תעשו להם כבוד: מצטייני הרמטכ"ל, המפקדים והיחידות

הם פטריוטיים, ערכיים, מחויבים ומקצועיים: דובר צה"ל פרסם השבוע רשימה של חיילים מצטיינים ואנשי מילואים המתגוררים ביישובים ברחבי העמקים – ושתורמים מדי יום ביומו לבטחון ולהגנת מדינת ישראל. מצדיעים להם. צילומים: דובר צה"ל

דובר צה"ל פרסם בימים האחרונים את רשימות החיילים המצטיינים ביחידות השונות ובהן נציגות מרשימה לחיילים ומילואימניקים מהאזור. רגע לפני ההסבה לשולחן החג – חדש בעמק עושה לכם הכרה עמם.

• "שירות בצה"ל הוא גאווה עבורי"

הראשון הוא רס"ם מלקו יעקב, בן 38 מעפולה שנבחר למצטיין שר הביטחון לראש השנה – התשפ"ג. רס"ם מלקו נולד באתיופיה, בכפר קטן בשם ווזבה לזוג הורים ציונים שחלמו לעלות לארץ ישראל: "הוריי דיברו רבות על ארץ ישראל", הוא מספר, "הם סיפרו לנו על מדינת היהודים, ארץ זבת חלב ודבש, ועל ירושלים הבירה והקדושה. בכל תפילה הזכירו את כמיהתם וחלומם לעלות לארץ ישראל. גם הסביבה שבה גרתי עודדה מאוד עלייה לארץ." מספר מלקו.
בדרך עברה המשפחה מספר דירות בכפרים שונים באתיופיה, עד שבסוף עלו לארץ ישראל. "ההתאקלמות של משפחתי בארץ הייתה רוויה בקשיים; למידת שפה חדשה, הסתגלות לאזור מגורים ועבודה שונה".
מלקו למד מהר מאוד עברית והתקדם בלימודים בהצטיינות. בתיכון, למד בפנימייה "כפר בתיה", משם המשיך לעתודה הנדסאית ובשנת 2003 התגייס לשורות צה"ל. את שירותו התחיל בקורס טכנאי מערכות מתקדמות- תקשורת נתונים, שבסופו שובץ בגדוד הקשר "איילים 371" של פיקוד הצפון.
בסיום השירות הסדיר החליט מלקו לחתום קבע והמשיך לשרת בתפקידים מעניינים ומגוונים עד שהגיע לתפקידו הנוכחי כראש תחום רשתות IP בגדוד. "בתור אחד שעלה מאתיופיה, שירות בצה"ל הוא גאווה עבורי – שמירה על הבית שכל כך חלמנו להקים. הרצון הזה להמשיך לשרת נובע אצלי מתוך היותי יהודי, מתוך ציונות עמוקה ומושרשת לאהבת הארץ".
על קבלת מצטיין הרמטכ"ל  הוא מספר: "מאוד התרגשתי. אני עושה את העבודה שלי ולא מצפה לקבל פרסים או משהו בתמורה, אבל קבלת המצטיין נותנת תחושה טובה, שמעריכים ורואים את העשייה שלך. זה גורם לך לרצות להמשיך בעשייה להשתפר ולשאוף גבוה יותר".

סמל גלי גאון
סמל גלי גאון

• "מה שצריך לקרות קורה"

סמל גלי גאון, בת 20 מהיישוב עדי בעמק יזרעאל, תצפיתנית מחמ"ל שקד של חטיבת מנשה – נבחרה לאחת ממצטייני המח"ט, אל"מ אריק מויאל לראש השנה.
סמל גאון, למדה בבית הספר החקלאי בנהלל שם הרחיבה לימודי מדעי המחשב, הנדסת תוכנה וביולוגיה. בנוסף, הייתה חניכה בתנועת הנוער ״בני המושבים״ שם הדריכה את חניכי שכבה ד׳.
לאחר שסיימה את לימודיה בתיכון התגייסה גלי בדצמבר 2020 לשרת כתצפיתנית: ״כשקיבלתי את התפקיד הייתי בשוק. זה היה הכי רחוק ממה שחשבתי שיקרה, אבל אני מאמינה שמה שצריך לקרות קורה״, היא מספרת. במהלך הקורס הבינה גלי שהיא רוצה להשתבץ ביהודה ושומרון: ״איו״ש תמיד עניין אותי, ובקורס הבנתי שאני רוצה לשרת שם. עניינה אותי ההתנהלות. את גם לא תמיד יודעת מה יהיה המקרה הבא ומאיפה הוא יגיע״.
לאחר שסיימה את הקורס שובצה בחמ״ל שקד שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה: "זה לא סתם שאומרים שחמ״ל הופך להיות משפחה״.
גלי מספרת על המשמעות של התפקיד מבחינתה: ״במהלך מבצע החיפוש אחר ששת האסירים שנמלטו תלו בנו את התקוות שנמצא אותם. היו המון אנשים בחמ״ל שלנו מיחידות שונות. גם במבצע ״שומר חומות״ כל רגע היה לנו אירוע חדש".
באפריל 2022 החל מבצע ״שובר גלים״ לאטימת קו התפר. ״שובר גלים שינה את הפנים של החמ״ל. פעם היו חוצים אותו אלפי פלסטינים. היום אין חציות. זה לא קורה. פתאום יש עם מי לדבר ומול מי לסגור מעגל על החציות. הגדר לא הייתה יכולה להישמר ככה בלעדינו.״
כשנשאלה על התחושות על קבלת הצטיינות גלי משתפת: ״זה מטורף, לא ציפיתי. הדרך הכי טובה לסיים איתה את השירות ולהתחיל את השנה החדשה".

• "המקרה שעזר לי להמחיש את החשיבות של התפקיד שלי"

בין מצטייני החטיבה גם טוראית שירה פחימה, בת 18 – ממושב רוויה שבעמק המעיינות. שירה היא הקטנה מבין ארבע בנות, אמה מחנכת בבית הספר בקיבוץ כנרת ואביה עובד כנהג שאטלים. היא למדה במקיף בבית שאן שם הרחיבה ביולוגיה ותיאטרון ובמהלך התיכון התנדבה במועדונית לילדים בסיכון לפני שהתגייסה אחותה הגדולה ששירתה כתצפיתנית ברמת הגולן סיפרה לה על הממשקים שהיו לה עם הסמב״ציות בחטיבה והמליצה לה על התפקיד.
שירה החליטה להתגייס לתפקיד והתגייסה בדצמבר 2021. לאחר הקורס שובצה כסמב״צית הגמ״ר בחטיבת מנשה. כחלק מתפקידה שירה אחראית על הקשר עם היישובים שבגזרת החטיבה ועם רכזי הביטחון של היישובים.
אחד האירועים הזכורים לה במהלך שירותה התרחש בשבת בתאריך ה-28.05.2022. במהלך היום נגנב רכב מתחנת דלק ובו תינוק. גנב הרכב, תושב השטחים לקח את הרכב לפאתי העיר טול כרם. שירה שהייתה במשמרת באותו יום הייתה אחראית על הקשר מול ההורים. ״הייתי צריכה לדבר עם הורים שהילד שלהם נעלם. זאת הייתה חוויה מורכבת. שיקפתי להם איפה הכוחות והכוונתי אותם לאן להגיע כדי לפגוש את החיילים שחילצו את הבן שלהם. המקרה הזה עזר לי להמחיש את החשיבות של התפקיד שלי – להיות בקשר עם האזרחים ולעזור להם, להוות את הקשר בין הצבא לאזרחים ותושבי הגזרה״.
עם קבלת הידיעה מדובר צה"ל אמר יורם קרין – ראש המועצה האזורית עמק המעיינות: "אנו גאים בשירה על השירות המשמעותי והיכולת לתפקד בשעת חירום ומברכים אותה עם קבלת תעודת ההצטיינות. גאווה גדולה להוריה, לכל משפחתה, לקהילה ולעמק".

רב"ט הילה אבו
רב"ט הילה אבו

• "היה לי ברור מההתחלה שאת התפקיד הזה אני עושה מהלב"

בשבוע שעבר גם התקיים טקס מצטייני ראש השנה של חטיבה 769, ׳עוצבת חירם׳, בראשות מפקד החטיבה אל״ם סיון בלוך. החטיבה הינה חטיבה מרחבית, אשר אחראית על ההגנה של כלל אצבע הגליל – מרכס רמות נפתלי, דרך עמק החולה ועד הר דב שבמזרח. כלל חיילי החטיבה והלוחמים שבתעסוקה מבצעית בה, משקיעים לילות כימים כדי לדאוג שכל אחד מתושבי האזור ירגיש הכי בטוח שאפשר. מתוכם, החיילים המצטיינים נבחרו בכדי להכיר תודה על רצון, אהבת הארץ והקרבה אמיתית.
מבין המצטיינים נבחרה מש״קית משאבי אנוש בחטיבה, רב״ט הילה אבו. את ההצטיינות קיבלה בזכות עבודתה הקשה והמסורה.
הילה גדלה בקיבוץ תל יוסף, והתחנכה בבית הספר הרב תחומי עמק חרוד. כשהתגייסה לפני קרוב לשנה לחיל משאבי האנוש, ידעה שהיא רוצה לתרום כמה שהיא יכולה למדינה, וכרגע היא משרתת כבר 10 חודשים בגזרה, ומסייעת בהגנה על גבול הצפון.
על תחושת המשמעות בתפקיד מספרת הילה: ״כשהתגייסתי, לא ידעתי לאן אגיע – רק ידעתי שהדרך שבה אני אעבוד תשפיע ישירות על תקופת השירות של הרבה חיילים בצבא. היה לי ברור מההתחלה שאת התפקיד הזה אני עושה מהלב, ובכדי לעזור״. את ההצטיינות קיבלה הילה בזכות חתירתה למגע, פעילויותיה השונות בגזרה ושמירת סטנדרט מבצעי גבוה.

• "אני תמיד רוצה ללמוד ולהשתפר במה שאני עושה"

רב"ט דוד גרטופסקי, בן 20 מנוף הגליל, הוא מש"ק לוגיסטיקה ביחידה 636 והשבוע הוא נבחר למצטיין מפקד היחידה. במסגרת תפקידו, רב"ט גרטופסקי דואג שאין חוסרים בציוד הלוגיסטי של היחידה ועושה סדר בציוד, פעילות מהותית לתפקודה התקין של היחידה. "אני תמיד רוצה ללמוד עוד ולהשתפר במה שאני עושה. אני גם תמיד חותר למצוינות ולהשפיע כמה שיותר לטובה על היחידה ועל המדינה", סיכם.

סגן שילת פורטל
סגן שילת פורטל

• "צריך לדאוג שהמשימה תמיד תתבצע על הצד הטוב ביותר"

ביום רביעי התקיים טקס מצטייני ראש השנה בראשות אל"מ אלעד אדרי – מפקד חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף. בין המצטיינים נבחרה סגן שילת פורטל ממגדל העמק, הקצינה האופרטיבית של חטיבת החילוץ. את ההצטיינות קיבלה בזכות עבודתה הקשה והמסורה. מאז שהייתה קטנה ידעה פורטל שהיא תעשה תפקיד משמעותי בצבא. אביה זכרונו לברכה, תמיד אמר לה: 'החלום שלי לראות אותך קצינה בצבא'. לימים נפטר אביה, אבל המילים שלו הדהדו לה בראש לאורך כל הדרך עד היציאה לקצונה.
שילת התגייסה באוגוסט 2019 לשרת כלוחמת בחטיבה. עם סיום ההכשרה יצאה לקורס מ"כים, הייתה מפקדת בגדוד שמונה חודשים ויצאה לקצונה. בתום התהליך חזרה אל הגדוד בתור מ"מ ובימים אלה היא משרתת כאמור כקצינה האופרטיבית של החטיבה.
"אני חושבת שבשביל להצליח בכל תפקיד בצבא צריך את האיזון בין המשימה לאנשים", היא משתפת על המוטו שלה: "צריך לדאוג שהמשימה תמיד תתבצע על הצד הטוב ביותר בלי לפגוע באנשים שלנו, ולהחזיר אותם בריאים ושלמים למשפחות שלהם".
את ההצטיינות קיבלה שילת בזכות פעילותה עבור החטיבה, חתירה למגע, יוזמה באגף המבצעים ושמירה על סטנדרט מבצעי ופיקודי גבוה.

סמל ס'
סמל ס'

• "יש מי שרואה את העבודה שלי"

ביום רביעי השבוע, (לאחר סגירת הגיליון) היה אמור להיערך טקס מצטיינים בראשות קצין הקשר הראשי של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, תת אלוף יוסי כראדי.
בין המצטיינים נבחרה סמל ס' מבית שאן, שקיבלה את ההצטיינות בזכות מילוי תפקידה על הצד הטוב ביותר ועבודתה המסורה כסמלת מחלקה במגן צופן בחטיבת הבקעה והעמקים. ס' למדה בתיכון "אורט פסגות" שבבית שאן. היא התגייסה באוקטובר 2020 לטירונות בבה"ד שבע, בסיומה התמיינה לקורס של מגן צופן בעיר הבה"דים ואז הגיעה לחטיבה 417, חטיבת הבקעה והעמקים.
כשס' נשאלה מאיפה היא שואבת את תחושת הסיפוק בתפקידה, היא ענתה: ״אני אוהבת לטפל במכשירי הקשר של הלוחמים, איתם הם יוצאים לפעילויות מבצעיות וחשובות, שמחה לדבר איתם ולשמוע מהם עד כמה התפקיד שלי עוזר להם במשימות ובפעילות, כמה חשוב שיהיה אמצעי קשר תקינים בפעולה".
על התחושות בעקבות קבלת ההצטיינות מספרת ס': ״התרגשתי ממש לקבל את ההצטיינות, הרגשתי שאני מוערכת ויש מי שרואה את העבודה שלי. עוד אשמח להוסיף שאני מודה למשפחה שלי, לעיר שלי ולמוסדות לימודים בהם למדתי לאורך השנים. מהם שאבתי את הערכים, המידות והשאיפה למצוינות. זה רק מוכיח שמכל מקום בעולם אתה יכול לגדול ולצמוח."

סמ"ר גיא שחטל
סמ"ר גיא שחטל

• "אני מאמין שיש לתת עדיפות לאחרים על פניך ולעשות דברים מהלב"

השבוע נערך טקס מצטייני מפקד פיקוד המרכז לכבוד ראש השנה. בין המצטיינים נבחר סמל ראשון גיא שחטל, בן 21 מכפר תבור. לגיא שני אחים ששירתו כלוחמים, אחיו שירת בשריון ואחותו הייתה לוחמת בפלח"ץ.
"אין ספק שמסלול שירותם וחוויתם עודדו ודחפו אותי להתגייס לקרבי וללכת בעקבותיהם של אחיי הגדולים." סיפר.
סמ״ר שלום התגייס במרץ 2020, עבר שמונה חודשי הכשרה וארבעה חודשי מסלול, עלה לקו בסוריה, ביצע ארבעה חודשי קורס מ״כים וביולי 2021, התחיל את תפקידו הנוכחי.
"כרגע אני נמצא בתעסוקה מבצעית בשכם כחלק מהפעילות הנרחבת של צה״ל ביהודה ושומרון בימים אלו, שם אנחנו מתמודדים עם פעילויות משמעותיות", סיפר גיא.
כשנשאל לגבי קבלת ההצטיינות שיתף: "באמצע פעילות מבצעית המ״פ הודיע לי על ההצטיינות, אין ספק שזה כבוד גדול. זה מעצים את התחושה שמעריכים את העבודה הקשה ואת ההתמדה שלך. אני מאמין שיש לתת עדיפות לאחרים על פניך ולעשות דברים מהלב ולבצע אותם בצורה ועל הצד הטוב ביותר – רק בצורה הזו תוכל להצליח".

סמ"ר גיא שחטל
סמ"ר גיא שחטל

• "כיף לדעת שמעריכים את המאמצים שאתה עושה"

ברשימת המצטיינים גם את סרן (במיל') יובל שני מקיבוץ גבע שזכה להיות מצטיין ראש השנה של מפקד אוגדה 98, תא"ל עופר וינטר.
יובל הוא מפק"ץ בגדס"ר חוד החנית, והוא נבחר בזכות עבודתו הקשה והמסורה. יובל, התגייס בשנת 2009. את דרכו התחיל בחטיבת הצנחנים, ומאז שהשתחרר משרת במילואים באופן תדיר. כשנשאל לגבי קבלת ההצטיינות סיפר: "כיף לדעת שמעריכים את המאמצים שאתה עושה."

 

 

עפולה: נבחרו 12 'יקירי העיר' לשנת 2024

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|