בעפולה עושים בית ספר למוזיקה

החשיפה מגיל צעיר למוזיקה וכלי נגינה, הרחבת המעגלים החברתיים, שוויון ההזדמנויות, המיקוד של המורים בעידן של טיק טוק ואינסטגרם וסיפורי ההצלחה המרשימים. ברשת שחקים עפולה, בתמיכה של ראש העיר אבי אלקבץ, מאתרים ומקדמים מצוינות מוזיקלית במסגרת פרוייקט "בית ספר מנגן". פלג ריפין, מנהל הקונסרבטוריון העירוני מספר על הערך המוסף של התוכנית, אפשרויות ההתפתחות המגוונות ומעדכן על פתיחת חבורות זמר חדשות ברובע יזרעאל

 "התוכנית מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה ללמוד נגינה לפי כישרונם, רצונם ומידת השקעתם"

את פרויקט בית ספר מנגן אין ממש צורך להציג בעפולה. מעטות המשפחות בעיר שלא נחשפו אליו ב-16 השנים האחרונות – בצורה כזו או אחרת. בקצרה נספר שמדובר בתוכנית עירונית להוראת נגינה בבתי הספר היסודיים שאותה מפעיל הקונסרבטוריון- שפועל תחת רשת שחקים. התכנית זוכה לתמיכה מקיפה מעיריית עפולה ומהעומד בראשה אבי אלקבץ, שילדיו נמנים על בוגריה. אלקבץ היה גם מי שהוביל ויזם את קידום הפרויקט, עוד בתחילת הכהונה שלו כראש העיר עפולה.
התוכנית פועלת בתוך בתי הספר היסודיים בעיר ובשכונותיה, בפיקוח משרד החינוך, כחלק מתוכנית הלימודים הכללית, בשיתוף מנהל חינוך בעירייה. היא מאפשרת לחשוף את ילדי העיר לעולם הנגינה בכלי נשיפה, קשת והקשה, מתן שוויון-הזדמנויות, וכן איתור וקידום מצוינות בתחום המוזיקה.

• מתחילים כבר בכיתה ה'

מי שמנהל את האופרציה המורכבת של התוכנית – בשיתוף עם בכירי שחקים הוא פלג ריפין, מנהל בית המוסיקה העירוני בעפולה. המוסיקה לא זרה לריפין. במקצועו הוא מורה לתופים וכלי הקשה, מלחין ויוצר, בוגר תואר במוזיקה בקריה האקדמית אונו ובנוסף גם ניגן בתזמורות ובהרכבים שונים.
"פרויקט בית ספר מנגן קרוב לליבנו, הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו ופועל בהצלחה בשמונה בתי ספר יסודיים בעיר. התכנית מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה ללמוד נגינה לפי כישרונם, רצונם ומידת השקעתם", אומר ריפין בראשית הריאיון עמו, "אנחנו מתחילים להפעיל אותו כבר בכיתה ה'. בכל כיתה התלמידים זוכים לקבל שעה שבועית קבוצתית בה הם נחשפים לכלי הנגינה השונים ובשנה אחרי, בכיתה ו', אחרי החשיפה הראשונית, הם מקבלים שעה נוספת. בהמשך הם משתלבים בהרכב תזמורת, ועבודה עם מנצח מקצועי. הקונספט מתעדכן ואנחנו עושים לו את הדיוקים הנדרשים, בכדי שיתאימו לתלמידים ולמערכת".

פלג ריפין, מנהל הקונסרבטוריון
פלג ריפין, מנהל הקונסרבטוריון

• מעטפת רחבה

לדברי ריפין, הפרויקט פועל בעיר במעין מתכונת של פירמידה. "אנחנו מתחילים בחשיפה הראשונית כבר בשכבות ה' ו-ו' ומשם ממשיכים לשכבות חטיבת הביניים וכיתות המוזיקה. התלמידים שמגלים עניין והתמדה ממשיכים במסלול המוזיקלי גם בשכבות התיכון. במסגרת מסלול ההכנה לבגרות במוזיקה – הקונסרבטוריון מוסמך להגיש תלמידים בכתה יב' לבחינת בגרות ארצית במוזיקה(בחינת רסיטל) בהיקף 5 יח"ל בשירה או בנגינה, ומאפשר לתלמיד המעוניין בכך תמיכה מלאה ומספק את התנאים המיטביים להכנה לבחינה".
המעטפת של שחקים והעירייה מקפידה על מתן מענים לצרכי התלמידים, מגיל צעיר ועד שכבת יב', כולל כלי הנגינה ואנשי המקצוע המובילים ובעלי הניסיון – חלקם נגנים פעילים. לצורך כך מתוקצב הפרוייקט בהתאם, מתוך רצון לראות את התלמידים מתקדמים ומשתלבים בתעשייה, מה שקורה הלכה למעשה במציאות, "התהליך הזה למעשה מגדל את דור העתיד של הנגנים והמוזיקאים בעפולה", מחדד ריפין, "זה דורש מאיתנו להיות כל הזמן מעודכנים, מקצועיים וקפדניים. יש פה אופרציה מאתגרת אבל במקביל מספקת, בעיקר כשאנו נחשפים כל העת לסיפורי הצלחה".

מאפשרים שוויון הזדמנויות ושחיפה לעולמות המוזיקה וכלי הנגינה
מאפשרים שוויון הזדמנויות ןחשיפה לעולמות המוזיקה וכלי הנגינה

לשם הדוגמא מספר ריפין על תלמיד שכבת יב' בעיר, בן הקהילה האתיופית, שהחל את לימודיו בתוכנית בכיתה ה' ובעת הנוכחית הוא במסלול למידה של חמש יחידות בגרות במוזיקה. "גם הזמרת חיילת העפולאית שי טמינו – שריגשה מדינה שלמה, כאשר ביצעה את 'אולי' של אביב גפן-  אותו הקדישה לזכר חברתה שנרצחה ב-7 באוקטובר, נעמה בוני ז"ל, היא בוגרת של התוכנית שלנו. בוגרים נוספים השתלבו בתזמורת צה"ל לאורך השנים ובמסלולים מקצועיים נוספים בתעשייה", הוסיף ריפין


"בהיבט המקצועי לימודי הנגינה תורמים להתפתחות המוח, משפרים יכולות לימודיות, ריכוז וזיכרון, מחזקים את הקואורדינאציה, וההתמודדות עם אתגרים"


מה הערך המוסף של התוכנית?
"התוכנית מאפשרת מעבר לחשיפה לכלי הנגינה וללמידה – עוד מעגל חברתי איתן שמתפתח ומתחזק עם השנים, בעיקר בקרב התלמידים שממשיכים ללמוד בקונסרבטוריון. בהיבט המקצועי לימודי הנגינה תורמים להתפתחות המוח, משפרים יכולות לימודיות, ריכוז וזיכרון, מחזקים את הקואורדינאציה, ההתמודדות עם אתגרים ומיותר לציין-  ליהנות מחוויה מוסיקלית על כל נדבכיה. חשוב לנו גם מאוד האספקט של שוויון ההזדמנויות וההנגשה של לימודי המוזיקה עבור התלמידים בכל רחבי העיר, גם כאלה שבמצב סוציואקונומי לא גבוה וכן פיתוח וטיפוח המודעות למוזיקה -כחלק מהעיצוב החינוכי והתרבותי של התלמידים. התשלום עבור התוכנית בבתי הספר היסודיים הוא סמלי ומעניק למשתתפים ערכים רבים- מעבר ללמידה והחשיפה עצמה".

• "חשוב לנו שמרבית התלמידים ירכשו ידע מוזיקלי ויתנסו בנגינה"

העידן הטכנולוגי המואץ, והחיבור למסכים ולרשתות החברתיות מציב בפני מובילי הפרוייקט אתגרים מורכבים בלשון המעטה: "השעות הארוכות מול הסמארטפונים והגירויים העצומים משפיעים בכל תחומי החיים שלנו, גם בהיבט של המוזיקה ולכן אנחנו, אנשי המקצוע, מנהלים שיח סביב נושא זה", אומר ריפין, "זה נוגע גם ברמה של החיבור הראשוני ללמידה וגם בהתמדה ובפעילות השוטפת, אבל אנחנו על זה ומנסים למקד כמה שיותר את התלמידים. יש כמובן תלמידים שיודעים להתמודד טוב יותר עם ההסחות ולהבין את הפוטנציאל בלמידה ויש פחות. בסוף התהליך חשוב לנו שמרבית התלמידים ירכשו ידע מוזיקלי ויתנסו בנגינה".

תלמידים שמשתתפים בפרויקט
תלמידים שמשתתפים בפרויקט

כחלק מהחשיבה מחוץ לקופסא, מקדמים ברשת שחקים, בתמיכה של העירייה פרויקט חבורות זמר בשכונת רובע יזרעאל המתפתחת והצומחת. ריפין: "רבים מתושבי הרובע לא נחשפו לפעילות שלנו, מעצם היותם תושבי חוץ שהיגרו לעיר, ולכן החלטנו לבחון את הרחבת הפעילות באזור זה, עם הקמת חבורות הזמר בבית הספר יהלום ושהם, כשאנחנו זוכים לתמיכה רחבה של המנהלות באותם בתי הספר, בדיוק כמו שיתוף הפעולה המצוין עם יתר המנהלות בבתי הספר שמשתתפים בתוכנית בית ספר מנגן. הפרויקט הוא עבור תלמידים בשכבות ד', ה' ו-ו' כשבכל קבוצה, כעשרים תלמידים. הרעיון הוא שהתלמידים גם יופיעו באירועים בית ספריים, ובסוף השנה באירוע שיא. ההקמה של חבורות הזמר תורמת גם להעשרת התרבות הקהילתית והבית ספרית. חשוב לציין שאנחנו מעניקים ליווי מקצועי לחבורות הזמר, עם מנחה ופסנתרן מקצועי".

לסיום, מה בנוגע לעתיד?
"אנחנו תמיד חושבים כיצד להמשיך ולהתפתח, להרחיב את התוכניות ולחשוף את התלמידים לעולמות המוזיקה הקסומים – תוך עידוד לימוד נגינה בכלים תזמורתיים".
"החינוך המוסיקלי משפיע על תלמידנו בשלל היבטים", אומרת אמילי זיידל, מנהלת בית ויצו ורכזת תחום קהילה בשחקים, "במסגרת הלמידה בפרוייקט והחשיפה למוזיקה באים לידי ביטוי ערכים שמשלבים תרבות ואומנות ויש דגשים על מחויבות, יצירתיות ומקצועיות. התלמידים רוכשים ידע תיאורטי ומעשי רב מהמורים המסורים שלנו ונחשפים לשפת המוזיקה, שבה הם יכולים להתפתח ולהתמקצע במסלולים השונים, מעבר להתנסות והחווייתיות".