בקרוב: סוף שבוע מוזיקלי קסום באווירת חג המולד של נצרת

שישה קונצרטים, שלוש כנסיות, יותר ממאה מוזיקאים בינלאומיים, שווקי כריסמס, סיורים, חבילות אירוח מיוחדות ואינספור חוויות והפתעות בפסטיבל הרביעי. צילום: יואל לוי

בחודש דצמבר בין התאריכים 15-18 לדצמבר, בנצרת הלובשת חג וקישוטי אור של חג המולד, יתקיים הפסטיבל הליטורגי הרביעי – יוזמה והפקה של פוליפוני לחינוך והעומד בראשה, המנהל האמנותי של הפסטיבל, הכנר והמוסיקאי נביל עבוד אשקר.
הפסטיבל שביסס עצמו כאירוע מוזיקה איכותי שמושך שוחרי מוזיקה ותיירים רבים לנצרת של ערב חג המולד, הפך לחלק מלוח השנה המוזיקלי של חובבי התרבות בישראל חוזר השנה – גדול יותר וחגיגי מאי פעם.
"היום, יותר מתמיד", אומר נביל עבוד אשקר, "אנחנו מבקשים להשמיע קול של הרמוניה ואחווה מתוך תקווה לשנה חדשה וטובה. למוזיקה יש עוצמה ייחודית להתעלות מעל חומות תרבותיות וחברתיות ולחנך נגנים וקהלים גם יחד באומנות ההקשבה והתקשורת. מלבד החוויה המוזיקלית הייחודית, הפסטיבל שואף לחזק את השיתוף בתוך החברה הישראלית על כל מרכיביה תוך תקווה לשנה טובה יותר מלאה בהרמוניה, אסתטיקה, ואחווה".
את החוויה המוסיקלית בפסטיבל תשלים החוויה התיירותית המיוחדת והאווירה של תקופת ההכנות לחג המולד בנצרת. במהלך הפסטיבל יתקיימו שלושה שווקי חג המולד ("כריסטמס מרקטס") ססגוניים ברוח החג, סיורים מיוחדים בשיתוף הפסטיבל ויוצעו חבילות מיוחדות בשיתוף עם מלונות לגסי וגולדן קראון בנצרת.

• "שלום על העולם"

בקונצרט הפתיחה החגיגי של הפסטיבל תחת הכותרת "שלום על העולם" (Friede auf Erden). תתארח מקהלת קולגיום ווקאלה האנובר, מקהלה בינלאומית יוצאת דופן באיכותה. המקהלה בניצוחו של פלוריאן לוהמן (גרמניה) תופיע א קאפלה ובהרכב מלא של 36 זמרים וזמרות .
בחלקו הראשון של הקונצרט תבוצע היצירה "מזמורי פרידה" של המלחין הבריטי יוברט פרי (Charles Hubert Parry), מחזור שירים מופלא באנגלית שכמעט ולא מוכר במחוזותינו. בחלק השני תספק המקהלה שלל ביצועים לרומנטיקה גרמנית מאוחרת: ברהמס, רגר והמוטט המרהיב Friede auf Erden מאת ארנולד שנברג. (15.12 20:00 הכנסייה הסליזיאנית).

• "הו, שלווה מופלאה"

למחרת בצהרי היום יוכל הקהל להנות מקונצרט קאמרי תחת הכותרת "הו, שלווה מופלאה" (O, lovely peace) עם זמרות הסופרן אנסטסיה קלוואן ותמרה נבות סולניות האופרה הישראלית ובליווי נגנית הצ'מבלו איריס גלוברזון וסולניות תזמורת הבארוק ירושלים: הכנרות יסוקו היראטה וליה רחלין והצ'לנית סוניה נבות.
בקונצרט יבוצעו יצירות ליטורגיות מוקדמות מתקופת הבארוק, מבאך ועד פרגולזי, מהנדל ועד ויוואלדי. (16.12 שעה 12:00 הכנסייה האנגליקנית).
משיאי הפסטיבל: "תן לנו שלום" (Dona Nobis Pacem) קונצרט מיוחד של אחינועם ניני וגיל דור עם רביעייה קאמרית המורכבת מסולני פוליפוני. הקונצרט יבוצע בישראל לאחר ביצוע שזכה לתשבחות עצומות בפסטיבל בעיר ארונה שבאיטליה.
לצד חומר מהרפרטואר העשיר של אחינועם, יבוסס הקונצרט ברובו על פרשנות יוצאת דופן ליצירותיו של באך בעיבודים מיוחדים מאת גיל דור עם טקסטים מאת אחינועם ניני (המשך ישיר לאלבום הקונספט Letters to Bach שהוציאה).
אורחים מיוחדים יהיו זמרי מקהלת קולגיום ווקאלה מהאנובר.( 16.12 שעה 20:00 הכנסייה הסליזיאנית).

• מחול הסופי

ולעולמות ליטורגיים אחרים: אלדארוויש, אנסמבל המורכב מאנשי דת ואומנים סופיים החיים בגליל, ייקח את הקהל למסע לעולמם של הסופים. המופע מספק הזדמנות להתנתק מהוויית העולם הגשמי ולהתחבר למחול הסופי הרוחני ולמוזיקה הסוחפת של האנסמבל. (17.12 שעה 12:00 תאטרון אלחנין).

• אליהו

שיא נוסף בפסטיבל, יהיה קונצרט הנעילה החגיגי בהפקה רחבת יריעה של האורטוריה אליהו, יצירת המופת של פליקס מנדלסון בהשתתפות 80 מוסיקאים על הבמה.
הקונצרט יתקיים בביצוע תזמורת הגליל (פוליפוני) בניצוחו סלים עבוד אשקר ובהשתתפות מקהלת קולגיום ווקאלה האנובר ושמונה סולנים, מגרמניה ומישראל (אלינור זון -סופרן, רונה שרירה – מצו-סופרן, איתן דרורי – טנור, נח בריגר -בריטון).( 17.12 שעה 20:00 הכנסייה המארונית).

• "שירים מקראיים"

ביום שישי וכקינוח לפסטיבל יחזור הפסנתרן הבינלאומי סלים עבוד אשקר לאולם הבית בקונסרבטוריון בנצרת ויארח את הפסנתרנית דאנה הריש (ישראל/גרמניה) לביצוע בארבע ידיים של הפנטזיה בפה מינור מאת שוברט.
הריש, בוגרת קונסרבטוריון פוליפוני בנצרת והאקדמיה ע"ש בירנבאום-סעיד בברלין, שחיה ומופיעה בגרמניה, תבצע את יצירת המופת "שירים מקראיים" מאת אנטונין דבוז'אק ביחד עם זמר הבריטון יאיר פולישוק. (18.12 שעה 12:00 קונסרבטוריון נצרת).
קונסרבטוריון פוליפוני בנצרת לחינוך (חל"צ) היא מיזם מוסיקלי־חברתי יוצא דופן ששמו הולך לפניו בעולם. במסגרתו פועלות שתי תזמורות שנגניהן ערבים ויהודים: תזמורת הנוער ותזמורת הגליל -התזמורת המקצועית הראשונה בישראל של נגנים ערבים (המשלבת גם מבכירי הנגנים היהודים במדינה) – בניהולו של הפסנתרן והמנצח הבינלאומי סלים עבוד אשקר. בנוסף מפעילה פוליפוני את אלחאן, במסגרתה זוכים רבבות ילדים בישובים ערביים ויהודיים לחינוך מוזיקלי קלסי.
הצ'לן האמריקאי לין הארל, מגדולי הצ'לנים של דורנו, היה חבר פעיל בחבר הנאמנים של העמותה ואחד מתומכיה הנלהבים. יוקו אונו אלמנתו של ג'ון לנון, העניקה בשנת 2012 לנביל עבוד אשקר את פרס האומץ באומנויות (The Courage Awards of the Arts) על תרומתו המשמעותית לחברה בה הוא פועל. בחודש דצמבר 2022 יוענק לו פרס שולמית אלוני פרס לאמנים ויוצרים הפועלים למען אמנות ויצירה המקדמות זכויות אדם, צדק חברתי וחיים משותפים.
בחודש מרץ 2022 הוזמנה תזמורת הגליל להופיע באולם הקרנגי הול היוקרתי בניו יורק וארחה את כנר העל ג'ושוע בל לביצוע בכורה של המלחין עטור הפרסים כרים אל-זנד מתוניסיה לצד יצירות של בלוך, היידן ובטהובן.
מחירי כרטיסים
קונצרטי ערב – 150 שקל,
קונצרטי צהריים – 130 שקל,
רסיטל (קונצרט מס' 6) – 100 שקל