שיא של כ-90 חניכות: פותחים שנה במכינה הקדם-צבאית שבחנתון

גד ספקטור, מנהל המכינה שבעמק יזרעאל, סיפר כי החניכים יתנדבו במהלך השנה ביותר מ-30 מקומות בגליל. צילום: מכינת חנתון

מחזור י"ב של המכינה הקדם-צבאית בחנתון נפתח אמש, עם 90 חניכות וחניכים נרגשים שיגיעו לקיבוץ מכל רחבי ישראל. גד ספקטור, מנהל המכינה, מספר שהצעירות והצעירים – מתוך שאיפה שיהיו אנשי עשייה במהלך החיים שלהם בכל מקום שיהיו – יעברו במהלך השנה לימודים חיי קבוצה, התנדבות ביותר מ-30 מקומות בגליל, 5 שבועות שטח, 5 סדרות להכרה עם החברה הישראלית, לימודי יהדות, ציונות והומניזם. בין החניכים, גם 5 חניכות וחניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות וחניך ו-3 חניכות שמגיעים מארה"ב ואנגליה דרך פרוייקט "יחד" של מועצת המכינות. "מטבע הדברים, כמובן שנעסוק לא מעט במצב החברתי במדינה במהלך השנה. אנחנו שואפים ומקווים שנצליח לחנך דור שיביא שיח אחר וידע לנהל מחלוקת ברוח של 'מדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד'. אני מצפה מכולם שיבואו פתוחים וסקרנים ללמידה ועם רצון לעשייה חברתית ואומץ לתהליך אישי. מאחל להם שיהיו חברים טובים, שיזכו להאמין ביכולתם להשפיע, שיהיו גשר לחברה הישראלית וקול של מתינות ועשייה למען הכלל. שיזכו לראות ולהיראות".
בנוסף, גם חניכי המחזור השישי של התכנית לשנה ב' במכינה שבחנתון התחילו את דרכם, ו-18 חניכות וחניכים עלו השבוע לחנתון לקחת חלק בתוכנית המיוחדת, שמתמקדת באקטיביזם ושינוי חברתי. מיכל שוחט, מנהלת התכנית, מספר שמטרות השבוע הראשון הן הקמת קבוצה – יצירת צוותי עבודה, ניהול עצמי, חלוקת תפקידים ומשימות, הכרות כקבוצה, קבלת החלטות כמו תקנון קבוצה ועוד. "באופן רחב יותר, התכנית ממוקדת בלימודים, בצד ההומניסטי – פילוסופיה, אתיקה, פוליטיקה, שינוי חברתי וכו', וגם בצד היהודי – חסידות, תנ"ך וכו'. אנחנו מצפים שתהיה שנה טובה, של חיבורים, שנתחיל בכוחות גדולים ונסיים בכוחות אדירים", היא אומרת.

מחזור י"ב במכינת חינתון
חניכי מחזור י"ב במכינת חינתון

המכינה הקדם צבאית בחנתון הוקמה בשנת 2012 כמכינה מעורבת ברוח היהדות המסורתית ובזיקה לתנועה המסורתית, מתוך הבנה שמדינת ישראל נדרשת לעסוק בשאלות של זהות, הגדרה ומהות כשאלות קיומיות לצד המחויבות לשירות משמעותי בצה"ל ולפיקוד בתוכו. הנערים והנערות משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות ומרכיבים פסיפס אנושי ייחודי מאוד בנוף הישראלי. כמו כן, במכינה לומדים מדי שנה חניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, כאשר בשנים קודמות היו חניכים עם שיתוק מוחין, מוגבלות ראייה ושמיעה, על הספקטרום האוטיסטי ועוד. במהלך השנה לומדים החניכים תכנים מגוונים על יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה, ונערכות סדרות חינוך במקומות שונים בארץ – ירושלים, יהודה ושומרון, תל אביב וכו', במהלכן נפגשים החניכים עם נציגים מהמנעד החברתי בישראל. "לא פשוט לנהל מכינה עם עשרות חניכות וחניכים בעלי דעות שונות, בתקופה סוערת כזו. לאט לאט הם יכירו אחד את השנייה, יעבדו יחד כקבוצה, ילמדו יחד ויתגבשו. אנחנו מבהירים תמיד שכאשר לומדים, משתנים ומחנכים לא לפחד מלהקשיב, לא לפחד מלהשתנות ובשום צורה לא להתחבא. בחנתון, הפירוש של 'לחזק זהות' הוא להיפתח, להכיר את האחר ולא לסגור את עצמנו ממנו. אני מאחל להם לגלות אומץ, להרגיש שהם בסביבה בטוחה ולא להסס לחשוב, להתנסות, להתעמת עם דעות ומחשבות ולגלות את עצמם. אני מקווה שהם יבינו שזה התור שלהם לעצב את החברה הישראלית ושיהיו חברים ששותפים לבנייה של חלומות, כי לבד אי אפשר לתקן, חייבים קהילה. אני מאחל להם לרכוש את האמונה שכולנו רוצים לבנות מדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד. הם העתיד שלנו", מסכם הרב יואב אנדי, ראש המדרשה למנהיגות בחנתון.