עפולה: שלמה סדרס חוזר לשיחת הטלפון ההיסטורית מקהיר

שלמה סדרס בן ה-85 מעפולה אחז בתפקידים בכירים בחברת בזק, והקים תחנות תקשורת בכל בסיסי צה"ל. מקצועיותו הובילה בסוף שנות ה-70 לבחור בו לחבר את קו הטלפון הראשון בין ישראל למצרים. החודש, כשמציינים 44 שנים לחתימת ההסכם בין בגין לסאדאת, חוזר סדרס במנהרת הזמן לימים בהם נדרש למשימה בקהיר, מספר על מפגשי הקפה עם השגריר, על שיחת הטלפון הראשונה שביצע מהבירה המצרית, השיטוט בעיר טרם חתימת ההסכם וגם: המסמך המרגש ששמר עד לימים אלה

שלמה סנדרס: "זו הייתה חווייה בלתי נשכחת"

ב-26 לחודש מרץ הנוכחי יציינו בישראל 44 שנים לכינון היחסים וחתימת ההסכם עם מצרים. על ההסכם חתמו נשיא מצרים אנואר סאדאת, ראש ממשלת ישראל מנחם בגין ונשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר, על מדשאות הבית הלבן. מאחורי ההסכם פורץ הדרך בין שתי המדינות עומדים גם לא מעט סיפורים מרתקים ומעוררי השראה, אחד מהם הוא של שלמה סדרס, תושב עפולה, גמלאי של חברת בזק.

• מעפולה למצרים

סדרס, בן 85, נשוי לשושנה, אב לשלוש בנות וסב לשבעה נכדים, עלה ארצה מטורקיה. את שירותו הצבאי עשה בחטיבת גולני ובמשך כ-42 שנים עבד בחברת בזק בתפקידי ניהול – כמקים תחנות תקשורת בבסיסים צבאיים. בין היתר הוא וצוותו הקימו תחנות תקשורת במחנות הצבאיים באזור טבריה, עפולה, חדרה ומוצבים באזור עמק הירדן.
בסוף שנות השבעים, טרם חתימת ההסכם הרשמי עם המצרים, הוא נבחר לעובד מצטיין ארצי של בזק, כחלק ממיזם של עיתון "ידיעות אחרונות". הבחירה הזו גם הובילה אותו למשימה מיוחדת, מסקרנת ומרתקת: הקמת תחנת תקשורת אלחוטית בין מצרים לישראל – וחיבור קו הטלפון הראשון בין שתי המדינות.
"לפני הטיסה למצרים קצין צה"ל בכיר הכין אותי וביצע לי תדריך בקריה בתל אביב – על כל מה שמצופה ממני", נזכר סדרס, "נערכתי בהתאם, ריכזתי את הציוד בצורה מדוקדקת והקפדתי שלא ייחסר לי דבר. לא חששתי כי הייתי בקיא במקצוע וידעתי מה נדרש".


"נערכתי למשימה במקצועיות. ריכזתי את הציוד בצורה מדוקדקת והקפדתי שלא יחסר לי דבר. לא חששתי כי הייתי בקיא במקצוע וידעתי מה נדרש"


בשלב הבא הוטס סדרס במטוס חיל האוויר מבסיס שדה דב לבירה המצרית ולאחר הנחיתה כבר המתינו לו ולנציגי צה"ל גורמים מקשרים: "הטיסה הייתה דרך בריסל, בירת בלגיה מכיוון שהיחסים לא היו עדיין רשמיים", נזכר סדרס בחיוך, "עם הנחיתה פרקנו את הציוד למשאית ויצאנו למבנה בשגרירות – שבו היינו צריכים להקים את התחנה. שם גם נפגשתי עם אליהו בן אלישר, ששימש כראש המשלחת הישראלית שיצאה לקהיר לניהול המו"מ לשלום. לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים עם מצרים, הוא גם כיהן בשנים 1980-1981 כשגריר הישראלי הראשון בקהיר. יצא לי לשתות איתו כמה וכמה פעמים קפה ולנהל שיחות עמוקות ומעניינות".

• הלו? שושנה?

במשך שבועיים תמימים, כשהוא ממוקד מטרה, הקים סדרס את תחנת התקשורת לבדו, כשברקע תמיד נוכחים אנשי ביטחון. "לצד העבודה גם יצא לי לטייל בקהיר, לחקור את האתרים המוכרים, הפירמידות, כשעדיין לא נחתם הסכם השלום באופן רשמי, אך למרות זאת חשתי בטוח וזו הייתה חוויה בלתי נשכחת".

המעטפה שקיבל סדרס לאחר הקמת הקו
המעטפה שקיבל סדרס לאחר הקמת הקו

המשימה הושלמה בהצלחה עם יצירת הקשר הראשון עם ישראל, ובמקרה של סדרס, הבדיקה התבצעה בשיחת טלפון ללא אחרת מאשתו שושנה. "זה היה סימבולי, אבל בסך הכל רציתי לוודא שהקו תקין ובמקביל בדקתי מה שלומה של אשתי שושנה. זה היה מרגש לשמוע אותה ולהגיד לה 'הלו, שושנה, את שומעת אותי'. צריך לזכור שזו הייתה תקופה אחרת לגמרי, לא כמו היום שיוצרים בקלות קשר מכל נקודה בגלובוס".
אחרי שמסר את המערכת לנציגי משרד הביטחון שב סדרס לישראל בטיסה, הפעם כבר בטיסה קצרה ורשמית, היישר לישראל, ובמהלכה הוא גם קיבל, יחד עם בעלי תפקידים נוספים, מעטפה חתומה ומבוילת, פיסת היסטוריה, המציינת את חתימת הסכם השלום.