שב"ס: כנס ארצי במטרה להפיק לקחים מאירוע הבריחה בגלבוע

הכנס נערך בהשתתפות נציבת בתי הסוהר ובמעמד השר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר. צילום: שב"ס

היום מתקיים כנס להפקת לקחים ולמידה ארגונית לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע, בראשות נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, במעמד השר לביטחון לאומי ח״כ איתמר בן גביר ובהשתתפות כ-500 קצינים בכירים בארגון בעלי תפקידי ליבה במקצועות הביטחון, המודיעין, בתחום הכליאה הטכנולוגיה, הלוגיסטיקה והבינוי.
הכנס שמתקיים במודיעין, חודשיים לאחר פרסום מסקנות דו"ח ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע גלבוע, הוא חלק מלמידת מסקנות הדו"ח, ומתוך התפיסה כי מסקנות הוועדה החיצונית לשב״ס, היא כלי לשיפור היכולות הארגוניות, המבצעיות והמודיעיניות של הארגון.
במהלך הכנס הציגו ראשי החטיבות והאגפים את הכשלים והפערים שבתחומם, אשר אפשרו את בריחת האסירים הביטחוניים.
זהו שלב נוסף ומשמעותי בהטמעת מסקנות הועדה, לצד הקמת צוותים ללמידת מסקנות הדו"ח ויישומן בארגון, במטרה למנוע אירועים דומים בעתיד ושיפור ההתנהלות הארגונית – ברמה המבצעית, המודיעינית, הטכנולוגית ובתחום הכליאה וההון האנושי.
השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר: "אני רואה חשיבות בשב"ס כחלק ממאבקה של מדינת ישראל כולה בטרור. הארגון הזה עומד בשורה אחת עם צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל וחשוב מאין כמוהו. הצלחנו להביא תוספת תקציב של 9 מיליארד ש"ח למשרד, שיחזק גם את שב"ס ורק לאחרונה דאגתי למתן תוספת של 1000 שקלים לאוכלוסייה רחבה של סוהרים בהחלטה תקדימית שלא הייתה כמותה. רק בסוף השבוע האחרון נחרדתי, נחרדתי לשמוע כי אסירים יהודים שהו ללא תנאים בסיסיים, עם פשפשים, זאת בעוד בתאים סמוכים יושבים להם מחבלים בני עוולה בתנאים טובים יותר. הדברים האלה לא יתרחשו במשמרת שלי. לא תהיה אפליה, לא ייתכן שמחבלים זוכים לתנאים מקלים יותר מאסירים אחרים. תחום תנאי הכליאה של המחבלים מצוי בתהליך של שינוי מהותי, ואני יודע כמה חשוב לנציבה השינוי הזה ואני מודה לה על זה. כולי תקווה כי שורת המלצות של וועדת קעטבי תגיע ותעבור בקבינט".
נציבת בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי: "לאורך כל הדרך דגלתי בתפיסה כי תפקידה של ועדת הבדיקה הוא להצביע על כשלים מערכתיים ונקודתיים בארגון, ומשנתקבלו המסקנות – אנו מחויבים ליישם אותם, במטרה להבטיח כי מקרה דומה לא ישנה. המסקנות של הוועדה מספקות תובנות מעמיקות ומהוות נדבך חשוב להבנת האירועים, אך לא במקום למידה ארגונית שלנו, כי בסופו של יום האחריות היא על שירות בתי הסוהר, מפקדיו ומשרתיו. שירות בתי הסוהר הינו ארגון לומד, מתפתח ומתקדם. אנו מחויבים להיות הטובים ביותר במה שאנחנו עושים – וכך נעשה".