במבצע למניעת שוד עתיקות התגלו ממצאים ארכיאולוגים נדירים

במהלך במבצע של משטרת כפר כנא והיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות בפעילות המבצעית בכפר משהד, נחשפה מערת קבורה ובה מספר ארונות קבורה ייחודיים מהימים שלאחר מרד בר כוכבא. צילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות עם ממצאים ממערת הקבורה. צילום: רשות העתיקות( יולי שוורץ)

במסגרת פעילות מודיעינית, הגיעו שוטרי תחנת כפר כנא ומפקחי רשות העתיקות לשטח מגרש פרטי במועצה האזורית משהד. שם לתדהמתם, התגלה כי במקום בוצעו עבודות תשתית נרחבות באמצעות כלי הנדסי כבד, תוך הרס מוחלט של מערת קבורה עתיקה שעמדה במקום. מהמערה לא נותר אלא כוך קבורה בודד.
מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות הבחינו במספר ערימות אדמה בשטח המגרש, שנראה היה כי הן מסתירות מאחוריהן דבר-מה. בעל השטח והאחראי על אתר הבניה, לאחר שבעל השטח התבקש להסיר את ערמות העפר, התגלתה לעיניהם של מפקחי רשות העתיקות מערת קבורה עתיקה, חצובה בסלע, ובה תשעה כוכי קבורה. להפתעת המפקחים, בפתח המערה נמצאו שלוש גלוסקמאות אבן מעוטרות, ששימשו בעת העתיקה לליקוט עצמות אדם. הגלוסקמאות נתגלו ריקות ולא במקומן הטבעי, דבר שהעלה את החשד המידי שבמערה התבצע לאחרונה שוד עתיקות.
עבודות הבנייה במקום הופסקו לאלתר, ומספר חשודים זומנו לחקירה בתחנת המשטרה בחשד לפגיעה בעתיקות ואי דיווח על מציאת עתיקה. במקביל, ביצעו מפקחי רשות העתיקות פעולות של תיעוד ופינוי הממצאים העתיקים, מחשש להמשך שוד וגניבת הממצאים הקדומים מהמערה.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|