בית שאן: מספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד מתחילת השנה בכ-50%

בעקבות מאמצי שירות התעסוקה, הצטמצם מספר התובעים מ- 518 בינואר ל- 256 בלבד בנובמבר. צילום: דוברות שירות התעסוקה

מדיניות הרווחה של מדינת ישראל מבטיחה רשתות ביטחון סוציאליות מגוונות, אחת מהבולטות שבהן היא הבטחת ההכנסה. המדובר הוא בקצבה המסייעת לדורשי עבודה המתקשים לשוב למעגל העבודה ומאמצי חזרתם לעבודה לא צלחו גם לאחר שתמה זכאותם לדמי האבטלה.
מטרת הקצבה היא לספק לאנשים הללו דמי מחייה בסיסיים, בזמן שהם מנסים לשוב למעגל העבודה. לרוב, מדובר בדורשי עבודה המתמודדים עם חסמים תעסוקתיים ואחרים מרובים, המקשים עליהם לשוב למעגל העבודה ולהתפרנס עצמאית ומרביתם שוהים ממושכות מחוץ למעגל העבודה.
במטרה להתמודד עם אתגר החסמים המרובים, יסד שירות התעסוקה את "מעגלי תעסוקה". המדובר הוא בתכנית ראשונה ויחידה המספקת פתרונות מותאמים אישית לתובעי הבטחת הכנסה, ממפה את החסמים התעסוקתיים האישיים שלהם ובונה להם תכניות מותאמות אישית המסוגלות לטפל בכל חסם וחסם – החל מחסמי שפה, כישורים דיגיטליים ומיומנויות מקצועיות ועד לחסמים רגשיים ומוטיבציוניים.
למעשה, מדובר בתכנית הממשלתית הגדולה והאפקטיבית ביותר למיגור העוני, "אנחנו לא מדברים על חכות", מבהיר רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה, "אנחנו מעניקים חכות מותאמות אישית, והנתונים מדברים בעד עצמם". עם הקמת התכנית ב- 2014, עמד מספר תובעי הבטחת ההכנסה על כ- 120 אלף וכעת על כ- 56.9 אלף בלבד. "הדברים לא קורים בחלל ריק", מבהיר גראור, "אנחנו בפירוש נלחמים על כל דורש ודורשת עבודה, לא משנה עם כמה אתגרים הם נאלצים להתמודד אנחנו עושים הכל כדי להבטיח את חזרתם לעבודה".
כך שמאז תום משבר הקורונה הירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה עקבית ומתמשכת, ותובעי הבטחת ההכנסה הולכים ושבים למעגל העבודה בהיקפים גדולים. לשם המחשה, בינואר 2022 עמד מספר תובעי הבטחת ההכנסה בבית שאן על לא פחות מ- 518 תובעי הבטחת הכנסה ואילו כעת, בנובמבר, מספרם עומד על 256. משמעות הדבר היא ששירות התעסוקה הצליח להביא לחזרה מאסיבית של רבים מתובעי הבטחת ההכנסה בבית שאן למעגל העבודה שחלק לא מבוטל מהם שהה מחוץ למעגל העבודה זמן רב, זאת לאחר שכ- 400 מהם השתתפו בתכניות השיקום התעסוקתי שמפעיל השירות במסגרת מעגלי תעסוקה.
"האג'נדה שלנו ברורה", אומר ראובן אדרעי מנהל תחום הבטחת הכנסה והאחראי על תכנית מעגלי תעסוקה בשירות התעסוקה, "אנחנו לא משאירים אף אחד ואף אחת מאחור, ועושים כל שנדרש כדי להבטיח שכל אזרח ואזרחית בישראל יוכלו להתפרנס באופן עצמאי ובכבוד. זה המוטו שלנו, והודות למאות יועצי הקריירה, המאמנים התעסוקתיים, הפסיכולוגים התעסוקתיים ומתאמי ההשמה שלנו אנחנו מצליחים לממש את החזון הגדול הזה".
כל תובע הבטחת הכנסה מופנה על ידי לשכת התעסוקה למרכז מעגלי תעסוקה, כאשר הפגישות הראשונות עם היועצים המקצועיים של שירות התעסוקה מוקדשות למיפוי תעסוקתי, העומד על כישוריו, מיומנויותיו וניסונו של תובע הבטחת ההכנסה, וחשוב מכך על האתגרים והחסמים עמם הוא מתמודד והמקשים עליו לשוב למעגל העבודה. על בסיס מיפוי יסודי זה, נבנית לו תכנית שיקום תעסוקתי מותאמת אישית, "כך למשל", מבהיר אדרעי, "תובע הבטחת הכנסה המתמודד עם חסמי שפה יעבור הכשרות ייעודיות לחיזוק שליטתו בשפה, בין אם מדובר באנגלית ובין אם מדובר בעברית, מי שמתמודד עם חסמים דיגיטליים יעבור הכשרות לחיזוק הכישורים הדיגיטליים וכן הלאה. התכניות אינן כלליות, אלא מותאמות אישית. כשהמטרה היא להסיר חסמים, אין אפשרות אחרת אלא רק בתכניות מותאמות אישית". הקושי הגדול עמו מתמודדים כל תובעי הבטחת ההכנסה הוא מוטיבציה נמוכה, "איך אפשר אחרת?", אומר אדרעי, "לא פעם מדובר באנשים שפגשו כל כך הרבה דלתות חסומות, אנחנו כאן כדי לפתוח אותן יחד איתם. אנחנו לא מוותרים על אף אחד ואני קורא לכל תובע הבטחת הכנסה ובכלל, לכל מי בצל קשיי החיים נפלט ממעגל העבודה ליצור איתנו קשר דרך הלשכות, ואני מבטיח שנדע, נוכל ונשמח לסייע לכל אחד – אל תוותרו על עצמכם, אנחנו לא מוותרים עליכם".
במרכזי מעגלי תעסוקה, הפרוסים בכל רחבי הארץ, מוצע מגוון רחב מאוד של אימונים תעסוקתיים, ייעוץ תעסוקתי, סדנאות, קורסים והכשרות המותאמים, כאמור, אישית לכל תובע הבטחת הכנסה על פי אתגריו, חסמיו וכישוריו. מעבר לכך, בפני תובעי הבטחת ההכנסה מוצעים שירותי תמך רבים החל מייעוץ תעסוקתי, דרך פסיכולוגים תעסוקתיים ועד ליועצים למיצוי זכויות.