בית השיטה: פרידה ממוני מרוז ז"ל

מרוז, דמות מוערכת ברחבי העמק היה איש יוצר, אמן יוצא דופן, השפיע רבות על הווייתה המקורית והתרבותית של קהילת קיבוץ בית השיטה.
מאת אפרת שלם
צילום: באדיבות המשפחה

מוני מרוז מוותיקי הצנחנים נפטר בקיבוץ בית השיטה והוא בן 86. מרוז נולד בתל אביב והגיע לקיבוץ כילד חוץ, נער בן 15 במסגרת 'המחנות העולים'. התגייס לצנחנים ונטל חלק בכל פעולות התגמול של אותן שנים, ביניהן הצניחה המפורסמת במתלה, בקרב ההרואי מול הצבא המצרי במבצע סיני. הוא גילה אומץ לב ותושייה רבה כשחבריו לצוות נפלו לידו. תמונתו המיתולוגית מאותו קרב הפכה לאייקון בתולדות מלחמות ישראל.
בבית השיטה עבד במקומות רבים: בצעירותו הקים את ענף הבקר לבשר (עם נחום שריג ז"ל), עבד באוניות הקיבוץ המאוחד 'תרשיש', הקים תזמורת ריקודים (ניגן בה כמתופף) שהופיעה בכל רחבי הארץ, עבד במפעל הזיתייה, ריכז את חדר האוכל, ריכז את החגים, בהמשך ריכז את הנגרייה ועיצב רהיטים מיוחדים לחברים, שחלקם קיימים עד היום. מוני היה אמן רב תחומי, צייר, פיסל (בעץ ובברזל), צילם במצלמת 8 מ"מ, צייר קריקטורות, הנחה, ביים, שיחק, היה חיית במה, דמות צבעונית בחיי התרבות של בית השיטה. בשנות ההפרטה הוציא עלון מחתרתי בשם 'קיבוץ לשום מקום', בו ביקר בחריפות את הממסד ותהליך השינוי.
לפני 30 שנה הצטרף לסגל 'המכללה האקדמית עמק יזרעאל' וייסד את המגמה לתקשורת חזותית 'גורן', אותה ניהל בכישרון רב. הוא לא למד אומנות בשום מסגרת פורמאלית, היה אוטודידקט, חרוץ, וסקרן עד אין קץ. את מיומנותיו האמנותיות רכש בזכות הכישרון הטבעי היוצא הדופן והעצמאות המחשבתית.
בשנותיו האחרונות התמיד לברך בקריקטורה אישית בפייסבוק כל חבר שהייתה לו יום הולדת או אירוע משפחתי מיוחד. בחג השמונים של בית השיטה נערכה תערוכה בה הציג 400 קריקטורות של חברי הקיבוץ, בה התגלה פן חדש של מוני רך ומפויס, וניתן לחוש שמאחורי הזעם של פעם מסתתר מאהב גדול של בית השיטה.
מוני היה נשוי לרחל כהן – מהבנות הראשונות של בית השיטה, ולהם חמישה ילדים שהביאו לו הרבה נכדים, שהעריצו אותו ו'בלעו' בשקיקה את מעלליו.
בהלווייתו כתבה יהודית פלד: "כמי שייצגה את הממסד לפני 30 שנה, ידעתי אש, ידעתי רעם בקשריי עם מוני. לפעמים התקשיתי לעכל את הסגנון הבוטה ולחימתו הלוהטת כנגד דפוסי החיים הנוקשים בהם האמנו. במבט לאחור אני מבינה את עמידתו הנחרצת על דעותיו, ומרגישה שנוכחותו הפרתה את המתרחש כאן".
בשנה האחרונה נחלש גופו, ושככה התלהבותו. ראיתי אותו נוסע בקלנועית בשבילים עם רעייתו הנאמנה והתומכת, והרהרתי בליבי: האיש החזק והחיוני הזה, שניחן בכריזמה ממגנטת, 'מענטש' אמיתי, יישאר כאן עוד הרבה זמן, הוא לא יעזוב כל כך מהר, כך חשבתי. טעיתי. לא ידעתי שקיצו קרב. מותו הפתאומי הותיר את בית השיטה המומה וכואבת.
מוני – איש יוצר, אמן יוצא דופן, איש אשכולות, שהשפיע רבות על הווייתה המקורית והתרבותית של קהילת קיבוץ בית השיטה. יהי זכרו ברוך.

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|

חניכי מכינת חנתון חילקו תמרים ומים לשבירת צום הרמדאן

|

אושר קסרי: ״הקב״ה אוהב אותי״

|