רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי חושפת: מבט על פיתוח ושיקום השטחים הפתוחים והנחלים

הם חיים את השטח, משקמים את סביבת הנחלים, יוצרים שבילים ואתרים חדשים בשיתוף הקהילות, מונעים הצפות בשטחים חקלאים וביישובים, מתכננים ומנתבים את מי הגשמים לנחלים – הצצה בלעדית לעבודות רשות הניקוז במרחב הפתוח שלנו

שיקום צמחי תכנית המים: השבת המים לטבע ושיקום אקולוגי במסגרת ביצוע השלב השלישי לתוכנית המים בנחל חרוד

• מאזנים בין צרכי הטבע לצרכי האדם

רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי אמונה על ניהול השטחים הפתוחים המשתרעים על מעל 660,000 דונם. הרשות פועלת למניעת נזקי שיטפונות ושמירה על מקורות המים הטבעיים הזורמים אל נהר הירדן הדרומי, הכוללים את אגן התבור, אגן החרוד, נחל יששכר, נחל בזק ויובליהם.

חורשת גדעון
חורשת גדעון

בנוסף רשות הניקוז שותפה בימים אלו להקמת מכון מחקר, במסגרת תוכנית האב לפיתוח נהר הירדן הדרומי.

• פיתוח שבילים ותצפיות

חלק מהנגשת הטבע לקהילות והצורך בשיקום והסדרת ערוצי הנחלים, מבצעת רשות הניקוז פרויקטים רחבי היקף לסלילת שבילים, הקמת תצפיות ואתרים. במקביל, הרשות מבצעת תוכניות וסקרים לשימור הטבע הפראי ושמירה על זכויותיו.

שביל בין הגשרים על נחל חרוד בית
שביל בין הגשרים על נחל חרוד
שביל דרך נוף גאון הירדן
שביל דרך נוף גאון הירדן

הסדרת ערוצים, ניקוז ומניעת הצפות

גשמים שאינם מסוגלים לחלחל לקרקע וזורמים על פני השטח נקראים נגר עילי. ברשות הניקוז מנתבים את הזרימות לטבע, ומונעים הצפות בשטחים חקלאיים, ביישובים ובתשתיות.

הסדרת תעלות במסגרת עבודות הרחבת כביש 71: ביצוע חתך להתאמה לספיקות התכן ומפתנים עם מרפסות בולדרים סביבתיות
הסדרת תעלות במסגרת עבודות הרחבת כביש 71: ביצוע חתך להתאמה לספיקות התכן ומפתנים עם מרפסות בולדרים סביבתיות
טיילת אל מול גלעד המחברת את העיר בית שאן לשטחים הפתוחים
טיילת אל מול גלעד המחברת את העיר בית שאן לשטחים הפתוחים

שימור קרקע: עבודות שימור קרקע בשטחים חקלאיים במרחביה, ניקוז והסדרת ערוצים: עבודות ניקוז בנחל מודע ותעלת חיישה והקמת מתקן הטיה, שמטרתו סנכרון מעבר המים בין ערוצי הזרימה.

• שיתופי פעולה ומעורבות הקהילות

הפרויקטים של ניהול המרחב, מתחילים בשלב התכנון, שנעשה בשיתוף עם כ-15 רשויות מוניציפליות, משרדי ממשלה, גופים אזוריים וארציים וקהילות החיות באזור. לפני כשנה הוקמה מינהלת השטחים הפתוחים בית שאן-עמק המעיינות, המהווה מודל לניהול משותף של המרחב.

שומרי הנחל חרוד
שומרי הנחל חרוד

• שומרי הנחל

רשות הניקוז יחד עם הרשויות המקומיות, מקיימת מגוון פעילויות חינוכיות וקהילתיות בסביבת הנחלים, המאפשרות לתושבים להתחבר לסביבה ולטבע, להכיר את השכנים ולפעול יחד לטיפוח ושמירה על השטחים הפתוחים.