דרמה: השופט אברהם ביטל את כל המכרזים בעפולה עלית

שופט בית המשפט המחוזי בנצרת ד"ר אברהם אברהם החליט לפסול את כל המכרזים בהם זכו ערבים במורדות עפולה הצעירה. ההליך המשפטי החל בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אילן וקנין מעפולה, שהוביל את המאבק המשפטי. השופט אברהם: "הפגמים במכרז עמוקים. אין מנוס מביטולו". עו"ד וקנין: לבית המשפט לא היו הרבה ברירות מלבד לבטל את המכרז. עיריית עפולה: "בית המשפט אמר את דברו. אנו מקווים שהפרשה הסתיימה והעיר תמשיך להתפתח". מנגד, פרקליט של מספר זוכים במכרז אמר כי המילה האחרונה עוד לא נאמרה

פצצה בבירת העמק: שופט בית המשפט המחוזי בנצרת ד"ר אברהם אברהם החליט היום לפסול את כל המכרזים בהם זכו ערבים במורדות עפולה הצעירה. ההליך המשפטי החל בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אילן וקנין מעפולה, שהוביל את המאבק המשפטי.
כזכור, הפרשה עוררה הדים ברחבי בירת העמק ובכל רחבי הארץ, לאחר שכלל הזוכים במכרז היו מהמגזר הערבי.
פרשת המכרזים לחכירת מגרשים לבניית 45 יחידות דיור במורדות עפולה עלית, הגיעה כזכור בסוף חודש מרץ לפתחו של ד"ר אברהם אברהם, שופט בית המשפט המחוזי בנצרת. טרם ההתכנסות באולם בית המשפט ערכה ועדת המכרזים שימוע למספר מהזוכים שנשאלו על ההצעות שהוגשו למכרז ונראו כזכור תואמות באופן מחשיד.
באולם בית המשפט התכנסו בדיון הראשוני סוללת עורכי הדין של הזוכים ומגישי העתירה כנגד תוצאות המכרז. את העתירה הגיש עו"ד וקנין בשמם של ארבעה תושבים שהגישו אף הם הצעות למכרזים ולא זכו.


מנימוקי השופט אברהם: "די לי בכך, שהתיאום בין המציעים פוגם פגם חמור בעקרון השוויון, עקרון העומד ביסוד של דיני המכרזים. המציעים בהם עסקינן חברו יחדיו לתאם את מחירי הצעותיהם, תוך חלוקת השוק ביניהם, באופן שכל מציע אינו מגיש הצעה ביחס למגרש שמציע חברו. את כל אלה הם עשו בניצוחו של אדם אחד (בכל קבוצת התאגדות)"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הדיון נמשך לאורך שעה והוא היה קצר וממוקד. בראשית הדיון הציג עו"ד וקנין את טיעוניו המנומקים לבקשה לביטול המכרז ובהם הטיעונים לתכסיסנות ותיאום מחירים. מנגד, הזוכים עורכי הדין של הזוכים הכחישו כל קשר לתיאום מחירים. כעת נותר להמתין לפסק דינו של השופט ד"ר אברהם.
היום כאמור החליט השופט אברהם בהחלטה דרמטית לבטל את המכרז שבו זכו הזוכים הערביים.

• התיאום בין המציעים פוגם פגם חמור בעקרון השוויון"

השופט אברהם כתב: ""ראינו את טענת העותרים, הנסמכת על איסור ההתאגדות על פי תנאי המכרז. כשלעצמי אינני רואה הכרח להכריע בשאלה האם ההתארגנות שתוארה מעלה הולמת תנאי 15 זה שבמכרז או לאו. די לי בכך, שהתיאום בין המציעים פוגם פגם חמור בעקרון השוויון, עקרון העומד ביסוד של דיני המכרזים. המציעים בהם עסקינן חברו יחדיו לתאם את מחירי הצעותיהם, תוך חלוקת השוק ביניהם, באופן שכל מציע אינו מגיש הצעה ביחס למגרש שמציע חברו. את כל אלה הם עשו בניצוחו של אדם אחד (בכל קבוצת התאגדות), שהכין עבורם את ההצעות כשהן מתואמות, הוציא את כתבי הערבות וגו', והכל – כך נראה – מתוך שביקש לעשות לעצמו רווח 20 עתידי".

• "הכספים שעתיד הוא לקבל במכרז – כספי ציבור המה"

עוד הוסיף השופט בנוגע לפגמים במכרזים: "הפגם האחד – ניסוח הלקוי של תנאי המכרז בכל הנוגע למחיר המינימום למגרש, פגם שהביא מציעים שלא להבין היטב את כוונתו של המזמין ביחס לשווי המגרש, ומכאן הפגיעה בעקרו השוויון לא רק בין המציעים לבין עצמם, כי אם גם קיפוח של מציעים פוטנציאליים, שאפשר שאילו סברו סברה אחרת ביחס למחיר המינימום, היו מגישי הצעות במכרז; והפגם האחר תיאום המחירים בין קבוצות המציעים, שגרם לפגיעה קשה בעקרון השוויון שבין המציעים, פגיעה בתחרות ביניהם, ופגיעה בציבור בכללו, בשל כך שהמזמין לא קיבל את שיכול היה לקבל אלמלא התיאום, והרי מזמין זה הוא נציגינו שלנו, והכספים שעתיד הוא לקבל במכרז – כספי ציבור המה. הפגיעה היא, אם כן, פגיעה משולבת, הפוגעת פגיעה חמורה בעקרו השוויון, עד כי אינני רואה כל מנוס מביטולו של המכרז".
עו"ד אילן וקנין שהיה נחוש ופעל ללא ליאות לבטל את המכרז אמר: "לאחר שהתברר כי היה תיאום מחירים ותכסיסנות לבית המשפט לא הייתה ברירה אלא לבטל את המכרז".
מעיריית עפולה נמסר: "בית המשפט אמר את דברו. אנו מקווים שהפרשה הסתיימה והעיר תמשיך להתפתח".
פרקליטי הזוכים ציינו כי הם לומדים את החלטתו של השופט ד"ר אברהם והמילה האחרונה עוד לא נאמרה ואין צורך לצאת בחגיגות.

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך: