"אני רוצה להשאיר חותם"

במשך קרוב לעשור איגד אייבי לוי, גיבור ישראלי, סיפורי קרב ואובדן, לצד ניצחון החיים ואהבת הארץ. האוטוביוגרפיה שלו מכילה מקבץ סיפורים שגם 400 עמודיו אינם מספיקים מכדי לתאר את מסע חייו הלא שגרתי.
מאת: אפרת שלם
צילום: לימור כרסנטי

בימים אלה יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי של אייבי מנחם לוי (78) הנקרא: 'סיפור מנחם'. בספר הוא חושף את חוויות המרתקות החל מילדותו בקיבוץ שדה אליהו, דרך שירותו הצבאי ולחימתו למען המדינה, עיסוקיו ומפגשיו המגוונים, וגם את אהבתו הגדולה לבת זוגתו מזה 7 שנים – שולי נתן, עימה בנה את בית חלומותיהם בהרחבה של בית השיטה, בקצה הכי גבוה של הגבעה ממנה נשקפים שדות העמק הירוקים.
במשך קרוב לעשור איגד אייבי, גיבור ישראלי, סיפורי קרב ואובדן, לצד ניצחון החיים ואהבת הארץ. האוטוביוגרפיה שלו מכילה מקבץ סיפורים שגם 400 עמודיו אינם מספיקים מכדי לתאר את מסע חייו הלא שגרתי.
מאחורי החזות המרשימה של מי ששירת כקצין (רס"ן) בצנחנים, היה בין משחררי ירושלים והשתתף בכל מלחמות ישראל, מסתתרים סיפורים השמורים יותר לסרטי דרמה ואקשן, כאלה שלא יותירו עין יבשה. עודד צפתי שותף לכתיבה כתב: "בספר זה מגולם סיפור חייו של אדם נדיר ומיוחד, איש תורה ואדמה, שירה וחזנות. רומנטיקן חסר תקנה, לוחם אמיץ, ואיש משפחה, וגם בליין תאב חיים. איש אשר מאות אנשים בארץ ובעולם רואים בו חבר אמיתי! "
אייבי נולד בקיבוץ שדה אליהו לאביו מריו לוי ז"ל הידוע כאבי החקלאות האורגנית בישראל, ומייסד החקלאות הביולוגית. מריו גידל דורות של מגדלי גידולים אורגנים. בנו אייבי נדבק בחיידק האורגני, השתתף בהקמת מפעל לייבוש תבלינים, ובמשך עשור היה מנהל השיווק שלו.
בגיל 55 עזב את הקיבוץ, חזר בשאלה, והשתתף בהקמת ענף תבלינים לחים לייצוא ב'אגרסקו'. כמה שנים לאחר מיכן הקים חברה פרטית לייצוא תבלינים, שכללה 200 מגדלים, מהדרום עד רמת הגולן, אותם נהג לפקוד בשטח לעיתים קרובות.
כצנחן היה קשור לפעילויות יוצאות דופן, הציל חיי אדם, זכה לצל"שים. בסדיר נפצע ברגליו ועד היום הוא 'סוחב' צלקות מאותה פציעה. בספרו הוא מתאר: "גררתי את עצמי בקושי רב מתוך אפיסת כוחות מטר ועוד מטר, גייסתי את כל מה שנשאר בי, ניסיתי לשווא להפעיל את הרגליים שלא נשמעו לי, התקדמתי ושוב התעלפתי…"
בגיל 70 החליט לשנות לוקיישן ולעבור מהמרכז חזרה לקיבוץ, אבל הפעם לבית השיטה. בין לבין עבר קורס למדריכי תיירות, ועד היום הוא חורש את הארץ עם קבוצות תיירים וידידים.
מאז היכרותו את שולי נתן הם מתחזקים לוח הופעות צפוף עם הזמנות להופיע בבתי אבות, קיבוצים, בתים פרטיים, בדירתו הפרטית ועוד. היא בקולה הגבוה והוא בקולו הבס-בריטון, יוצרים הרמוניה מיוחדת. כשהם מתפנים מעט, הם מגיעים גם לבית הכנסת בבית השיטה.

איך הכרת את שולי נתן?
אייבי: "ב- 2017 ציינו הצנחנים 50 שנים לשחרור ירושלים באמפיתיאטרון מגדל דוד. אני סיפרתי סיפור על מורשת קרב ושרתי את השיר האהוב עלי – 'הכותל'. כשירדתי מהבמה בתה של שולי אמרה לה, 'הבחור הזה מוצא חן בעיניי. גשי אליו ותשאלי אם הוא בנו של מריו לוי'. כשהשבתי בחיוב, היא התרגשה מאוד, כי בנה היה סטודנט נערץ של אבי. נו, ומשם הכול התגלגל… "
ממרום גילו ניכרת רב גוניותו של אדם שלא נח לרגע. כאומן, כחקלאי, כאיש צבא, אב ל-8 ילדים, סב ל-20 נכדים, וכאדם שראה כמעט הכול, יש לו מסר חשוב: "להטביע חותם ולהשאיר מורשת, משהו ממני באהבה לדורות הבאים".
ומוסיפה העורכת רזיה בן גוריון: "מן הספר עולה דמות יחידאית, חד פעמית, גדולה מהחיים. איש שמעורר השראה, בעל כוחות נפש וכוחות גוף בלתי רגילים. איש של אנשים, של אדמה של מרחבי הטבע וארץ ישראל, בעל תעוזה ותושייה בשדה הקרב כמו גם בשדות העמק. הגוף פצוע ומצולק קרבות, אבל הנשמה מזמרת תהילתו".
'סיפור מנחם', סיפורו של אייבי לוי, הוא לא רק מנחם, הוא סיפור של דוגמה אישית של אדם אמיץ במיוחד בעל ערכים מוסריים ואהבת הארץ, ערכים ההולכים ומתמעטים בדורנו. הספר תורגם לאנגלית ויופץ בקהילות ובבתי ספר בקנדה ובארה"ב.

איך אתה מרגיש אחרי הוצאת ספרך?
אייבי: "התגובות שאני מקבל מעלות סומק בלחיי, לא שיערתי עד כמה הספר ייגע בליבם של האנשים. אני מרגיש שקיימתי את שליחותי החינוכית כישראלי ויהודי בארץ ישראל".
המעוניינים להזמינו יכולים ליצור קשר במייל aibilevi7@gmail.com 

העמק: רופאות ורופאי נשים מוחים על צביעות העולם הליברלי – אל מול פשעי המלחמה של החמאס

|

עפולה: עמותת החסד סל"ע מחלקת חליפות חדשות לפסח

|

"כשראיתי את החורבות הרגשתי מושפל. זה היה מראה מעליב ברמה האישית והלאומית"

|