שומרים על הניצוץ

יהלום הוא לא רק אבן חן נוצצת ומנצנצת, הוא סמל סטטוס עתיק יומין שיפאר כל טבעת אירוסין, צמיד יוקרתי או עגילים. בשנים האחרונות ענף היהלומים השתנה עם כניסתם של יהלומי מעבדה מלאכותיים שתופסים נתח שוק לא מבוטל. אורית זיסקינד, הבעלים של המותג "אורית תכשיטים" בעפולה מסבירה על השינויים, ההבדלים, החשש מזיופים, הערך העתידי ובד בבד גם מכינה אותנו ליום האהבה, ה"וולנטין דיי" שבפתח (גברים, שלא תגידו שלא הזכרנו..)

"הלקוח או הלקוחה שמתעניינים ביהלום, לא תמיד בודקים לעומק את מה שהם רוכשים". אורית זיסקינד בחנות "אורית תכשיטים", עם אחותה הדס מנהלת החנות

יהלומים נהנו משחר ההיסטוריה ועד לעת הנוכחית מארומה של עושר, יוקרתיות ולא לשווא חקוקים בקרב רבים מאיתנו הביטויים 'יהלומים לנצח' ו'יהלומים הם החברים הטובים ביותר של האישה'.
יהלום איכותי תמיד יעשה את העבודה, יאיר את גופכן בברק נוצץ וישדרג משמעותית את המראה.
בשנים האחרונות נכנס למגרש הזוהר הזה 'שחקן' נוסף, בדמות יהלומים מלאכותיים שנוצרים במעבדה, עם תנאים כמו בבטן האדמה, שם נוצרים יהלומים בצורה טבעית- בכרייה. בפועל, לצרכן הממוצע יהיה קשה עד בלתי אפשרי להבחין בין יהלום טבעי ומקורי לכזה שיוצר במעבדה ומחירו נמוך לעיתים בעשרות אחוזים.
הדרך היחידה להבחין בין שני היהלומים יהיה בעזרת מכשור מתקדם ומותאם לגילוי.

• "השוק היום מוצף באבני חן שהערך שלהן לא יישאר אותו הדבר"

אורית זיסקינד, בעלת המותג וחנות התכשיטים "אורית תכשיטים" בעפולה סבורה כי לא נכון להשוות את הנדירות של יהלום שנוצר בדרך טבעית במשך מיליוני שנים, ליהלום שנוצר בתנאי מעבדה.

אורית עורכת בדיקה מדוקדקת ליהלום. בחנות "אורית תכשיטים ניתן לבחון במכשור מתקדם האם מדובר ביהלום טבעי או  מלאכותי שיוצר במעבדה. צילום: אור רותם
אורית עורכת בדיקה מדוקדקת ליהלום. בחנות "אורית תכשיטים ניתן לבחון במכשור מתקדם האם מדובר ביהלום טבעי או מלאכותי שיוצר במעבדה. צילום: אור רותם

השינויים שחווה הענף עם כניסת יהלומי המעבדה לא מקלים על אורית, גמולוגית 'עם תעודות' כפי שנהוג לומר. הלימודים, הידע שרכשה והניסיון הרב שצברה מאפשר לה לעסוק במיון וסיווג האבנים, זיהויין, תיעוד צורתן, אופן ליטושן, וכן לאתר פגמים באבן – אם יש כאלה. כמו כן היא יכולה לעסוק בהערכת השווי של אבני חן ובהם כמובן יהלומים. בחנות התכשיטים שלה היא מוכרת מזה 15 שנים תכשיטי יוקרה, יהלומים, זהב והיא גם זכיינית של המותג "פנדורה".
"קשה לי לראות את כל מה שקורה בענף הזה", היא מספרת בכאב וכנות ראויה להערכה: "בחלק מהמקרים זה גובל בהונאה של ציבור שחושב שהוא רוכש משהו מסוים, עם ארומה של יוקרה וסטטוס גבוה ומקבל בתמורה משהו אחר לגמרי. היום הידע מאפשר לייצר יהלומים מלאכותיים בעליות נמוכות וזולות יותר וזה פוגע באופן טבעי בחנויות ועסקים שמוכרים אבני חן מקוריות, עם כל התעודות הנדרשות. השוק היום מוצף באבני חן שהערך שלהן לא יישאר אותו הדבר, להבדיל מיהלומים טבעיים שהערך שלהם לא נפגע ואף עולה. אין פה משהו לא חוקי, הכל כשר ותקין, אבל לי חשוב מאוד שהלקוח הממוצע ייראה את כל התמונה המלאה וברור לי שהוא לא רואה. לא פעם הוא נתקל במצגי שווא ואני כגמולוגית מקצועית באמת כואבת את זה".

• "לא סתם היהלום נחשב למינרל הטבעי הקשה ביותר בכדור הארץ"

אורית מוסיפה כי התהליך הזה מטלטל את השוק, הלכה למעשה, "הלקוח או הלקוחה שמעוניינים ביהלום לא תמיד בודקים לעומק מה הם רוכשים. בסופו של דבר היהלום הטבעי והמלאכותי ייראו אותו הדבר מבחינה פיזית, מבחינת הנראות והליטוש ורק במעבדה יידעו לזהות בין השניים. קשה לי לומר את זה אבל התחושה היא שבשל העובדה שאני נשארת נאמנה ליהלומים המקוריים אני נותרת לעיתים מאחור. המסקנה היא שמי שנוהג בצורה ישרה, אין לו ממש זכות קיום בענף הזה. זה עצוב וכואב, אבל חשוב לדבר על זה. למרות זאת – היושרה והאמינות תמיד יהיו לנגד עיניי ולפני הכל".
כשאורית מדברת על יהלומים עיניה נוצצות ובורקות. את החיבור שלה לאבני החן תתקשו לפספס. היא מסבירה שיהלום טבעי יישאר עימנו לעד: "היהלום לא נשרט ולא נשבר והכי חשוב ללקוח שהוא יהיה גדול. לא סתם הוא נחשב למינרל הטבעי הקשה ביותר בכדור הארץ", היא מוסיפה בחיוך.
חיוך נוסף עולה על פניה כשהיא נערכת בימים אלה ליום האהבה, ה"וולנטין דיי". "תמיד כיף לשמח את בן או בת הזוג ויום האהבה הוא הזדמנות טובה לעשות את זה", היא אומרת לסיום , "אנחנו נערכים לכך בחנות שלנו עם מבצעים על כל התכשיטים – כולל של פנדורה".

 

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|