מנהלי אגפי חינוך התרשמו מהצלחת התכנית "עיר מדברת שפות" בנוף הגליל

את התוכנית שיזמה פיתחה העירייה בשיתוף קרן רש"י, מכללת "אורנים" ומשרד החינוך. בשנה השלישית ליישומה ולנוכח ממדי הצלחתה, הפכה התכנית מעירונית למודל למידה עבור מנהלי אגפי חינוך ברשויות רבות ברחבי הארץ
צילום: דוברות העירייה

תכנית "עיר מדברת שפות" שיזמה ופיתחה עיריית נוף הגליל בשיתוף קרן רש"י, מכללת "אורנים" ומשרד החינוך קפצה השבוע כיתה. בשנה השלישית ליישומה ולנוכח ממדי הצלחתה, הפכה התכנית מעירונית למודל למידה עבור מנהלי אגפי חינוך ברשויות רבות ברחבי הארץ.
ביום שלישי השבוע הגיעו עשרות נציגי רשויות מכל רחבי הארץ ללמוד על התכנית החינוכית של נוף הגליל בכנס ארצי ראשון שארגן מנהל החינוך בעירייה בהובלת מינה קליין. בכנס הוצגו חזון התכנית, דרכי הפעלתה ומדדי הצלחתה לאורך שלוש שנות יישומה בגני הילדים ובמרחב הציבורי בעיר.
מנהלת תחום הגיל הרך, עינב סויסה סיפרה כי הכל התחיל בזיהוי הפערים הגדולים בשליטה בשפה העברית בין ילדי עולים ששפת אימם אינה עברית לבין ילדים ישראלים ותיקים. הפערים, שהתגלו בגיל הגן, נגררים במקרים רבים עד לתיכון ולאוניברסיטה.


"עיריית נוף הגליל החליטה להרים את הכפפה וליזום יחד עם האקדמיה, קרן רש"י ומשרד החינוך תכנית פורצת דרך בתחום לימודי השפה העברית "עיר מדברת שפות" במסגרתה ניתנה הכשרה מקיפה לכל הסייעות בגנים והצוותים החינוכיים לצורך קבלת מיומנויות לעבודה בסביבה מרובת שפות ואסטרטגיות ללימוד השפה העברית."


ההכשרה בוצעה בהובלת פרופסור מילה שוורץ, העומדת בראש המרכז הישראלי לחינוך בגיל הרך מטעם מכללת אורנים וזאת על מנת לקבוע מדיניות אחידה ועבודה משותפת עם כל הגורמים, ביניהם: מעונות וגנים פרטיים, שרותי רווחה קליטה, רשת המתנס"ים , צוותי משרד החינוך ועוד"
מנהלת תחום הגיל הרך סויסה ציינה כי התכנית פנתה גם למתנדבים שמסייעים בהגדלת כוח האדם בגנים ובהיבט הפיזי תורגמה גם בשילוט ומתקני משחק מיוחדים בגנים ובמרחב הסביבתי בו מבלים הילדים את שעות הפנאי.
ההצלחה של התכנית נמדדה בתוצאות מבחן "תבור" ומבחן Peabody שמודדים אוצר מילים של ילדי הגנים. התוצאות הראו כי התכנית הקפיצה את אוצר המילים של ילדי נוף הגליל באופן משמעותי : בגנים בהם פעלה התכנית הציון עלה בלמעלה מ – 100 % מ- 8.48 מילים ל – 20.31 מילים.


ראש מנהל החינוך, מינה קליין : "נוף הגליל היא עיר מרובת שפות בהיותה קולטת עלייה אבל במקום כור היתוך בנינו כור תיווך שמתבסס על תפיסה אחרת, שונה מכל מה שנהוג היה לחשוב. בתפיסת התכנית ילד לא צריך להתבייש או להרגיש אי נוחות בשפה המדוברת בביתו על ידי הוריו ואינה מדוברת בקרב ילדי הגן והצוותים החינוכיים. להיפך, התכנית מחזקת את שפת האם ובאמצעותה בונה את אבני הדרך לחיזוק השפה העברית כשפה ראשונה."


רינת בטיטו, שמלווה את התכנית מטעם קרן רש"י ציינה כי בנוסף לחיזוק אוצר מילים של ילדי גנים בשפה העברית, התכנית הפכה את גן הילדים למקום פיזי שנותן ביטוי לכלל התרבויות והשפות של הילדים: התמונות, הספרים, המשחקים, הצעצועים, כלי הנגינה שהיו עד כה רק בעברית התפזרו לשפות נוספות, רוסית, מיזו ( בני המנשה) וערבית. בטקסים המתקיימים בגן, בשירים הנלמדים, הוכנסו תכנים מתוך השפות השונות המדוברות בבתי הילדים וכן ניתנה התייחסות למאכלים ולמסורות בחגים.
ראש העיר רונן פלוט אמר בתגובה כי נוף הגליל שמחה לארח את מנהלי החינוך ברשויות ולהציג בפניהם את התכנית ואופן יישומה. "ההשקעה בחינוך בנוף הגליל עומדת בראש מעייני העירייה ומתייחסת לא רק לסביבת הלימודים ולצוותים החינוכיים אלא גם לייזום תכניות חדשות פורצות דרך בגינן זכתה נוף הגליל בפרס החינוך הארצי".

16 מרצים במכללה הטכנולוגית נוף הגליל החלו קורס מרצים של מה"ט

|

בשישי: יום פתוח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|