כמו כן פתחנו ערוץ טלפוני לכל מי שרוצה לקבל ייעוץ או עזרה בקישור עם הרופאים המקצועיים. בימים הקרובים אנחנו פותחים מרפאת להט"ב פרונטלית ביועצת עפולה – עם צוות רב מקצועי שמכיר את הנושא מקרוב".

מרפאה פליאטיבית: "המרפאה פועלת במרפאת עומר עפולה עבור מטופלים שסובלים מסימפטומים, חולים מבוגרים, עם מחלות כרוניות משמעותיות. זה טרום הוספיס, עבור מטופלים  שעדיין לא זקוקים לליווי בבית אבל סובלים ממחלה כלשהי, כאלה שאיכות החיים שלהם ירודה. במרפאה צוות רב מקצועי – רופא, אחות ועובדת סוציאלית. יש לנו גם שלוש מרפאות פצע של אחיות מומחיות – אחת לכאב, אחת לטיפול פצע ואחת לסוכרת, שבה האחות מקבלת את המטופל, בודקת אותו ויכולה לרשום לו מרשמים. אחת מהן פועלת בעפולה עלית והן עושות עבודה שיטתית".

אקמול (ולא רק) עד הבית: "כל נושא התרופות עד הבית הולך ומתפתח יותר ויותר. כיום ניתן להזמין את התרופות הקבועות ולקבל אותן הביתה במחיר סמלי של 20 שקלים (השירות ניתן חינם מעל גיל 75)".

בינוי: "הוספנו הרבה מאוד מתקנים חדשים, בתי מרקחת, מרפאות, מרפאות יועצות, בין היתר בנוף הגליל, ברמת ישי ובכפר כנא".

אני מאחל שתהיה לכולנו שנת בריאות ורפואה שלמה לכולם"

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|