באמצעות תנשמות: הדברה ביולוגית בעמק יזרעאל

משפחת תנשמות ניזונה בעונת קינון מכ-5,000 מכרסמים, ולכן מייתרת את הצורך בשימוש ברעלים וחומרי הדברה. צילום: ענת חרמוני

במועצה האזורית עמק יזרעאל מפחיתים את השימוש ברעלים להדברת מכרסמים ומקדמים הדברה ביולוגית באמצעות תנשמות ובזים, על מנת לצמצם את נזקי משבר האקלים, לשמור על פוריות האדמה, מגוון הצמחים ובעלי החיים.
בפרויקט המתמשך כ-11 שנה, אגף איכות הסביבה במועצה, החברה להגנת הטבע ומשרד החקלאות, משמרים 120 תיבות קינון לתנשמות ובזים, המשמשים להדברה ביולוגית.
התנשמת היא דורס לילי, שניזון בעיקר ממכרסמים. משפחת תנשמות ניזונה בעונת קינון מכ-5,000 מכרסמים, ולכן מייתרת את הצורך בשימוש ברעלים וחומרי הדברה.
בשנת 2008 ילדי בית הספר היסודי 'מרחבים' בכפר יהושע איתרו חקלאים שהסכימו להציב תיבות קינון לתנשמות בשדותיהם ובחצרות המשקים. מאז, פעם בשנה מתבצע ניטור וטיבוע של עשרות גוזלים.
הניטור נערך בכל תיבות הקינון ברחבי העמק, על ידי קובי מרום ורמי חביב – מהחברה להגנת הטבע ותמר אודם – רכזת חינוך סביבתי באגף איכות הסביבה במועצה. כחלק מתהליך הניטור הם מטבעים (מלשון טבעת) את התנשמות, כאשר הטבעת משמשת מעין 'תעודת זהות' וממוקמת על רגלי הגוזלים והוריהם. בנוסף, שוקלים ומודדים את אורך הכנף שלהם.
תמר אודם רכזת סביבתית באגף איכות הסביבה, מספרת: "עמק יזרעאל עשיר במזון ומשופע בתנשמות, לכן כאשר אנחנו מציבים להן בית – הן מגיעות. אנו פועלים להצבת עוד ועוד תיבות קינון ברחבי העמק על מנת להגדיל את היקף ההדברה הטבעית. תיבה על גבול השדות, לא רחוק מהבית, מאפשרת צפייה בסרט טבע בזמן אמת כל שנה מחדש. בניטור הנוכחי מצאנו תנשמת מטובעת בתיבה שמאוכלסת כבר 10 שנים ברציפות!"
אסי אליה מנהל אגף איכות הסביבה במועצה: "אגף איכות הסביבה פועל בכל המישורים להפחתת נזקי משבר האקלים, כאשר לצד תכניות חינוכיות אנו מקדמים חקלאות וגינון ברי קיימא, על מנת לצמצום הדברות ברחבי היישובים ובשטחים החקלאים. השימוש בתנשמות, להתמודדות עם נזקי המכרסמים בשטחים החקלאים, הנו צעד ביולוגי נוסף במאמץ זה. בימים אלה אנו פועלים להצבת תיבות קינון נוספות ברחבי העמק שלנו."
אייל בצר ראש המועצה, סיכם: "המועצה ממשיכה להשקיע ולפתח מענים בתחום השמירה על הסביבה, כך גם בנושא הדברה ביולוגית. זאת, מתוך הכרה בחשיבותם והשפעתם של בעלי החיים הסובבים אותנו במעגל החיים. אנו מזמינים תושבים מכל רחבי העמק להצטרף ליוזמת ההדברה הביולוגית ולהציב תיבות קינון בשטחם."